Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kopp-kopp. KoppKopp. KopKopp. KoKopp. KKopp. Kopp. Kopp.

Steve Reich Amadinda Ütőegyüttes Rácz Zoltán UMZE Kamaraegyüttes Kelemen Kvartett Mali Emese Balog József Zeneakadémia Németh Zsombor

0 Komment

"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú szerszám specialiter kamarahangszer volt, melyet csak kamarában, azaz szobában használtak. Ha tehát valaki azt kifogásolja, hogy a kamarának teremmé való bővülésével a hangzás is arányosan megnövekedett, kifogásait azzal kellene kezdenie, hogy a tér bővítését helytelenítse, amivel azt nyilatkozná ki, hogy Rameau, Couperin, Scarlatti és Bach nem valók hangversenyterembe."

Nagyot fordult a zenei világ Bartók Béla 1912-ben megjelent "Clavecinre írt művek előadása" című cikke óta. Mára a 20. század közepén létrejött historikus előadói gyakorlat, és ennek folyományaként a korhű hangszerek használata nemcsak polgárjogot nyert, hanem úgyszólván kötelező lett; így manapság inkább az okoz feltűnést, ha valaki arra vállalkozik, hogy nyilvános hangversenyen barokk műveket csembaló helyett zongorán szólaltat meg. A Zeneakadémia "Összkiadás élőben" című hangversenysorozatának 2016. október 2-i koncertjén ráadásul Johann Sebastian Bach eredetileg nem is egy, hanem rögtön két-, három- és négy csembalóra írt versenyművei szerepeltek.

Johann Sebastian Bach Szokolay Balázs Dani Imre Lajkó István Szőke Diána Tfirst Péter Liszt Ferenc Kamarazenekar Zeneakadémia Németh Zsombor
Szőke Diána, Dani Imre, Lajkó István és Szokolay Balázs

0 Komment

A Simplicissimus Kamaraegyüttes február 18-án Telemann-estet ad az Óbudai Társaskörben. Hogy mit is kell értenünk régizene alatt, és hogyan fér meg egymással "akadémikus" és "kreatív" régizene-játszás? Melyik darabnak hol a helye, és hogyan kerülnek többszáz éves darabok egy kávézóba? Mekkora jelentőségű szerző is volt Telemann valójában? Németh Zsomborral, a Simplicissimus művészeti vezetőjével beszélgettünk.

Simplicissimus Simplicissimus Kamaraegyüttes kamarazene Németh Zsombor Vizeli Máté Harmath Dénes Belinszky Anna
Simplicissimus Kamaraegyüttes (fotó: Pálos Péter)

0 Komment

Egy kívülálló szemszögéből nézve mondom: nem vagyok híve az egyesített, grandiózus kórusoknak - a nagyság legtöbbször a művészi teljesítmény rovására megy. Másfelől, mint olyan, aki vett már részt nagyszabású közös zenélésben, azt mondom: nincs annál nagyobb élmény, mint sokan egy közös célért önfeledten együtt dolgozni. Van lehetőség majd' félezer embert szó szerint összhangba hozni úgy, hogy közben a jó hangulat is megvan? Igen, lehet: ez az "Énekel az ország".

fotó: Müpa / Posztós János

0 Komment

A Zeneakadémia talán legjobb újítása a "tematikus nap": egy-egy előadót nemcsak egy koncert erejéig hívnak meg, hanem előtte lehetőséget biztosítanak a hallgatóságnak és a(z örök) fiataloknak, hogy valamilyen módon betekintést nyerjenek a nagy művész világába. Ősszel - elsőként - a Holland Baroque Society szerepelt ily módon: ők a hangversenyt megelőző este zenekari workshopot tartottak, illetve engedélyezték a próbájukon való részvételt. Május 18-án Jordi Savall vendégeskedett Budapesten, aki az esti koncert délelőttjén nyilvános mesterkurzuson tanított.

(fotó: Molina Visuals)

0 Komment

HTML