AJÁNLÓ
 
14:00
2016. 07. 25.
A Liszt Ferenc téri főépület újranyitása óta gyakran hallhatunk művészeket, tanárokat,...
A bejegyzés folyatódik
 
14:00
2016. 07. 25.
Mi sem bizonyítja jobban, hogy a Fesztiválakadémia zárókoncertje hosszú, de tartalmas volt,...
A bejegyzés folyatódik
 
14:00
2016. 07. 25.
"Sok szép zenét hallottunk kiváló előadásokban, de a sportteljesítmény közben nem sikerült...
A bejegyzés folyatódik
 
14:00
2016. 07. 25.
Vasárnapra azt már megszokhattuk, hogy a Fesztiválakadémia koncertjeinek műsora hosszabb,...
A bejegyzés folyatódik
 
14:00
2016. 07. 25.
A sok műsor- és időpontváltozás, a programok csereberéje és minden egyéb bonyodalom mellett,...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Szerencsére egyre több kamarazenei fesztivál van Magyarországon, így számos művésszel lehet beszélni arról, kinek mit jelent ez a műfaj. Intimitás, személyes harmónia, közös nevező és ízlés, bizalom, egymásra hangoltság – ilyen és hasonló fogalmak kerülnek szóba ezeken a beszélgetéseken. A Fesztiválakadémia esti koncertjein többször átélhettük ezt az életérzést. De hogy alakul ki mindez? A matinékoncerteken a művészek épp ezt mutatták be a közönségnek.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás James Boyd Mona Dániel
Alina Pogostkina, Osztrosits Éva, Alexandre Dimcevski, Bor Péter, Devich Gergely és Anna Koshkina

 

A szombati és a vasárnapi matinén volt szerencsém részt venni, de néhány perc is elég volt ahhoz, hogy belém nyilalljon a felismerés: ez egy másikfajta kamarazenélés, mint amiről a nagy művészek beszélnek az interjúkban, amikor életre szóló barátságok zenei kivetüléséről mesélnek. Itt a kamarazenélés keretében konkrét művek kerülnek színpadra, vagyis gyakran egymásnak idegen muzsikusok játszanak egy formációban, hogy a mindannyiuk által beszélt nyelven együtt szólaljanak meg. A Fesztiválakadémián fellépő kamaracsoportok többségének egy, legfeljebb két napja volt, hogy összeszokjon. Tételezzük fel, hogy professzionális szintű zenészekről beszélünk, akiknek rutinjukból adódóan nem gond összejátszani egy darabot. Ez a kevés próbaidő ez esetben is csak arra elég, hogy megtanuljanak egymásra figyelni, hogy kikísérletezzék, ki milyen arányban szóljon és hogy a kotta valamennyi utasítását egységesen valósítsák meg. Nem várhatjuk el ezektől a produkcióktól, hogy olyan precíz elképzeléssel rendelkezzenek, mint például a Kelemen Kvartett a szombat esti Bartók-mű kapcsán.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás James Boyd Mona Dániel
James Boyd és Nina Cromm
 

Mit várhatunk el cserébe? Azt, hogy a mű tökéletesen megszólaljon. Azt, hogy kiderüljön, az összeültetett muzsikusok tudnak-e együttműködni. Mert ha igen, onnan már csak évek közös gyakorlásának (és általában közös idő töltésének) kérdése, hogy kialakul-e az a bensőséges és kvázi gondolatolvasáson alapuló kamarazenélés, amitől a zenészek többsége szerelmes lesz ebbe a műfajba. A Fesztiválakadémia matinékoncertjei tulajdonképpen a nyilvános mesterkurzusok sorába illeszkedtek, amennyiben minden együttesben ült egy neves művész, aki a koncertet megelőzően foglalkozott az ifjú kamarapartnerekkel, a színpadon pedig irányította, felügyelte a formáció munkáját. Gyakran három zenei generáció is találkozott egy-egy műben (befutott zenészek, aktív zeneakadémisták és fiatal tehetségek), ami még inkább ellehetetlenítette az egységes szellemiség és elképzelés kialakulását. A tanítványok fegyelmezetten és a tanárra való figyelemmel muzsikáltak, nem mertek (tudni talán tudtak volna) egyéni gondolatokat belehelyezni a műbe, pláne nem próbálták meg azt lekommunikálni a társak felé, és levezényelni mint egységes megoldást. Mindez leginkább ott vált feltűnővé, ahol az elsőhegedűs, a kamaracsoport feje volt bátortalan. Szombaton egy Haydn-vonósnégyesben például a primárius a kurzusvezető James Boydot leste tanácsra várva. Boyd pedig lendületesen, intenzíven vezényelt a kvartettnek a brácsapult mögül.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás James Boyd Mona Dániel
Anna Reinhold (ének), Bor Péter (brácsa), Rebecca Krieg (cselló), Kökény Tamás (nagybőgő) és Thomas Dunford (lant)
 

Az emlékezetes, megismételhetetlen interpretációk tehát elmaradtak a matinékon, cserébe kaptunk egy sor hibátlanul előadott művet, belekóstolhattunk sokféle muzsikába, illetve a tanárművészek egy-egy mozzanatának köszönhetően az esti koncertek világa is megidéződött.

 

Mona Dániel

fotók: Posztós János

0 Komment