A klezmertől Sztravinszkijig
2014 05 30. 13:25 - playliszt
1909-ben ezen a napon született meg a Szving Királya, aki a klasszikus zenére is komoly hatást gyakorolt: Benny Goodman.
Benny Goodmanről nagyon sokáig azt hittem, hogy afroamerikai, hogy a politikailag legkorrektebb kifejezést használjam. Ezt a tévhitet két dolog is táplálta, az egyik a tehetsége volt, a másik pedig, hogy az első klasszikus zene, amit Tőle hallottam, Sztravinszkij Ebony Concertója volt.
Pedig a Klarinét Atyja, a Professzor avagy a Szving Királya zsidó bevándorlók gyermeke volt. Apja egy varsói szabó volt, édesanyja pedig Litvániából származott. Baltmore-ban találkoztak, és még Benny fiuk születése előtt Chicagóba költöztek. 10 évesen Mr. Goodman beíratta három fiát (köztük Bennyt is) a helyi zsinagógába zeneórákra. Klasszikus klarinétot James Sylvestertől tanult, a dzsessz oldaláról pedig Johnny Dodds, Leon Roppolo és Jimmie Noone volt rá nagy hatással. Benny Goodman nagyon gyorsan tanult, és már fiatalon neves zenekarokban játszott.
Első profi fellépése 1921-ben, azaz 12 évesen volt a Chicagói Central Park Színházban. Négy év múlva csatlakozott a város leghíresebb zenekarához, a Ben Pollack Orchestrához. Velük jelent meg első hanglemeze, majd nemsokára saját neve alatt is kiadott egyet. Sessionzenészként számtalan együttessel lépett fel, hamar népszerű lett a szakmában. Édesapja 1926-ban egy közlekedési baleset áldozata lett. Örök fájdalom volt Bennynek, hogy apja nem érhette meg fia világsikerét.
Dzsesszmuzsikusként mindenkivel játszott, aki számított és mindenhol fellépett. Az Interneten kutakodva szerencsére számtalan felvételt találtunk tőle. Csak néhány név a partnerei közül: Ted Lweis, Glenn Miller, Joe Sullivan vagy Billie Holiday. Az ínyencek tudni vélik, hogy Charlie Chaplin 1916-os Éjjel egykor című mozijának 1934-es újrakiadásában Benny Goodman klarinétjátéka hallható.
Goodman azonban nem elégedett meg a dzsessz és a bebop világával, a klasszikus zenei világba is szívesen kirándult. Első ilyen jellegű felvétele 1938. április 25-én jelent meg, Mozart A-dúr klarinétkvintettjét játssza a Budapest Vonósnégyessel. Beleásta magát a klasszikus klarinétirodalomba és rendszeresen találkozott hangszeres kollégáival. 1948-ban ő volt az egyik szólista Ingolf Dahl Concerto a Tre világpremierjén.
Művészi nagyságát, alázatát és nyitottságát mi sem támasztja alá jobban, minthogy negyvenévesen újra elkezdett klarinétot tanulni Reginald Kelltől, a kor egyik leghíresebb klasszikus klarinétosától. Kell megtanította, hogyan vegye szájába a hangszert – teljesen máshogy, mint ahogy azt Benny tette az elmúlt 3 évtizedben. Az ujjtechnikáján is sokat kellett változtatnia, de zokszó nélkül megtette, rengeteget gyakorolt és tanult.
A mai klarinétművészek rengeteget köszönhetnek Benny Goodmannak. Számtalan művet rendelt és inspirált, a XX. század fúvósirodalma teljesen máshogy nézne ki nélküle. A megrendelések mellett sok mű ősbemutatóján játszott, mint például Bartók Béla Kontrasztok című kamaradarabjában vagy Aaron Copland Klarinétversenyében. S bár Sztravinszkij ominózus Ebony concertóját Woody Herman megrendelésére írta és ő is mutatta, maga a szerző készített évekkel később egy másik felvételt belőle, ez utóbbin már Goodman a szólista.
A filmvásznon is képviseltette magát: 1937 és 1944 között több filmben is szerepelt zenekarával, a róla szóló mozi, a Benny Goodman Story pedig 1955-ben készült el.
Playliszt