Volt-e útvonalengedélye a grúz zeneszerzőnek? Mennyire muzikális a 3-as metró? Utolérik-e a zongoraverseny szólistáját? Életbevágó kérdések.

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál Gryllus Samu Horváth Balázs FUGA BMC Zeneakadémia Koka Nikoladze Szigetvári Andrea Stewart Collinson Sylvie Lacroix Karbido kvartett Black Page Orchestra Fluxus Molnár Szabolcs

0 Komment

Az Andersen-mese nyomán írt darab műfaját a zeneszerző kisoperaként határozta meg. A művet színpadra állító Zsótér Sándor a miskolci premier előtt adott egyik interjújában úgy emlékezett, hogy a témát körülbelül tíz éve "én ajánlottam", bár a zeneszerző "nem így emlékszik. Lehet, hogy a librettót író Beney Zsuzsa kiválasztásához is van közöm, de lehet, hogy őt Molnár Gál Péter javasolta". Mennyi rejtély!

Frankó Tünde (forrás: zeneakademia.hu)
0 Komment

A lengyel Lutosławski Vonósnégyes maroknyi közönség előtt adott felejthetetlen hangversenyt. A műsoron négy mű reprezentálta a modern lengyel zenét.

Lutosławski Vonósnégyes Lutosławski Vonósnégyes
0 Komment

Van egy nagyszerű sorozat a FUGA-ban - helyesebben a sok nagyszerű sorozat közül az egyik -, mely igen találó név alatt fut: Provokált tradíciók. Jellemzően komponált reflexiókkal, azaz olyan új művekkel találkozhatunk e sorozat koncertjein, melyek direkt módon reflektálnak egy-egy múltbéli szerzőre (legyen az Bach vagy Mahler) vagy egy-egy műre. A felhangzó új darabok dialógust provokálnak a régiekkel, aztán azok vagy válaszolnak, vagy nem. E sorozat emblematikus darabja lehetne Ligeti György 1982-ben komponált Kürttriója, mely Brahms hasonló összeállítású (kürt, hegedű, zongora) kamaradarabján túl meglehetősen nyíltan incselkedik a beethoveni vagy a bartóki hagyománnyal is.

forrás: fuga.org.hu
0 Komment

A Zeneakadémia legfelső emelete, a Kupola egykoron - boldogult akadémista koromban - nagy dolgok szem- és fültanúja volt. Ha az esti órákban már nem tanteremként vagy énekkari próbateremként funkcionált, a kísérletező kedvű akadémisták előszeretettel itt prezentálták aktuális mániájukat, a zongorista például olyan darabokat hozott ide, amit a főtárgy vizsgára "nem mert volna"; a zeneszerző pedig itt végre akcióművésszé válhatott. Úgy emlékszem, hogy a Kupola abban az időben nem is volt hivatalos koncerthelyszín. Az elmúlt hét szombatján némi izgalommal kapaszkodtam fel az ötödik (?) emeletre. Amióta ugyanis megnyílt a felújított Akadémia, ilyen magasra még nem merészkedtem. A kupolatérre rá se lehetett ismerni, ami - óh, nosztalgia - azért egy kicsit fájt.

forrás: zeneakademia.hu
0 Komment