Operaterápia
2016 05 28. 15:00 - bamd
Gyakran hallhatunk operát színházakban, hangversenytermekben, kiváló közvetítéseknek köszönhetően moziban, olykor szabadtéren, az otthonunkban azonban (ha csak nem áldott meg minket a sors egy énekes szomszéddal) élő előadásban nemigen lehet részünk. Vagyis az angoloknak most már igen, és nem is akármilyen céllal: az OperaHelps projekt egyfajta instant lelkisegélyként operaénekeseket közvetít vállalkozó szellemű operarajongók (vagy épp a műfajtól idegenkedő, de új élményekre nyitott zenefogyasztók) otthonaiba. („Mintha pizzát rendelnénk, csak ez nem hízlal annyira.” – ehhez hasonló szlogenekkel promózzák az énekeseket a program honlapján.)
Maga az ötlet Joshua Sofaer fejéből pattant ki, aki először Stockholmban tesztelte a programot egy kisebb, összművészeti projektekkel is foglalkozó operaházban, a Folkoperanban. A hatás pedig akkora volt, hogy érdemesnek látták a kezdeményezésbe új énekeseket is bevonni: ma egy hét főből álló és egyre bővülő csapat dolgozik az OperaHelps-nél, és viszi az áriákat szerte Angliában.
De miért vetemednek egyes operaénekesek ilyesmire, és miért gondolják, hogy ha valaki lelki gondoktól szenved, azt épp mondjuk egy (jó eséllyel tragikus szerelmekről szóló) ária tudná jobb kedvre deríteni? Ha a jó kedvre derítés talán nem is elsődleges célja a programnak, a személyre szabott ária olyan új élményekkel gazdagíthatja a hallgatót, amelyet követően új színben láthatja a operaterápiába vitt problémákat.
Az OperaHelps persze nem klasszikus értelemben vett terápia, az előadók pedig semmi garanciát nem vállalnak a gondok megoldására. Az opera ereje azonban sokakban hagy olyan nyomokat, és képes megmozgatni olyan mélyen rejlő érzelmeket vagy indulatokat, amelyek hatására az operahallgatók egy-egy ária átélése után gyakran szinte újjászületésről számolnak be.
Íme néhány tipikus eset (az OperaHelps honlapjáról szemezgetve), melyekkel felkereshetők az énekesek, akik aztán az adott problémához passzoló áriával érkeznek a helyszínre:
Belebetegedett a szerelembe, vagy épp most válik?
A partnere már nem figyel önre?
Nem tisztelik többé a gyerekei?
Rossz a kapcsolata a szüleivel?
Elvesztette a motivációját?
Kétségbeesetten kutat új kihívások után?
Bár az OperaHelps élménynek fontos része, hogy a kliens az otthonában, relaxálva hallgasson zenét, nem igazán adnak magyarázatot arra, mennyivel és pontosan miért lesz nagyobb élmény otthon meghallgatni egy áriát, mint egy operaházban végignézni (valódi zenekarral és díszletekkel) egy komplett előadást. Az OperaHelps jótékony filozófiája mellett szól, hogy teljesen ingyen dolgoznak, így nem támadhatók azzal, hogy pusztán egy eddig kihasználatlan piaci résből szeretnének hasznot húzni. Ha arra talán nem is számíthatunk, hogy a program sikerén felbuzdulva a pizzarendeléshez hasonló iparággá fejlődik az operaénekes-rendelés, abban biztosan lehetünk, hogy már egyetlen otthoni operaélmény is képes lehet az operaházak felé terelni az embereket.
Belinszky Anna