AJÁNLÓ
 
15:00
2016. 01. 04.
"Ott kezdődik a tolerancia, ahol meg tudjuk szeretni egymás értékeit, ahol szépnek tudjuk...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2016. 01. 04.
A Budapesti Fesztiválzenekar június 3-i TérTáncKoncertje alkalmából több száz gyerek készül...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2016. 01. 04.
Beletapsolni az A-dúr klarinétversenybe a tételek között?! Na, de kérem… Kész, ezzel nagyjából...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2016. 01. 04.
Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatójaként üzen a közönségnek azt követően,...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2016. 01. 04.
A Budapesti Fesztiválzenekar március 10-én, 11-én és 12-én Mahler 3. szimfóniáját adta...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A karácsonyi ajándék egyik legszebb és legizgalmasabb tulajdonsága a titok. Látjuk az alakját és a méretét, de nem tudjuk, mi lapul pontosan a csomagolás mögött. A BFZ Titokkoncertjéről is csak annyit tudni, hogy körülbelül igazodik majd egy hagyományos hangverseny időbeli kereteihez, és hogy zene fog szólni. Én 27-én este lestem meg a Fesztiválzenekartól kapott meglepetésemet.

Budapesti Fesztiválzenekar BFZ Fischer Iván Titokkoncert Stürzenbaum Róbert Molnár Noémi Lesták Bedő Eszter Fábry Boglárka Herboly László Kurcsák István Pusztai Gábor Ács Ákos Bereczky Dávid Polónyi Ágnes Tassis Christoyannis Szőke Zoltán Szőke Borbála Bazsinka József Bazsinka Mihály Fischer Nora Zeneakadémia

 

Aki volt már Titokkoncerten, az az elmondottakon kívül annyit mégis sejthetett, hogy a 2015-ös év valamilyen szempontból kiemelkedő eseményeihez köthető darabok, illetve a jövő esztendőhöz kapcsolódó művek szólalnak majd meg a hangversenyen. A koncert első felében valóban a múlté volt a főszerep. A zenekar évek óta megrendezi a házi kamaraversenyét, a Végh Sándor Versenyt, ahol az együttesi tagok trenírozhatják szóló és kamarazenei képességüket. A kezdeményezés igen gyümölcsöző, hiszen a BFZ tagjai egytől egyig zeneileg érzékeny, kifogástalan technikájú, tehetséges zenészek, így a nagyzenekari művek kiváló megszólaltatása mellett az intimebb muzsikák BFZ-s előadása is csodás élmény. A koncert elején a Zeneakadémia Nagytermének színpadát három részre osztották, így csak az első három, teljesen különböző korból származó és apparátusra írott produkció után kellett színpadot rendezni. Persze bízhattunk Fischer Ivánban, aki a szokásos, humorral átitatott, de egy pillanatig sem komolytalankodó átvezető szövegeivel a zenei pihenés (és színpadrendezés) közben is tanított-informált minket. Na, de fedjük fel a titkot!

A 20. század első felében élő és alkotó dán zeneszerző, Launy Gröndahl harsonaversenyének 3. tétele nyitotta meg a koncertet. A színpad sarkában elhelyezett kamaravonóskar, illetve a hagyományos helyükön ülő fafúvósok izgalmas és nem megszokott sztereóhangzást nyújtottak. A szólót fújó Stürzenbaum Róbert megmutatta a harsona ritkábban hallott oldalát, bár a darab – néhány elvitathatatlanul frappáns része ellenére – nem biztosított a művésznek komoly lehetőségeket sem lírai, sem virtuóz rétegének megcsillogtatására. Bach E-dúr hegedűversenyének lassútétele már annál inkább alkalmas volt a líra megjelenítésére… A Lesták Bedő Eszter vezette mini-kísérőegyüttes finom, puha, háttérben maradó hangzással támasztotta meg a szólóhegedűs Molnár Noémi játékát, akinek így semmi másra nem kellett figyelnie, mint hogy becsukja a szemét, és megtöltse Bach zenéjét a saját érzéseivel. A zenében való feloldódásnál valamivel összetettebb feladat várt az első zenei blokk zárószámának, a mindössze négy éve elhunyt Minoru Miki Marimba spiritualjának előadóira. A szólót Fábry Boglárka játszotta. Virtuóz és precíz marimbajátékánál azonban feltűnőbb volt (és ez nem biztos, hogy a darabnak célja…) a három kísérő ütős, Herboly László, Kurcsák István és Pusztai Gábor jelenléte. Célja vagy sem, de elkerülhetetlen következménye a mű felépítésének, hogy a sokféle izgalmas hangszeren nagy mozdulatokkal játszó, s közben üvöltő zenészek elvonják a figyelmet a címszereplő marimbáról. Akárhogy is, az ütőszene mindig siker, pláne, ha ilyen fegyelmezetten, ilyen összehangoltsággal és arányérzékkel adják elő.

