AJÁNLÓ
 
08:00
2016. 02. 11.
"Ott kezdődik a tolerancia, ahol meg tudjuk szeretni egymás értékeit, ahol szépnek tudjuk...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 02. 11.
A Budapesti Fesztiválzenekar június 3-i TérTáncKoncertje alkalmából több száz gyerek készül...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 02. 11.
Beletapsolni az A-dúr klarinétversenybe a tételek között?! Na, de kérem… Kész, ezzel nagyjából...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 02. 11.
Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatójaként üzen a közönségnek azt követően,...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 02. 11.
A Budapesti Fesztiválzenekar március 10-én, 11-én és 12-én Mahler 3. szimfóniáját adta...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Fischer Iván vezényelte BFZ-koncerteket nem nevezném hagyományos hangversenyeknek. Titkos műsor, színpadi játék, szokatlan ráadás – ezek és hasonló poénok várnak ránk a zenekar koncertjein, kibővítve a zenehallgatás dimenzióját egy izgalmas tényezővel, a meglepetéssel. Az együttes február 6-i Müpás hangversenye a fantasztikus zenélés mellett épp a meglepetések miatt vált felejthetetlenné.

Budapesti Fesztiválzenekar BFZ Fischer Iván Dimitris Sgouros Elek Martin
Dimitris Sgouros és Fischer Iván a Midnight Musicon (fotó: Stiller Ákos)

 

A hangverseny Weber Bűvös vadászának nyitányával kezdődött. A darabról való elképzelésében Fischer elrugaszkodott az előadói hagyományoktól. Ahelyett, hogy kiaknázta volna a zenében rejlő drámaiság lehetőségét, nagyon lassú tempót választott, és éneklővé, líraivá formálta a nyitányt. Ennek eredménye egy leheletfinoman végigszőtt, heroikusságot nélkülöző Bűvös vadász-nyitány lett, amely néhol – például a nagy C-dúr kitörés előtti résznél – már a túllassítás határát súrolta. Meglepetésként ért a kürtök szokatlan elhelyezkedése, ugyanis zenekari helyük helyett az első emeleti karzatról játszottak, mégpedig páronként a két szélre helyezve. Így egyrészt megvalósult a két-két kürt szólószakaszának térbeli hatása, másrészt a kiemeltség miatt a hangszerek telt, fényes hangja közvetlenebbül töltötte be a termet.

Ezt követően Brahms első, d-moll zongoraversenye hangzott el, melynek szólistájaként a görög származású pianista, Dimitris Sgouros lépett színpadra. A versenymű legelején Fischer fantasztikus vezénylése különösen figyelemre méltó volt. A tétel első ütemeiben a szokásostól eltérően nem metrizált, hanem kizárólag a tételkezdő és a dallami hangindításokat érzékeltette. Ez lehetővé tette számára a dallam koncentráltabb irányítását, amely így rendkívül energikusan és egységesen szólalt meg. Sgouros zongorázása bizonyos mértékig csalódást okozott. Vitathatatlan, hogy zongorahangja gazdag, kézügyessége kitűnő – a futamokat könnyedén vette, az oktávtrillák pregnánsan szólaltak meg. Ami viszont a dallamvezetést, a finomabb zenei megformálásokat illeti, játéka lapos volt. Már a legelső megszólalása is hangok puszta egymásutániságaként hatott, a 2. tétel szólószakaszai pedig az iránytalanság benyomását keltették. Ne hagyjuk szó nélkül, hogy a zárótétel ezzel szemben rendkívül energikusan szólalt meg a kezei alatt. A zenekar hangzása bámulatosan egységes és szép volt. A fúvósok között kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a fuvolisták és az oboisták. Előbbiek figyelmet érdemeltek vibratójuk megfontolt, takarékos használata miatt, míg utóbbiak elképesztően szép hangszínükkel és természetes dallamformálásukkal tűntek ki.

Budapesti Fesztiválzenekar BFZ Fischer Iván Dimitris Sgouros Elek Martin
Budapesti Fesztiválzenekar (Marco Borggreve)
 

A műsort záró Prokofjev: 5. szimfónia bámulatos előadásban szólalt meg. Ekkor volt a leginkább megfigyelhető a közös zenélés irigylésre méltó egységessége, a hangminőség rendkívülisége. Az első tétel érzékeny együttmuzsikálásától a 2. tétel groteszk karaktereinek kihangsúlyozásáig a zenekar mindent pazarul valósított meg. A 3. tétel Fischer-féle értelmezése remek. A tételkezdést – lassú mélyhang-mozgás, fölötte felfelé tartó tizenhatod triolák a hegedűn – úgy interpretálta, hogy a hegedűk dallamívéhez a basszushangok adtak lendületet, abból nyerték az energiájukat.

A nem várt meglepetés ezután következett. A szűnni nem akaró tapsnak engedelmeskedve a zenekar előadott egy ráadás-darabot. Egy gyönyörű szép, orosz nyelvű kórusművet. A zenészek felálltak, elővették a szólamanyagok mögé rejtett kóruskottát, Fischer karmesterből Fischer karnagy lett és a zenekar mély érzéssel elénekelte a művet. Rendkívül szimpatikus volt a gesztus.

Elek Martin

0 Komment