Vonó, tenyér, pálca
2013 12 23. 06:00 - playliszt
Nagyszerű koncertet adott a Budapesti Fesztiválzenekar a világhírű hegedűssel és immár karmesterrel, Leonidas Kavakossal.
Először láttam-hallottam Kavakost vezényelni. Nagyon érdekelt, hogy mit művel a pálcával ez a kiváló muzsikus. A december 17-i hangverseny első részében játszott Mozart- és Haydn-darabokban a pálca elő sem került. Kavakos jellegzetesen olyan muzsikus, akinek a zenei működéséről bajos bármi lényegit szavakkal elmondani, kevés a látvány, kevés a manír, kevés a bonyodalmas körülírás nélkül bemutatható esemény. Annál több a tiszta, őszinte, örömet adó zeneiség. (Hát igen, de mi az?)
Budapestnek kamaraoperája lett - és nem is akármilyen!
2013 12 20. 23:15 - playliszt
Ha az ember már olyan vén, mint jómagam, akkor végeláthatatlan sorára emlékezik vissza ama hamvukba holt próbálkozásoknak, amelyek alternatívát kívántak (volna) nyújtani az államilag szavatolt operakultúrához. Természetesen a most megnyílt Solti György Kamaraterem is állami "intézmény", hiszen nem más, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, azaz a budapesti Zeneakadémia Kisterme. Ám lehetőségei s jelesül az operajátszásra nyíló távlatai olyannyira kibővültek, megsokszorozódtak, hogy az az egész magyar zenésszínházi kultúrára nézvést is beláthatatlan - és remélhetőleg pozitív - következményekkel járhat.
Magyar rohamozta meg a Bastille-t
2013 12 06. 06:00 - playliszt
Sietek megnyugtatni a nyájas olvasót, mielőtt azt hinné, át kell írnia a történelmet (ugyan kinek jutna ilyesmi az eszébe?): a roham zeneileg értendő, s honfitársunk, akiről szó van, Nánási Henrik, a fiatal magyar karmester, akit a hazai szakma és közönség alig, sőt - megkockáztatom - egyáltalán nem ismeri, de aki ennek ellenére a híres Berlini Komische Oper főzeneigazgatója! Mi az itthoni ismeretlenség oka?