"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú szerszám specialiter kamarahangszer volt, melyet csak kamarában, azaz szobában használtak. Ha tehát valaki azt kifogásolja, hogy a kamarának teremmé való bővülésével a hangzás is arányosan megnövekedett, kifogásait azzal kellene kezdenie, hogy a tér bővítését helytelenítse, amivel azt nyilatkozná ki, hogy Rameau, Couperin, Scarlatti és Bach nem valók hangversenyterembe."

Nagyot fordult a zenei világ Bartók Béla 1912-ben megjelent "Clavecinre írt művek előadása" című cikke óta. Mára a 20. század közepén létrejött historikus előadói gyakorlat, és ennek folyományaként a korhű hangszerek használata nemcsak polgárjogot nyert, hanem úgyszólván kötelező lett; így manapság inkább az okoz feltűnést, ha valaki arra vállalkozik, hogy nyilvános hangversenyen barokk műveket csembaló helyett zongorán szólaltat meg. A Zeneakadémia "Összkiadás élőben" című hangversenysorozatának 2016. október 2-i koncertjén ráadásul Johann Sebastian Bach eredetileg nem is egy, hanem rögtön két-, három- és négy csembalóra írt versenyművei szerepeltek.

Johann Sebastian Bach Szokolay Balázs Dani Imre Lajkó István Szőke Diána Tfirst Péter Liszt Ferenc Kamarazenekar Zeneakadémia Németh Zsombor Szőke Diána, Dani Imre, Lajkó István és Szokolay Balázs
0 Komment

2015. szeptember 13-án, a Zeneakadémia Weiner Leó emlékének szentelt koncertjén néhány zeneakadémista izgatottan várta a műsor végét, hogy feltehesse kérdését a Weiner Leó Alapítványnak: felvehetik-e kvintettjüknek a szerző nevét. Felvehették. Megszületett a Weiner Ensemble.

Weiner Ensemble Baksai Réka Jámbor Janka Bán Máté Pálfi Csaba Dani Imre BMC Mona Dániel Weiner Ensemble (fotó: Szakács Domonkos)
0 Komment

HTML

Legfrissebb bejegyzések