OLVASTAD MÁR?
 
„Az első pillanattól fogva működött köztünk a kémia”
Október 31-én a hazánk egyik legizgalmasabb kamarazenei formációjaként működő Budapest Saxophone Quartet a fiatal énekes generáció egy rendkívüli szopránjával, Szemere Zitával ad közös koncertet a Zeneakadémián. Alig egy éve ismerik egymást, mégis különleges...
 
Electric Clarinet a MetronómTetőn!
Október 27-én, azaz most csütörtökön igazi különlegesség fül- és ezúttal szemtanúi is lehetnek, akik ellátogatnak a Corvin Barba. A Belinszky Anna és Mona Dániel által moderált, immár hetedik alkalommal megrendezésre kerülő MetronómTető következő vendége...
 
„Ha Beethoven kapna ma egy jazz triót, elképesztően merész dolgokat művelne vele”
Kinek és miért jut eszébe Beethoven zenéjét jazz és pop elemekkel vegyíteni? Hová tűnt a klasszikus zenéből az improvizáció, és mihez kezdene egy jazz trióval Beethoven, ha ma élne? Beethoven-művek jazzfeldolgozásait tartalmazó új lemezük és közelgő zeneakadémiai...

Már kis zenei gyakorlatnak is pozitív hatása lehet a kognitív képességekre. Új kutatások kimutatták, hogy azok az emberek, akik játszanak valamilyen hangszeren, különböző feladatokban könnyebben észlelik a hibákat, és könnyebben is javítják ki azokat, mint a zenével egyáltalán nem foglalkozó társaik. És ami a legjobb az egészben: mindez az amatőr zenészekre éppúgy igaz, mint a profikra. 

 

A Dr. Ines Jentzsch által a St Andrews Egyetemen vezetett projekt keretein belül zenészek és nem-zenészek kognitív képességeit vizsgálták, és arra eredményre jutottak, hogy a hangszertanulás lelassíthatja vagy megelőzheti az időskorral összefüggő mentális hanyatlást.

A Neuropsychologia című folyóiratban publikált tanulmány kifejezetten a hangszeres játékkal összefüggő képességekre koncentrál. Miközben ugyanis a zenészek (akár maguknak, akár közönségnek) egy darabot játszanak, nagyon magas szinten kell tudatosítaniuk magát a cselekvésüket: folyamatosan monitorozniuk kell hallás után a játékukat, és úgy kell ehhez igazodva, nagyon gyorsan szabályozniuk a mozgásukat, hogy sikeresen elkerüljék a lehetséges hibákat.

A hangszertanulás pszichológiai és mentális hasznával már számos más kutatás is foglalkozott: több kísérlet bizonyította a zenészek jobb reakcióidejét, valamint azt, hogy a hangszeren játszók egy feladat elvégzése során a felesleges információkat is sikeresebben kiszűrik (azaz sikeresebben koncentrálnak, fókuszálnak egy adott feladatra).

„Az eredmények alapján a zenetanulás hatékonyabb információfeldolgozási kapacitással jár együtt, és ez megerősíti a már korábban is kimutatott pozitív kapcsolatot a gondolkodási sebesség és a zenei képességek között.” – nyilatkozott Dr. Jentzsch.

A szóban forgó kutatás különlegessége a korábbi vizsgálatokkal szemben, hogy a profi zenészek helyett ezúttal az amatőrökre koncentrál, kimutatva ezzel, hogy már „mérsékelt szintű zenei aktivitás” is jótékony hatással lehet a kognitív teljesítményre. A tanulmány ugyancsak felhívja a figyelmet a gyerekkori zenetanulás iskolai szintű támogatásának fontosságára és arra, hogy a zenének a szellemi tevékenység mellett a fizikai és pszichológiai egészségre is jótékony hatása lehet. Úgy tűnik, nincs más hátra: zenélni kell…

Belinszky Anna

via James Vincent / independent.co.uk

0 Komment