"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú szerszám specialiter kamarahangszer volt, melyet csak kamarában, azaz szobában használtak. Ha tehát valaki azt kifogásolja, hogy a kamarának teremmé való bővülésével a hangzás is arányosan megnövekedett, kifogásait azzal kellene kezdenie, hogy a tér bővítését helytelenítse, amivel azt nyilatkozná ki, hogy Rameau, Couperin, Scarlatti és Bach nem valók hangversenyterembe."

Nagyot fordult a zenei világ Bartók Béla 1912-ben megjelent "Clavecinre írt művek előadása" című cikke óta. Mára a 20. század közepén létrejött historikus előadói gyakorlat, és ennek folyományaként a korhű hangszerek használata nemcsak polgárjogot nyert, hanem úgyszólván kötelező lett; így manapság inkább az okoz feltűnést, ha valaki arra vállalkozik, hogy nyilvános hangversenyen barokk műveket csembaló helyett zongorán szólaltat meg. A Zeneakadémia "Összkiadás élőben" című hangversenysorozatának 2016. október 2-i koncertjén ráadásul Johann Sebastian Bach eredetileg nem is egy, hanem rögtön két-, három- és négy csembalóra írt versenyművei szerepeltek.

Johann Sebastian Bach Szokolay Balázs Dani Imre Lajkó István Szőke Diána Tfirst Péter Liszt Ferenc Kamarazenekar Zeneakadémia Németh Zsombor Szőke Diána, Dani Imre, Lajkó István és Szokolay Balázs
0 Komment

Liszt Ferenc kamarazenekar + világhírű szólista = siker. Régi recept ez a magyar zeneélet konyhájában, ami március 7-én újra terítékre került a Zeneakadémián. Ezúttal a kiváló fuvolista, Emmanuel Pahud lépett színpadra a zenekarral, műsorukon barokk darabokkal.

Liszt Ferenc kamarazenekar Emmanuel Pahud Zeneakadémia Elek Martin Emmanuel Pahud
0 Komment

Nemrég írtunk olyan zenészről, akinek a YouTube volt a dobbantó a világ nagy színpadaihoz. A mindössze 24 éves Roman Kimmel is valami hasonló a helyzet. Aki azonban nem látta a videóit, többször is nagyot nézhetett a hegedűvirtuóz december 8-i zeneakadémiai koncertjén.

Roman Kim Liszt Ferenc Kamarazenekar Zeneakadémia Mona Dániel Roman Kim
0 Komment

Klasszikus program-összeállítással és világklasszis szólistával csalogatta a zenekedvelőket a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 8-án a Zeneakadémia Nagytermében rendezett koncertjére. Az estén két szimfónia fogott közre egy versenyművet, a zeneszerzők pedig a bécsi klasszika triumvirátusának tagjai: Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven és Wolfgang Amadeus Mozart voltak.

Haydn, Mozart és Beethoven

0 Komment

Várakozással telve érkeztem a Zeneakadémia Liszt téri épületének Nagytermébe szerdán este néhány perccel fél 8 előtt. Egy több mint fél évszázados múltra visszatekintő együttes, a Liszt Ferenc Kamarazenekar, és Michael Collins személyében egy világsztár klarinétos közös koncertje kivételes zenei élménnyel kecsegtetett A hangverseny műsora hasonlóan ígéretes volt: a nyitószámot, Johann Baptist Vanhal kevéssé ismert g-moll szimfóniáját a klarinétosok repertoárdarabja, Wolfgang Amadeus Mozart A-dúr klarinétversenye követte, végül Edvard Grieg g-moll vonósnégyese hangzott el kamarazenekari átiratban.

Michael Collins Michael Collins (fotó: Ben Ealovega)

0 Komment