Ünnepi hangulatban
2015 12 24. 14:00 - bamd
A karácsonyi pop dalok általában a boldog, önfeledt oldalát hozzák el az ünnepnek, vagy épp nosztalgikus hangulatba kerítenek minket. A klasszikus karácsonyi zenékben azonban gyakran ott van valami egészen más is: a remény és az öröm érzése, a csoda áhítatos megtapasztalása. Az alábbi válogatás azoknak szól, akik idén az All I Want for Christmas Is You mellett valami másra (is) vágynak.
1. There is no rose of such virtue, Anonymus, 1420
A régi angol motetta olyan tiszta hangon dicséri Szűz Máriát, amely könnyen elfeledteti velünk, hogy közel 600 éves zenéről van szó.
2. Es ist ein Ros entsprungen, Praetorius/Schönberg, 1609/1926
Az eredetileg Praetorius neve alatt született dal ugyancsak a rózsa szimbolikája köré épül. Schönberg finom hangszerelésében a harmónium lágy hangja mellett különösen izgalmas meghallani azt is, ahogyan a Csendes éj dallama lassan beleszövődik a zenébe.
3. A pásztorok búcsúja, Berlioz, 1854
Bár Berlioz gyakran a horrortól sem riadt vissza a zenei ábrázolásban (gondoljunk csak a Fantasztikus szimfóniára), gyönyörű zenét tudott írni a tisztaság és a hódolat hangján is: A pásztorok búcsúja zenéje Krisztus gyermekkora című oratóriumának egyik legszebb momentuma.
4. Hodie Christus natus est, Poulenc, 1952
Poulenc harmincas éveinek végén tért vissza újra katolikus hitéhez, s ez a mozzanat olykor erősen érezhetővé vált zenéjében is. Az őszinte hit hangja szól Négy karácsonyi motettájában is, melyek közül az utolsó, a Hodie Christus natus est, a tiszta öröm szólama.
5. This Little Babe, Britten, 1942
Britten 1942-ben, az Atlanti-óceánon való viszontagságos áthajózás idején komponálta Karácsonyi énekek (Ceremony of Carols) című művét, melynek egyik központi darabja az egy 16. századi angol jezsuita pap szövegére írt This Little Babe tétel. A szövegíró (Robert Southwell) Jézus születését mint a gonosz elleni cseles támadást festi le: ki számítana rá, hogy Isten épp egy újszülöttet küld a Sátán legyőzésére? A hárfának kiemelt szerepet adó megzenésítésében Britten kitűnően reflektál Southwell értelmezésére, és érzékletesen építi fel a tételt egészen a győzelem öröméig.
6. Magnificat, J.S. Bach, 1723
Noha Bach egyházával gyakran a bűnbánat és a gyötrelem érzései kapcsolódott össze, a zeneszerző karácsonyi darabja épp oly örömteliek, mint bármely ünnepi zene. A Bachtól megszokott emelkedettség uralkodik a Magnificat nyitó tételében is, a trombitákkal és ütőhangszerekkel azonban nem árt vigyázni, nehogy leröpítsék a tetőről a cserepeket…
7. Lauda per la Natività, Respighi, 1930
A karácsony legkarakterisztikusabb hangjai közé tartozik az oboák hangja, amely a kis Jézus felé siető pásztorokat szimbolizálja. Ezt a hangot idézi meg egyetlen vokális egyházi művében Respighi is, melyben a késő romantika, a neobarokk és gregorián ének hangját olvasztja elválaszthatatlan egységbe.
8. For unto us a Child is born, Händel, 1741
„Mert egy gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk, és az uralom az ő vállán lészen, és hívják nevét: csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság atyjának, békesség fejedelmének!”
Playliszt
(készült a The Telegraph válogatásának felhasználásával)