Minden egész eltörött
2016 08 06. 13:15 - bamd
Bemutatták Eötvös Péter új művét a Salzburgi Ünnepi Játékokon
"Mitől töredék a töredék?" - kérdezi az Angyal Eötvös Péter Halleluja - Oratorium balbulum című, Esterházy Péter szövegére írott művében. A Próféta így felel: "A töredék nem attól töredék, hogy hiányzik belőle valami, a töredék attól töredék, ami benne van." Maga az oratórium is "Négy töredék" műfaji megjelöléssel szerepelt a salzburgi bemutató műsorfüzetében, és a műsor összeállítói a rész-egész viszonyt hasonlóképpen megkérdőjelező művekkel társították; a koncert második felében elhangzó Brahms-mű, a Variációk egy Haydn-témára egy másik alkotás kiemelt részletére épül, Mahler 10. szimfóniájának Adagio tétele pedig egy befejezetlen műből származik, ám önálló koncertdarabként való szereplése mégis teljessége, integritása felőli befogadói attitűdöt feltételez.
Ceci n'est pas une critique: Újra a régi
2016 07 06. 19:00 - bamd
A nürnbergi mesterdalnokok olyan hosszú, hogy csak a harmadik felvonása előbb kezdődött és később ért véget, mint a magyar-belga meccs. Igen, a Müpa június 26-i előadását láttam, és igen, a harmadik felvonásra is bent maradtam.
Izrael a Király utcában
2015 02 23. 09:30 - playliszt
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara Händel Izrael Egyiptomban című, pompás oratóriumát adta elő a Zeneakaémián. A karmester, Pad Zoltán a mű előadásának egyik problémáját, a pompásságot remekül oldotta meg. A darab egy pillanatra sem vált formálisan ünnepélyessé.
Az 1738-ban, alig egy hónap alatt komponált oratórium sok tekintetben eltér Händel hasonló műfajú darabjaitól. A ma ismert kétrészes forma minden bizonnyal egy szokásos felépítésű, háromrészes oratórium második és harmadik része. Néhányan, mint például Andrew Parrott vagy Kevin Mallon egy rekonstruált első részt is lemezre vett ("Izrael siratja Józsefet" - The Lamentation Of The Israelites For The Death Of Joseph), ennek zenéje ugyanis azonos az 1737-ben, Caroline királynő halálára komponált gyászhimnusszal (Funeral Anthem for Queen Caroline). Mivel a kétrészes formának nincs nyitánya - a darab ebben a formában "in medias res" a tenor recitativójával kezdődik - a Pad Zoltán vezényelte előadás egy zenekari bevezetővel indult: a Funeral Anthem bevezetőjével, s ezzel mintegy megidézte a "hiányzó" első részt.