AJÁNLÓ
 
08:00
2016. 03. 22.
"Ott kezdődik a tolerancia, ahol meg tudjuk szeretni egymás értékeit, ahol szépnek tudjuk...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 22.
Beletapsolni az A-dúr klarinétversenybe a tételek között?! Na, de kérem… Kész, ezzel nagyjából...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 22.
A Fischer Iván vezényelte BFZ-koncerteket nem nevezném hagyományos hangversenyeknek. Titkos...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 22.
Jörg Widmann vezényelt. Jörg Widmann klarinétozott. Ja, természetesen Jörg Widmann-műveket....
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 22.
Ha valaki azt hitte volna, hogy a zenei multitasking, az előadói és zeneszerzői lét összhangja...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Budapesti Fesztiválzenekar március 10-én, 11-én és 12-én Mahler 3. szimfóniáját adta elő a Müpában. Kíváncsiságom és a mű iránti kötődésem sarkallt arra, hogy mindhárom koncertet meghallgassam…

BFZ Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván Gerhild Romberger Bajor Rádió Énekkara Nyíregyházi Cantemus Gyermekkar Horváth Pál
Budapesti Fesztiválzenekar (forrás: bfz.hu)

 

Mahler harmadikja nagy erőpróba az előadók számára. A szerző szimfóniái leginkább monumentalitásukról híresek, de – ha szabad ilyet mondani – a harmadik a nagyok közül is kivételes. Egyrészt hossza miatt: a 2010-ben kiadott, Fülöp Péter szerkesztette Mahler-diszkográfiát lapozgatva – amely többek között számba veszi a hangfelvételek időtartamát is – igazolódott be sejtésem, miszerint ez a szerző leghosszabb műve, legalábbis a 20. század második felének előadói hagyománya alapján biztosan. Előadási ideje 90 és 100 perc között van, de számos esetben meg is haladja a 100 percet, és csak néhány kivételes esetben hangzott el másfél óránál rövidebb interpretációban. (Csak érdekességként: az „Ezrek szimfóniája”-ként emlegetett, hatalmas apparátust követelő 8. szimfónia csupán két felvételen éri el és haladja meg kevéssel a 90 perces időtartamot.)

Kivételes darab azért is, mert mondandójában nagyon sűrű. Mahler levelezéséből, valamint a hozzá közel állók visszaemlékezéseiből nyolc különféle programvázlatot ismerünk, amelyek a tételekhez szánt feliratokat tartalmazzák, azonban ezek egyike sem szerepel a 3. szimfónia 1899-ben kiadott partitúrájában. A programhoz kötődve vagy attól függetlenül a szimfónia hat tétele hat különböző, mégis összekapcsolható világot tár elénk. Nem csak a tételek között van tematikus összefüggés, de Mahler előző kettő és következő szimfóniájából is felfedezhetünk benne részleteket. Hatalmas és szövevényes szálait megérteni és megfejteni szinte lehetetlen, ám a Fesztiválzenekar nagyon sok mindent feltárt és megmutatott nekünk ezekből. Kifejezően és bátor kézzel nyúltak a zenei anyaghoz, az első tétel naturalisztikus, helyenként egészen nyers hangzásától indulva jutottunk el az utolsó tétel éteri magasságaihoz.

BFZ Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván Gerhild Romberger Bajor Rádió Énekkara Nyíregyházi Cantemus Gyermekkar Horváth Pál
Fischer Iván (forrás: bfz.hu)
 

A három hangverseny nagy élményt nyújtott, és tanulságokkal is szolgált számomra, ugyanis – mint az természetes – a koncertek nem voltak egyformák. Ami közös volt, az a Fesztiválzenekartól megszokott és már-már elvárt minőségi hangzás, valamint Fischer Iván a darabról kialakított koncepciója és annak megvalósítási szándéka. Ez utóbbit azért emelem ki, mert hallhatóan mindhárom alkalommal azonos cél vezérelte pálcáját, mégpedig a hangok mögött rejtőző történet közvetítésének szándéka – többek között ez az, ami miatt rajongani lehet a Fesztiválzenekarért: nem csak muzsikálni, de üzenni is akarnak nekünk.

Ami pedig a különbségeket illeti, mindhárom koncertet más jelzőkkel illetném. Az első lehengerlően merész és lendületesen intenzív volt, ahogyan az egy bemutató előadáshoz illik.

A második este kissé fáradtabbra sikerült, amelyet a szimfónia negyedik tételétől kezdve lehetett érzékelni. Innentől ugyanis a zenekar játéka és Fischer vezénylése is kevesebb ihletettséget mutatott. Ezt leginkább az utolsó tétel hallgatása közben sajnáltam, ugyanis azt a nyugodt és egészen megrendítő atmoszférát, amelyet játékával a zenekar első alkalommal megteremtett, ezúttal nem sikerült maradéktalanul hozni.

A harmadik koncert hordozta az előző két estéből levonható tanulságokat, egyfajta szintézise volt az előzményeknek. Bár a zenekar sokkal tudatosabban építkezett, mint az első előadáson, a csoda megtörtént, és a libabőr-hatás sem maradt el. A megérdemelt tapsvihar közepette hálás meghatódottságot véltem felfedezni egy-egy zenész arcán – azt hiszem, ez a szimfónia nagy mérföldkő lehet a zenekar életében.

BFZ Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván Gerhild Romberger Bajor Rádió Énekkara Nyíregyházi Cantemus Gyermekkar Horváth Pál
Gerhild Romberger (forrás: bbc.co.uk)
 

A következőkben illik megemlítenem a vokális erőket, így Gerhild Romberger alt szólista hölgyet, aki telt tónusú hangjával és kivételesen kifejező szövegmondásával járult hozzá a szimfónia sikeres interpretálásához, valamint a Bajor Rádió Énekkarát és a Nyíregyházi Cantemus Gyermekkart, akik angyali módon teljesítették hálás zenei feladatukat mindhárom alkalommal.

Örömmel értesültem a BFZ Facebook-oldaláról, hogy már meg is kezdték Mahler 3. szimfóniájának lemezfelvételét, amelyet egy több országot érintő turné után folytatnak. A zenekar felkészültsége és Fischer Iván koncepciója jelentős hangfelvételt ígér, amelyet érdemes lesz akár évtizedek múltán is visszahallgatni.

Horváth Pál

0 Komment