AJÁNLÓ
 
09:30
2014. 08. 07.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 08. 07.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 08. 07.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 08. 07.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 08. 07.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A kevesebb több

Gyakori jelenség, hogy minél többet olvas az ember, minél többet tud, annál inkább hallgat – hiszen annál inkább tudatában van saját kicsinységének és tudatlanságának.

Van ennek zene vetülete is – és most nem arról beszélek, hogy ki ismer több muzsikát. John Cage amerikai avantgárd zeneszerző 1952-ban komponálta meg legnagyobb hatású (vagy mondjuk inkább, hogy a zenetörténet egyik legnagyobb hatású darabját), a 4’33”-at.

A kis John Cage-nek nem kellett messzire mennie az inspiráló környezetért - édesapja feltaláló volt. A kisfiú mintadiák volt (végre nem egy iskolakerülő rosszcsont a művész), a középiskola befejezése után Párizsban tanult építészetet és zongorát – közben elmélyülten tanulmányozza Bach és Beethoven munkásságát. A nagy európai körút megtétele után teljesen a zenének szentelte magát. Később Schönberg lesz mestere, aki hatalmas hatást gyakorol tanítványára. Segítségével kialakítja saját stílusát, nemsokára pedig kidolgozza a preparált zongora ötletét: a hangszer húrjai közé különböző tárgyakat helyez; a két kéz játékával egyidejűleg számos ütős hangszer szólalhat meg.

Talán minden gondolkodó életében elkerülhetetlen, hogy találkozzon a buddhizmussal. Cage-re is nagy hatást tett a zen filozófia, ennek köszönhetően Cage a negyvenes években az intenciómentes művészet érdekében tevékenykedik: a művészet nem valamely cél érdekében létrehozott alkotásokat eredményez, hanem maga az alkotás a cél.

Cage életszakaszaiban a zen, azaz intenciómentes, valamint a véletlen technikákat tanulmányozó időszak találkozásakor született egyik legnagyobb hatású műve, a 4’33”. Itt egyetlen hangot sem kell az előadónak megszólaltatnia, elegendő figyelnie a csöndre, "szólaltassák" meg bárhol is a darabot. A 4'33" leginkább afféle zen feladványhoz hasonlatos, ahol a feladvánnyal való foglalkozás, az azzal kapcsolatos meditáció fontosabb, mint maga a válasz, a megfejtés, mely talán nem is létezik…

Playliszt

0 Komment