OLVASTAD MÁR?
 
„Ha nincs mit tenni”
A Concerto Budapest, az UMZE és a BMC együttműködésével megvalósuló A Hallgatás Napja fesztiválon idén több olyan kortárs magyar mű bemutatója is szerepel, mely Esterházy Péternek állít emléket. Köztük van Jeney Zoltán Tandori Dezső versére írt dala is, melyet...
 
A Concerto Concertója
A zenetörténeti anekdotakincs szerint Beethoven a tizenöt éves Rudolf főhercegnek (1788-1831) komponálta a Hármasverseny billentyűs szólamát. Az ismeretterjesztéssel foglalkozó zeneirodalmárok persze humorosan hozzáfűzik, hogy ezzel magyarázhatjuk: a zongoraszólam...
 
„A zenélés minden percét élvezem”
Még nincs húszéves, és máris az ország egyik legkiválóbb zenekarának koncertmestere. Miranda Liu nemrég nyerte meg a Concerto Budapest próbajátékát, akikkel máris több nagy koncertanyagon dolgozik együtt. A hegedűművésznővel koncertmesteri tapasztalatairól és...

Szerdán szigorúan koffeinmentes állapotban és némi izgalommal indultam útnak A hallgatás napja egyik reggeli próbájára, a Concerto Budapest Páva utcai Zeneházába. Giya Kancheli, grúz zeneszerző Morning prayers című darabja volt terítéken, amelyről hamar bebizonyosodott, hogy – legyünk bármilyen vallásúak, zenei képzettségűek vagy életkorúak – egész egyszerűen nem tud nem hatni ránk.

 

Kancheli (aki miatt egyelőre senki ne szégyellje el magát, ha még nem hallotta a nevét) kortárs grúz zeneszerző, aki nem sokkal nyugatra való emigrációját követően írta Life without Chritmas című, négy részből (Morning Prayers, Midday Prayers, Evening Prayers, Night Prayers) álló ciklusát, amely nagy szerepet játszott abban, hogy zenéje szélesebb közönséghez is eljusson.  A darabok címében szereplő ima szó tartalmát és jelentését a zeneszerző mindenki számára szabadon hagyja, nem láncolja már meglévő keretekhez.

Fény és sötétség játéka, erőteljesen kifejező zene, amely szinte már egy másik világból szól, és csak néhány konkrét pillanatban, egy-egy határozott jelzéssel ránt vissza minket egy valóságközelibb állapotba. Hétköznapokon túli világot képvisel a Morning Prayers egyik legkülönlegesebb része, a felvételről szóló fiú szoprán hang is, amellyel a zeneszerző (saját bevallása szerint) az angyalok sosem hallott hangjára emlékeztet minket.

A próbán közelről látva és hallva a zenészek legapróbb rezdüléseit, azon gondolkoztam, hogy milyen gyakran felejtjük el vagy hagyjuk figyelmen kívül, hogy a zene (első sorban persze az élő zene) mind a hallgatók, mind pedig a zenészek számára milyen alapvető fizikai, testi tapasztalat. A rezgéseket, a hangok apró lökéseit vagy áramlását tudatosan érezni, és mindezen keresztül a zenét az intellektuális tartalomnál sokkal elemibb szinten átélni hihetetlenül gazdag tapasztalatok forrása lehet.

Kancheli zenéjét hallgatva nem marad más, csak mi magunk, a zenészek és a hangok rezdülései. A Morning Prayers egyszerre bizsergetően fizikai (szinte zsigeri) élmény és izgalmas szellemi utazás. Mindez A hallgatás napján – sok más, csak különleges alkalmakkor hallható, de annál izgalmasabb zene mellett – nemsokára testközelből élhető majd át a BMC Nagytermében.

____________________________

A Concerto Budapestnek köszönhetően október 11-én megrendezésre kerülő, A Hallgatás napja néven debütáló fesztivál programjában a bemutatók (Vidovszky László és Csalog Gábor egy-egy műve), magyarországi bemutatók (Olivier Messiaentól, Steve Reichtől és Eötvös Pétertől) és a magyar közönség számára kevésbé ismert szerzők (többek között Giya Kancheli és Tan Dun) művei mellett az Új Zenei Stúdió alapítóinak szerzeményei, valamint Ligeti György és Kurtág György darabjai is megjelennek. A klasszikus repertoárból elhangzik J. S. Bach összes szóló zongoraversenye, és emellett a nap folyamán A fúga művészete című darabjának legkiválóbb felvételei is szerephez jutnak – a lenyűgöző komplexitású mű partitúráját kivetítőn követhetik majd az érdeklődők. A nap vendégei között hallhatjuk a Concerto Budapest régi zenész barátait (Amadinda Ütőegyüttes, Csalog Gábor, Lakatos György, Rácz Zoltán) és számos ifjú tehetséget is (Ránki Fülöp, Fejérvári Zoltán, Balog József).

Belinszky Anna

0 Komment