AJÁNLÓ
 
05:00
2013. 11. 29.
A new york-i Metropolitan Opera az 1930-as évek óta rendez meghallgatásokat, hogy új, ígéretes...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2013. 11. 29.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2013. 11. 29.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2013. 11. 29.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2013. 11. 29.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

November 29-e jelentős nap a zenetörténetben – sok híres zeneszerző és előadóművész született, vagy éppen vett búcsút az árnyékvilágtól ezen a napon. De az év utolsó előtti hónapjának utolsó előtti napja a világ egyik legjelentősebb színpadának életében is fontos dátumnak tűnik.

A Metropolitan Opera Egyesület 1880-as megalakulása után hét évvel, 1887. november 29-én, kedden este debütált az épület színpadán a lengyel származású Josef Hofmann, mindössze tízévesen. A zongoratörténelem egyik legnagyobb alakja volt, kétségtelenül. Csodagyereknek indult, na de melyik kiemelkedő művészről nem állítjuk ugyanezt? New York közönsége és a kritikusok egészséges szkepticizmussal ültek a helyükön, arra számítva, hogy egy, az óvilágból odacsöppent, kivételesen tehetséges kisfiút fognak hallani. A koncert végére azonban mindenkinek kicsúszott a lába alól a talaj. Josef Hofmann egy felnőtt, érett művész zeneiségével és technikájával szólaltatta meg a zongorairodalom legnehezebb műveit. „Ő nem gyermek” – írta Henry Krehbiel (New York Tribune) és W. J. Henderson (New York Sun) – „A világ, az emberek nem kívánhatnak annál többet, mint amit a tízesztendős Josef Hofmann nyújt”. Az ifjú művész akkora érdeklődést keltett debütálásával, hogy a következő két hónapban még 52 koncertet rendeltek tőle. S ez csak a kezdete volt a XX. század egyik legnagyobb zongoraművésze karrierjének.

régi operaház belső képe Josef Hofmann 1937-es hangversenyén

A második híres hétköznap is kötődik Európához – 1893. november 29-én, szerdán debütált a Metropolitan Operaházban a belle époque leghíresebb francia énekesnője, Emma Calvé. A hölgy 1858-ban született, Jules Puget, Mathilde Marchesi és Manuel García irányítása alatt tanult. A színpadon alkalmazott technikákat, mozdulatokat pedig Eleonora Dusétól leste el, akinek az előadásait rendszeresen látogatta. A Metben a Paraszbecsület Santuzzájaként lépett fel először, s innentől 1904-ig összesen 261 alkalommal szerepelt a társulattal. Az egyfelvonásos operát általában egy másik dalművel együtt állítják színpadra, így volt ez 1893 novemberében is: Charles Gounod Philémon és Baucis című műve volt a másik, benne szintén egy bemutatkozó művésszel, Sigrid Arnoldsonnal.

A harmadik hétköznapi évfordulóhoz előreugrunk egy fél évszázadot az időben: A Met első, teljes operát sugárzó élő közvetítése zajlott ezen a napon, november 29-én, hétfőn, 1948-ban. Verdi Otello című négyfelvonásos operája volt a kitüntetett mű. A történelmi pillanat (elnézést, nem pillanat, órák) résztvevői a következő művészek voltak: Otello - Ramón Vinay, Desdemona - Licia Albanese, Cassio -  John Garris, Jago - Leonard Warren. A Metropolitan Operaház Ének-, és Zenekarát Fritz Busch vezényelte.

Playliszt

0 Komment