A hobbizenész
2014 05 03. 09:30 - playliszt
158 éve, 1856. május 3-án hunyt el Adolphe Adam zeneszerző és zenekritikus, akit a közönség elsősorban Giselle című balettjéről vagy A lonjumeau-i postakocsis című operájáról ismer.
Az 1803. július 24-én született Adolphe Adam nehéz gyerek volt, egyes visszaemlékezések szerint a szülők réme. Bár zenei tehetsége korán megnyilatkozott, tanulás vagy gyakorlás helyett inkább rögtönzött, rendszeres munkára szülei nem tudták rábírni. Édesapja, aki zongoraművész és tanár volt, mesteri érzékkel megtiltotta a fiának, hogy a nyomdokaiba lépjen. A módszer bejött, a kis Adam kiéhezett farkasként vetette magát a muzsikára. Apja szigora később enyhült, így a kamasz beiratkozhatott a Párizsi Conservatoire-ba, igaz, ehhez meg kellett ígérnie, hogy a zenét csak szórakozásnak tekinti, a világért sem veszi komolyabban.
A Conservatoire elvégzése után (itt Boieldieu volt a mestere), Adam a francia zeneszerzők tipikus megélhetési forrásához folyamodott – orgonált több helyen is. Eközben segített Boieldieu A fehér asszony című operájának elkészíteni a zongorakivonatát. Keresetéből bejárta Európát, megismerkedett többek között Eugène Scribe-bel. Érdeklődése a színház felé fordult, így az 1830-as évek végére már 28 színpadi művet írt.
Adolphe Adam komoly összeget fektetett egy negyedik párizsi operaház megnyitásába. A Nemzeti Opera (Opéra-National) meg is nyílt 1847-ben, de egy év múlva bezárt a forradalom miatt, komoly anyagi nehézséget okozva a szerzőnek, aki így kénytelen volt újságíróként megkeresni a mindennapi betevőt…
Az 1836-ban bemutatott A lonjumeau-i postakocsis című operát bájos története ellenére kizárólag Chapelou áriájáról ismerik. A tenoristák réme ez az ária, egészen a kétvonalas D-ig magabiztosan kell uralnia a hangját annak az énekesnek, aki nekivág. Mint például Nicolai Gedda:
Playliszt