Kovalik árnyékot vet Pestre - Richard Strauss operájának szenzációs sikere Lipcsében
2014 07 02. 09:30 - playliszt
"Bizarr történet. Ám ezúttal közvetlenül megérint. Merthogy egyszerű eszközökkel sűrűvé tett színészvezetésével a rendező hagy teret a zenének a kimondhatatlan kimondására" - állapítja meg a Leipziger Volkszeitung, kritikája alcímében azt is leszögezve, hogy Kovalik Balázs rendezésében és Ulf Schirmer fő-zeneigazgató vezényletével Az árnyék nélküli asszony (1919) új produkciója "évek óta a legnagyszerűbb, amit a Lipcsei Operának sikerült színre hoznia". "Kovalik rendezői munkája utazásra hív saját énünkbe, ám a német színpadokon oly gyakran fölemelt mutatóujj nélkül, anélkül, hogy kioktatna, csodásan szórakoztatón, könnyeden és mégis mélyen megindítóan - jelenti ki a www.weltexpress.info, írása címében így kiáltva föl: "Ez egy »must see!«". "Összetettsége okán kétszer, háromszor is érdemes megnézni az előadást, és mindig fogunk benne újat fölfedezni" - ekként pedig a www.Opernnetz.de fogalmaz.
Kovalik rendezésének kiindulópontja századfordulós atelier, szobrászműhely, afféle kísérleti laboratórium, amelyben az opera szereplői némileg a mozarti Così fan tutte hőseihez hasonló módon tétetnek próbára. Tehát a két párt, a Császárt és a Császárnét, illetve Barak kelmefestőt és feleségét a párcsere lehetősége is megkísérti, miközben Keikobad szellemhírnöke, illetve a Dajka - a rendező értelmezésében - ama Lorenzo da Ponte-i "játék" bonyolítóinak, Don Alfonsónak és Despinának felelnek meg…
Jennifer Wilson (Barak felesége), Johannes Gosch (Sólyom), Tuomas Pursio (Szellemhírnök), Thomas J. Mayer (Barak), Burkhard Fritz (Császár), Doris Soffel (Dajka)
Vihar egy lavór vízben
2014 06 24. 09:30 - playliszt
- avagy két "ifjú" zseni Iphigénie-kísérlete az Operaházban
Elképzelésem sincs, miért döntött a Magyar Állami Operaház vezetése úgy, hogy az Iphigénie en Tauride-ot (Párizs, 1779), az épp 300 esztendeje született Christoph Willibald Gluck főművét az éppen 150 éve született Richard Strauss átdolgozásában (1891) tűzi repertoárra. Mert ha a cél az volt, hogy a zenét köztudomásúlag szupranacionálisan felfogó operareformátort visszavezessék - kéretlenül - szülőnemzete kebelébe, akkor ezt a mű Gluck által hitelesített, részben maga által írt német nyelvű változatával (Iphigenie auf Tauris, Bécs, 1781) is elérhették volna. Ha viszont a választás gesztus akart lenni a hazánkban valósággal tomboló Richard Strauss-kultusz felé, akkor azt előző bemutatójával, Az árnyék nélküli asszonnyal a budapesti Opera sokkal méltóbban gyakorolta (http://playliszt.postr.hu/az-angyalok-is-liften-jarnak), mint Straussnak ezzel az ifjúkori botlásával.
A címszerepben Wierdl Eszter
Szép kis csapat!
2014 06 13. 09:30 - playliszt
Amerikai minimál és Bach. Ismét remekül összecsiszolt programmal lépett fel Magyarországon a finn hegedűművész, Pekka Kuusisto.
Az angyalok is liften járnak
2014 05 31. 09:30 - playliszt
... Az árnyék nélküli asszony magyarországi bemutatóján
Ha valaki megírja majd egyszer az úgynevezett rendszerváltás utáni évtizedek magyar zenekultúrájának szociológiáját, az egyik legfeltűnőbb jelenségként minden bizonnyal a már esztendők óta tapasztalható "Richard Strauss-mániát" fogja értékelni. Három nagy zenei intézményünk - a Művészetek Palotája illetve a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, valamint a Magyar Állami Operaház - is "nemes" versengést folytat egymással mindeddig elmaradt magyarországi Strauss-bemutatók elsőbbségéért. Hazai zeneéletünk meghatározó személyiségei nyilvánvalóan diagnosztizálható richardstraussitiszban "szenvednek". Hogy mindez miként függ össze a politikai konzervativizmus reneszánszával, annak vizsgálata érdekes eredményekhez vezethetne. Itt és most azonban legyen elég annyi: Az árnyék nélküli asszony (1919) magyarországi bemutatójával az Operaháznak sikerült valóban tátongó hiányt pótolnia, méghozzá a nemzetközi Strauss-centenáriumi évhez valóban méltó színvonalon.
Hangképek széles vásznon
2014 05 10. 21:46 - playliszt
Ígéretes kortárs zenei koncertciklust szervezett a budapesti Olasz Intézet, de valamiért nem veri nagydobra. Május 8-án Alessio Elia szerzői estjére került sor, május 15-én Ivan Fedele műveiből hallhatunk majd válogatást, május 22-én Hommage á Luciano Berio címmel hegedűduókat ad elő a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium tizenhat növendéke. Ezzel a magam részéről rávertem a nagydobra.