AJÁNLÓ
 
07:00
2015. 12. 01.
Harmadik helyezést ért el a Weiner Ensemble (Baksai Réka - hegedű, Bán Máté - fuvola, Dani...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 12. 01.
"Te jó ég, kövek vannak ebben?" - tettem fel a kétségbeesett kérdést, amikor Tornyai Péter...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 12. 01.
"Az építészet megfagyott zene" - tartja a Goethének tulajdonított, mindazonáltal bizonytalan...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 12. 01.
"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 12. 01.
A Concerto Budapest, az UMZE és a BMC együttműködésével megvalósuló A Hallgatás Napja fesztiválon...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

2015. szeptember 13-án, a Zeneakadémia Weiner Leó emlékének szentelt koncertjén néhány zeneakadémista izgatottan várta a műsor végét, hogy feltehesse kérdését a Weiner Leó Alapítványnak: felvehetik-e kvintettjüknek a szerző nevét. Felvehették. Megszületett a Weiner Ensemble.

Weiner Ensemble Baksai Réka Jámbor Janka Bán Máté Pálfi Csaba Dani Imre BMC Mona Dániel
Weiner Ensemble (fotó: Szakács Domonkos)

 

Hegedű, cselló, fuvola, klarinét, zongora – ismerős? És ha kiegészítjük a társhangszerekkel: a brácsával, a piccolóval és a basszus klarinéttal? Bizony, ez Arnold Schönberg elhíresült hangszerösszeállítása, melyet a Pierrot Lunaire című darabjában alkalmazott, s melyet később számos szerző átvett tőle, vagyis az úgynevezett pierrot ensemble formáció. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem néhány végzős és doktorandusz hallgatója e felállás népszerűsítését tűzte ki céljául. Baksai Réka (hegedű), Jámbor Janka (cselló), Bán Máté (fuvola), Pálfi Csaba (klarinét) és Dani Imre (zongora) 2014 szeptembere óta muzsikálnak együtt, két és fél hónapja pedig Weiner Ensemble néven folytatják munkájukat.

Weiner Ensemble Baksai Réka Jámbor Janka Bán Máté Pálfi Csaba Dani Imre BMC Mona Dániel
A helyszín...
 

Első koncertjeik helyszíne a BMC Könyvtár. A legelső rögtön holnap lesz, 18 órai kezdettel. A műsor igencsak meglepő, mégis természetes. A barokk zeneművészet egy darabja lesz ugyanis szembeállítva a program többi, csupa 20-21. századi műveket felvonultató részével. Henry Purcell fantáziái azonban – megfelelő kontextusba helyezve – ugyanolyan modernek, ugyanolyan formabontóak és merészek, mint évszázadokkal későbbi társai. A barokk nyitódarab után az együttes névadójának, Weiner Leónak egy művét adja elő a kvintett. A Passacaglia, mint a későbbiekben több alkotás is, eredetileg más apparátusra íródott. Az ensemble fuvolistája, Bán Máté azonban vállalkozott rá, hogy átírja a megkívánt darabokat a szükséges formációra. Így tett a szünet után elhangzó Anton Webern-darabbal, a Langsamer Satz-cal is. Az említett szünet előtt azonban egy ősbemutató is elhangzik: Tornyai Péter Can(z)oni dell’ infinito című opusa. A koncert zárásaként pedig nem kisebb mű szólal meg, mint Schönberg Kammersymphonie című darabja. Bán Máté hátradőlhetett, mert a pierrot ensemble-osítást már elvégezte valaki helyette. A valaki pedig Schönberg egykori tanítványa, az előző darab szerzője, Webern volt.

Weiner Ensemble Baksai Réka Jámbor Janka Bán Máté Pálfi Csaba Dani Imre BMC Mona Dániel

A műsor végighallgatása már önmagában jó időbefektetésnek tűnik, s hogy a pénztárcánk se tartson vissza minket, a hangversenyre való belépés ingyenes. A következő koncertek sem lesznek kevésbé izgalmasak. Február 12-én Schumanntól Bartókon és Weineren át a 2015-ös Új Magyar Zenei Fórum-győztes Balogh Mátéig ível a műsor. Április 29-én pedig teljes időutazásban lehet részünk: a barokk Bach, a klasszikus Mozart, a romantikus Ravel, a 20. századi Webern, valamint Balogh Máté egy-egy műve hangzik el.

 

Mona Dániel

0 Komment