Budapesti Fesztiválzenekar BFZ Fischer Iván Titokkoncert Stürzenbaum Róbert Molnár Noémi Lesták Bedő Eszter Fábry Boglárka Herboly László Kurcsák István Pusztai Gábor Ács Ákos Bereczky Dávid Polónyi Ágnes Tassis Christoyannis Szőke Zoltán Szőke Borbála Bazsinka József Bazsinka Mihály Fischer Nora Zeneakadémia

A folytatásban megszólalt a teljes zenekar, s velük Schumann Manfred-nyitánya. A néhány perce még egymástól évszázadokra lévő zenészek a jól megszokott és elvárt minőségben egyesültek Fischer Iván pálcája alatt. A kis hangzásból nagy lett, az intimből nyilvános, de minden más maradt. Újabb kontrasztként egy, a színfalak mögül megszólaló ének, Hugo Wolf Weyla dala című darabja következett. Ács Ákos (klarinét), Bereczky Dávid (kürt) és Polónyi Ágnes (hárfa) a szokásosnál is érzékenyebben kísérték a kintről beszüremkedő hangot, Tassis Christoyannis hangját. A félidő zárásaképp elő is került a görög énekes, aki saját nyolc, zenekari kíséretes, E. E. Cummings verseire írott dalát adta elő. A versek szerencsés összeválogatásának köszönhetően sokféle karaktert hallottunk a tréfástól az egészen mélyig. Tassis otthonosan mozgott a dalokban, szélsőséges, de a ripacskodás határán még bőven innen található gesztusaival és hanglejtéseivel felülírta korábbi elképzelésemet: igenis jó ötlet volt dalciklussal zárni a félidőt.

Budapesti Fesztiválzenekar BFZ Fischer Iván Titokkoncert Stürzenbaum Róbert Molnár Noémi Lesták Bedő Eszter Fábry Boglárka Herboly László Kurcsák István Pusztai Gábor Ács Ákos Bereczky Dávid Polónyi Ágnes Tassis Christoyannis Szőke Zoltán Szőke Borbála Bazsinka József Bazsinka Mihály Fischer Nora Zeneakadémia
Tassis Christoyannis és a Fesztiválzenekar
 

A szünet után a jövőbe hallgathattunk bele, de nem a jövő „2016”-értelmében, hanem az előadóművészet jövőjének értelmében. A Fesztiválzenekar jelenlegi zenészei játszottak együtt gyermekeikkel. Elsőként Szőke Zoltán (kürt) és kislánya, a fuvolista Szőke Borbála duózott. Egy Mozart-menüett és egy Leoncavallo-dal egyszerű, áttetsző zenei textúrája is elegendő volt ahhoz, hogy meglássuk Borbála határozott kiállását, a kamarázásra való érzékét, és meghalljuk ígéretes hallásának eredményét. A Kakaókoncertek népszerű száma következett, melyet az egyiptomi fejfedős Bazsinka József (tuba) és szaxofonos fia, Bazsinka Mihály adtak elő dobkísérettel. A vérpezsdítő, táncra késztető örömzenélés igen jó apa-fia programnak tűnik. Szólok is édesapámnak, hogy kezdjen el gyakorolni. Az ez után következő mű, Luciano Berio Folk songs című dalcsokra a koncert legizgalmasabb darabja volt. A zenekar élén ezúttal két Fischer állt, ugyanis a szólót a karmester lánya, Fischer Nora énekelte. Berio műve – az egymástól egészen eltérő kultúrák dalainak megszólaltatása miatt – még több karaktert, hangszínt és előadási módot igényel, mint a korábban hallott Tassis-dalok. Több nyelv, többféle hangkészlet, néhol egészen különböző hangképzés… Fischer Nora hangja elég rugalmasnak bizonyult, nem próbálta egységesítésként ráerőltetni saját „egyetlen egyéni” hangját a dalokra. Alapvetően jazzes hangszíne az operai vibratótól a koszos rekesztésig sokfelé elkalandozott. A hajlítások, a pregnáns ritmusok és az érthető szövegmondás (legyen szó akár a halandzsanyelvű dalról) szintén helyén voltak. Még az ázsiai dallamokkal is megbirkózott, igaz, a zsidó hangvételű tételek tűntek a legbiztosabbnak számára. Egyetlen kritikaként a darab hosszát hozhatnánk fel, ami indokolja, miért nem tudta az énekesnő végig fenntartani azt a változatosságot, amelyet a mű elején még kitartóan képviselt. Mindazonáltal az előadás szerintem legfőbb célja sikerült: Fischer Nora elhitette velünk, hogy ez a borzasztóan komplex és technikailag óriási kihívást jelentő Berio-mű egy laza, könnyed hangvételű szórakozás.

Budapesti Fesztiválzenekar BFZ Fischer Iván Titokkoncert Stürzenbaum Róbert Molnár Noémi Lesták Bedő Eszter Fábry Boglárka Herboly László Kurcsák István Pusztai Gábor Ács Ákos Bereczky Dávid Polónyi Ágnes Tassis Christoyannis Szőke Zoltán Szőke Borbála Bazsinka József Bazsinka Mihály Fischer Nora Zeneakadémia
Bazsinka Mihály és Bazsinka József
 

Kamarázás, külföldi sztár, cukiság-faktor és szórakoztatás után Fischer Iván nagyon jól érezte, hogy mivel kell zárnia a koncertet, és ezzel 2015-öt. Visszavezetett minket az ünnepek valódi lényegéhez, a szeretethez. Mahler 3. szimfóniájának zárótétele következett, amely, ha nem tudunk róla semmit, akkor is komoly lelki feltöltődést és talán megtisztulást is sugároz. Mahler címekkel látta el a hattételes szimfónia tételeit aszerint, hogy mi vagy ki meséli neki azt, amit ő megzenésít… „Amit az erdei állatok mesélnek nekem” – hangzik az egyik tétel, majd az ember és angyal következik, végül az, „Amit a szeretet mesél” Mahlernek, s egyúttal nekünk is. Világos volt, hogy nem várhatunk ráadást; a szeretet és annak egyik leghűbb kifejezője, a zene közös üzenetével a fülünkben hagytuk el a termet.

Mona Dániel

fotók: Stiller Ákos

0 Komment