AJÁNLÓ
 
18:30
2016. 02. 16.
Október 31-én a hazánk egyik legizgalmasabb kamarazenei formációjaként működő Budapest...
A bejegyzés folyatódik
 
18:30
2016. 02. 16.
Kopp-kopp. KoppKopp. KopKopp. KoKopp. KKopp. Kopp. Kopp.
A bejegyzés folyatódik
 
18:30
2016. 02. 16.
Kinek és miért jut eszébe Beethoven zenéjét jazz és pop elemekkel vegyíteni? Hová tűnt...
A bejegyzés folyatódik
 
18:30
2016. 02. 16.
"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú...
A bejegyzés folyatódik
 
18:30
2016. 02. 16.
Nagyon nem mindegy, hogyan interpretálja egy pianista a zongorairodalom legnépszerűbb darabjait....
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A bank olyan hely, ahol valami történik a pénzzel… Átalakul, több lesz, megőrződik. Felvehetek előre hitelt, de be is tehetem a saját pénzemet, hogy kamatozzon. A Bank of China ezt tette: betette a pénzét a Zeneakadémia tehetségbankjába, hogy az a pénz kamatozva és művészi tevékenységgé alakulva később gazdagítsa a világot.

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
A 2016-os Bank of China ösztöndíj nyertesei

 

2016. február 14-én tíz szerencsés és tehetséges zeneakadémista hallgató meglehetősen emlékezetes Valentin napi ajándékot kapott. Másodszor adták át ugyanis a Bank of China, a Zeneakadémia Baráti Köre Egyesület és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem közös ösztöndíját. A kínai újévhez (vagyis a holdújévhez) igazított ünnepi esemény mi lehetett volna más, mint egy hangverseny, a támogatott hallgatók koncertje?! A Freytag Orsolya vezette program a Zeneakadémia rektora, Vigh Andrea beszédével indult. Rektorasszony hangsúlyozta, mennyire örülhet az egyetem a kínai bankkal való együttműködésnek, milyen nagy szerencse a hallgatóknak, hogy a Bank of China épp a Zeneakadémiát választotta ki támogatottjául. „Ez a támogatás óriási lehetőség diákjaink számára, akik ennek segítségével tehetik meg első nemzetközi szárnypróbálgatásaikat: az ösztöndíj fontos alap lehet versenyekhez, kurzusokhoz, utazásokhoz, koncertekhez, hangszereik karbantartásához, adott esetben hangszervásárláshoz.” - nyilatkozta a Playlisztnek a rektorasszony. Külön köszönetet mondott a bank vezérigazgatójának Chen Huaiyunak, aki személyes jelenlétével megtisztelte az eseményt, valamint az oklevelek kiosztásában is részt vett Vigh Andrea oldalán. Az ösztöndíj tíz zeneakadémista hallgatóra terjed ki, és hallgatónként 500-500 ezer forintos támogatást jelent. „Köszönet az ösztöndíjért! Ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű támogatás, amit sikerült realizálni a Zeneakadémián.” – mondta Vigh Andrea. A pályázati leírásban az is olvasható, hogy a tíz támogatott között három külföldi hallgatónak is szerepelnie kell. Egy hazai és külföldi pályázókra egyaránt ügyelő kezdeményezés különösképp fontos a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem számára, hiszen ebben intézményben a legmagasabb országosan a külföldi hallgatók aránya.

A 89 beérkezett pályázatból a pályázat szakmai képviselői, vagyis a Zeneakadémia Baráti Köre és a Zeneművészeti Egyetem első körben kiválasztott 20 lehetséges ösztöndíjnyertest. Egy, már a Bank of China képviselőivel közös megbeszélésen pedig megszületett a végleges tizes lista. A vasárnapi gálahangverseny műsorából azonnal kitűnt az ösztöndíj egyik legfőbb szempontja: a lehető legkülönbözőbb hangszerek egyenlő támogatása. Ahogy beszédében Vigh Andrea is kiemelte, ez az ösztöndíj végre nemcsak a legelterjedtebb hangszerek (zongora, hegedű, cselló) képviselőit támogatja. Így kerülhetett az ösztöndíjasok hangszer-névsorába a fagott, a cimbalom, a tuba vagy a hárfa. Természetesen a bizottság figyelembe vette a jelentkezők szakmai színvonalát és szociális hátterét is, így alakítva ki a végeredményt. Következzék hát, a gálahangverseny beszámolója, vagyis a Bank of China ösztöndíj 2016-os nyerteseinek mini-koncertkritikába ágyazott névsora…

Betterman Jákob:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Betterman Jákob és Kerek Erzsébet
 

A BA tanulmányait folytató fagottművész, Lakatos György és Keszler György tanítványa, Mozart B-dúr fagottversenyének 1. tételével nyitotta meg az ünnepi beszédek utáni koncertet. Zongorán Kerek Erzsébet működött közre, aki visszafogott dinamikával, de határozottan követte a szólistát. Betterman eredményesen mutatta be, hogy a fagott sokkal többre képes, mint a zenekar alsó regiszterében való pampogás.

