Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ezekben a napokban a Művészetek Palotája közönségének különleges élvezetben lehetett része: Claudio Monteverdi kései remeke, a Poppea megkoronázása (1642/43) szólalt meg színpadi előadásban. Ám éppen ezért talán érdemes emlékeznünk egy közelmúltbeli bécsi produkcióra is, amely a mű egyedi olvasatát adta a Theater an der Wien-ben. A karmester Jean-Christophe Spinosi, a rendező Claus Guth volt. Az alábbi képes beszámoló az ő gondolataikat is közzéteszi.

Poppea megkoronázása Theater an der Wien Jean-Christophe Spinosi Claus Guth Valer Sabadus Alex Penda Christophe Dumeaux Jake Arditti Natalia Kawalek Jennifer Larmore José Manuel Zapata Sabina Puértolas Mesterházi Máté
Nerone (Valer Sabadus) és Poppea (Alex Penda) az önfeledtség pillanatában

0 Komment

A nyári uborkaszezonban is érdemes emlékeznünk Európa legnagyobb fesztiválja, a Bécsi Ünnepi Hetek múlt havi, kiemelkedő eseményére: a német színház "rettenetes asszonya", Andrea Breth Bartók Béla operáját, A kékszakállú herceg várát (1911) rendezte meg a Theater an der Wien-ben azzal a színházi kifejezőerővel, amelyben e remekműnek csak ritkán van része. Juditot a kiváló francia mezzoszoprán, Nora Gubisch alakította, aki Breth máig emlékezetes - Nikolaus Harnoncourt vezényelte -, grazi Carmen-rendezésének (2005) címszereplője is volt. A Kékszakállút Bretz Gábor énekelte olyan szép hanggal és attraktív színpadi jelenléttel, hogy hajlamosak vagyunk kijelenteni: ő nemcsak hogy ma talán világviszonylatban is e szerep leghitelesebb alakítója, hanem a mű százéves hazai történetében is az egyik legkiemelkedőbb Kékszakállú. A posztimpresszionista Bartók-partitúrát a Gustav Mahler Jugendorchester remek fiatal muzsikusai izzították fel mesterük, Kent Nagano lenyűgözően intenzív vezénylete alatt.

Az igazsághoz tartozik, hogy a Bartók-egyfelvonásos után, az est második felében Andrea Breth jócskán próbára tette a közönség türelmét. Akik azonban nem restelltek a félelmetesen okos rendezőnővel tartani erre a lelki kalandra, azok nem mindennapi katarzist élhettek át a Theater an der Wien több mint kétszáz éves (Beethovent is látott!) nézőterén. Ám erről majd később. Merthogy türelmünk próbatétele már A kékszakállú herceg vára elején elkezdődött…

"Haj regö rejtem…"

0 Komment

"Auferstanden aus Ruinen…" - szólt a néhai NDK (1949-1990) Johannes R. Becher által költött, majd Hanns Eisler által megzenésített himnusza. A dallam nagyobb karriert futott be, mint a vers (jóllehet mindkettőt a plágium vádjával illették): a "Deutschland, einig Vaterland" ("Németország, egységes haza") sor miatt az NDK-himnuszt énekelni nem - csupán hangszeren előadni - lehetett… A "korlátlan lehetetlenségek országában" (ahogyan mesterségesen létrejött hazájukat a "keletnémet" polgárok keserű iróniával nevezték) ez a képtelenség sem számított abszurdnak. Lehetséges volt viszont a drezdai operaház újjáépítése eredeti pompájában, negyven évvel az 1945. február 13-i pusztító bombatámadás után. A három évtized múltán is régi-új fényében ragyogó Semperoper most megint egyszer Carl Maria von Weber (1786-1826) A bűvös vadászával (Der Freischütz) figyelmeztet a háborúk ma is kísértő szellemére.

0 Komment

Szokatlan nemtetszés-nyilvánításoknak lehetett tanúja a dicső múltú Theater an der Wien

Kapott hideget is, meleget is Mozart remekművének (1786) legújabb színre állítása. Míg a Marc Minkowski vezényelte Les Musiciens du Louvre Grenoble és Arnold Schoenberg Chor nagy bravókban részesült, addig Felix Breisach rendezésére a közönség hangos búú-orkánja zúdult. Ez az enyhén szólva felemás produkció mégis érdemes a figyelmünkre, mivel a kiváló szólista gárdát három magyar énekes - Baráth Emőke, Kálmán Péter és Nagy Zoltán - is erősítette.

0 Komment