AJÁNLÓ
 
09:30
2015. 01. 19.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2015. 01. 19.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2015. 01. 19.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2015. 01. 19.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2015. 01. 19.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy jó nevű angol, egykoron barokk és klasszikus zenére összpontosító zenekar orosz szerzők műveit játszotta. Az üzembiztosan működő együttest Vladimir Jurowski vezényelte.

 

A ma már Mahlert is játszó Felvilágosodás Korának Zenekarának precíz, fegyelmezett muzsikálása, a hangzás ápoltsága, áttetszősége messzemenően igazolta az együttes hírét. Ugyanakkor nehéz lenne eltagadni, hogy rendkívül érdekes, a felfedezés izgalmával kecsegtető budapesti koncertjük nem egyszer szürkévé és érdektelenné vált. A szimpatikus Vladimir Jurowski saját ténykedését nem akarta többnek beállítani, mint ami: a gondosan begyakorolt program, jórészt önjáróan ketyegő folyamatát ellenőrizte, egy-egy csúszásveszélyes váltást gondosan menedzselt, ám munkája a „kontrollműszerek” figyelésében kimerült. Magam ennek tudom be, hogy miközben a zenekari teljesítményt pompásnak, az interpretációt gyakran mégis egyoldalúnak éreztem. Muszorgszkij zenekari darabja (Éj a kopár hegyen) a groteszk egyetlen árnyalatában szólalt meg, Csajkovszkij ritkán játszott I. szimfóniája pedig néhol ötlettelenül, néhol a kompozíciós gyengeségeket túlságosan is transzparenssé téve hangzott el.

De miért is kecsegtetett a felfedezés izgalmával a budapesti koncert? Jurowski Muszorgszkij zenekari művének első változatát vezényelte, melynek hangszerelését, harmonizációját Rimszkij-Korszakov egykoron furcsának, kezdetlegesnek tartotta és jó szándéktól vezérelve kijavította, felpolírozta. Ebben a formában lett az Éj a kopár hegyen  a hangversenyek egyik különösen népszerű darabja. Manapság egyre többen térnek vissza az eredeti formához, melyről azt gondoljuk, hogy nem furcsa és kezdetleges, hanem rendkívül eredeti és újszerű. S valóban: Muszorgszkij munkája hangszínfantáziáról és nagyadag kísérletező kedvről árulkodik, az ő Walpurgis-éji zenéje velejéig orosz, nem annyira vészterhesen drámai, mint például Berliozé, nem szorul rá a delírium rafinált katalizátoraira, a leghétköznapibb mámorral átitatott, vidékies karnevál. Groteszk, de nem oly egykedvűen fanyar módon, ahogy most hallottuk, hanem kipirultan, hevülten, dévajon és fékezhetetlenül. Egyszóval: színesen. Ugyanakkor a zenei konstrukció mérnöki, a formai elemek olajozottan kapcsolódnak egymáshoz, ám (mily furcsa!) a precíz előadásmód erre a körülményre sem hívta fel a hallgatóság figyelmét.

Éj a kopár hegyen - grafika (forrás: quixotando.wordpress.com)

A folytatás is tartogatott meglepetést. Egyik kedvenc operámból, a Borisz Godunovból következett három részlet; a Koronázási jelenet, Borisz monológja a II. felvonásból és Borisz halála. A műsorlap viszont nem tűntetett fel kórust, márpedig kórus nélkül sem a Koronázási jelenet, sem a Borisz halál nem képzelhető el. Az énekkart és a harangzúgást felvételről játszották be (az előadás mentségére szolgál, hogy a felvételen is Jurowski vezényel…) De e sajátos megoldást végül „nem élvezhettük” a Koronázási jelentben, ugyanis a kórus egyszerűen kimaradt (a harangozás viszont szólt veszettül), és kimaradt még más is. Előbbire nincs magyarázat. Utóbbira (miért nem halljuk például a bojárokat) az opera 1869-es, ősváltozata adhatja meg a választ. A zenekar (a műsorlap elfelejtette feltűntetni, az együttes honlapján viszont szerepel) ugyanis ehhez az ősformához nyúlt vissza, ahhoz a verzióhoz, melyet maga Muszorgszkij sem hallott soha.

A Borisz halála jelenetben már (felvételről) szólt a kórus, itt viszont Fjodor herceg nem szólt közbe. A megszólaló részletek elképesztő drámai erejét tehát jobbára emlékezetből kellett rekonstruálnunk, viszont a szólistaként fellépő (meglepetésre: bariton) Szergej Leiferkusz sok mindenért kárpótolt. A 69 éves művész formátumos személyiség, karizmatikus eladó. Kevés eszközzel dolgozik, hangja (a baritonokat, úgy tűnik, hogy Oroszországból más anyagból gyúrják…) tökéletesen megfelelt a szerep követelményeinek, éneke kifejező volt, intelligens és drámai. Méltán aratott nagy sikert. Egy ilyen nagyszerű produkció hallatán sajnáltuk csak igazán azokat a furcsaságokat, melyeket a fél-playback előadásból fakadtak. 

Szergej Leiferkusz

Csalódást keltett a Csajkovszkij-szimfónia előadása. Nem derült ki, de – gonosz módon – gyanakodhattunk volna arra, hogy a mű 1866-68 ősformáját halljuk és nem a revideált, 1874-es változatot, mely valamivel rövidebb… Magam például kifejezetten vontatottnak és szellemtelennek éreztem a scherzót (!) és meglehetősen ízlésdeficitesnek a finálét. S mintha a zenekar is elfáradt volna, egy-egy pillanatra kihagyott a koncentráció. A koncert összképet egy remekül sikerült ráadás rázta helyre, Csajkovszkij vonószenekari Elégiája varázslatosan szólalt meg, most érezhettük igazán, hogy van értelme az orosz romantikusokat a historizmus felöl közelítve interpretálni.

Molnár Szabolcs

(Művészetek Palotája, január 16.)

0 Komment