Wan-Chun Tsou:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Wan-Chun Tsou
 

Virtuóz darab következett, az argentin Alberto Ginastera 1. zongoraszonátájának zárótétele. Ugyan lírai érzékenységéről Tsou ilyen rövid idő alatt nem tudott tanúbizonyságot tenni, technikai kifogástalansága az első néhány másodpercben egyértelművé vált. A zongorista Farkas Gábor és Gulyás István tanítványaként idén fejezi be Master-tanulmányait.

Scheuring Kata:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Scheuring Kata és Termes Rita
 

A fuvolaművésznő szintén idén végez a Zeneakadémián. Tanulmányait a 2011-ben elhunyt Gyöngyössy Zoltánnál kezdte, jelenleg Oross Veronika növendéke. A kivételes érzékenységgel és dús hangképzéssel megáldott Scheuring a fuvolisták egyik favoritja, Carl Reinecke Sonata Undine című darabjának nyitótételét adta elő Termes Rita (zongora) közreműködésével. Leheletfinom hangjai a hangverseny első igazán szép pillanatai voltak.

Ivan Curtean:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Ivan Curtean
 

A Szeverényi Ilonánál tanuló cimbalmos szintén megmutatta hangszerének virtuóz és mélyebb oldalát egyaránt. A hangszer és a talán csak cimbalmosok körében ismert kortárs szerző, Igor Iachimciuc Suita Concertanta című, pengetéseket is tartalmazó darabja a koncert egyik legérdekesebb színvoltja volt.

Lukács Gergely:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Lukács Gergely és Szelcsányi Ágnes
 

Szintén érdekes hangszer és érdekes mű volt a tubán megszólaló Ralph Vaughan Williams: Romanza. Szerenádot adni akkora hangszerrel? Szinte lehetetlen – gondoltam én. De Szabó László elsőéves(!) növendéke és a zongorista Szelcsányi Ágnes bebizonyították, hogy egy ekkora rézdarabnak is van lelke. Lukács lírát és puhaságot varázsolt elő a tubából.

Hotzi Mátyás:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Hotzi Mátyás és Homor Zsuzsanna
 

A Hotzi-családban olyannyira túlteng a tehetség, hogy rögtön ketten is részesültek az idei ösztöndíjból. Elsőként a csellista Mátyás lépett színpadra (tanára: Onczay Csaba, zongorán közreműködött: Homor Zsuzsanna), hogy David Popper Magyar rapszódiájával kiprovokálja az est első visszatapsolását. A magyarosság, a virtuozitás, Hotzi Mátyás hangtónusa és érzelemgazdag játéka levette a lábáról a nemzetközi összetételű közönséget.

Hotzi Panni:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Hotzi Panni
 

A zongorista nővér is több zenei karaktert mutatott be, Schumann g-moll zongoraszonátájának két rövid tételével, a másodikkal és a harmadikkal bizonyította az ösztöndíjra való jogosultságát. „Milyen pici ez a lány!” – mondta egy, a közönségben helyet foglaló hölgy Kemenes András MA másodéves növendékére. Igen, pici. De ismerjük a közmondást…

Vicze Alexandra:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Vicze Alexandra és Hernádi Hilda
 

Varga István végzős növendéke a világhírű klarinétművész, Kovács Béla Salute, Signore Rossini! című darabját adta elő Hernádi Hilda (zongora) közreműködésével. Vicze játéka érzékletesen mutatta be, sőt karikírozta ki a Rossinis fordulatokat, ugyanakkor megmaradt szuverén zenének.

Jenei Erzsébet:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Jenei Erzsébet
 

A koncert vége felé megszólalt a hangszerek királynője, a hárfa is. Vigh Andrea tanítványa Ekaterina Walter-Küne az Anyegin témáira írt Fantáziáját játszotta. Erre mondják, hogy jó mű, jó előadó – a hangszer valamennyi gyönyörűsége (hatalmas glissandók, lantszerű szakaszok, mély húrok karakteres pengetése) megjelent az előadás során. A mindössze két éve zeneakadémista Jenei az est legnagyobb tapsát váltotta ki játékával.

Miranda Liu:

Bank of China Zeneakadémia Vigh Andrea Chen Huaiyu Betterman Jákob Kerek Erzsébet Wan-Chun Tsou Scheuring Kata Termes Rita Ivan Curtean Lukács Gergely Szelcsányi Ágnes Hotzi Mátyás Homor Zsuzsanna Hotzi Panni Vicze Alexandra Hernádi Hilda Jenei Erzsébet Miranda Liu Harsányi Sarolta Mona Dániel
Miranda Liu és Harsányi Sarolta
 

A hangverseny zárószáma Hubay Jenő Carmen-fantáziája volt. A szólóhegedűre és zongorára írt kompozíció komoly technikai nehézségek elé állítja a hegedűst. Perényi Eszter növendéke kitűnően vette ezeket az akadályokat. A zongorista Harsányi Saroltával komoly összhangban játszott, ritmusai pregnánsak, dinamikája szélsőséges volt. Az efféle sikerdarabok hátránya persze, hogy háttérbe szorítják az érzékenységet / érzékiséget, de azt hiszem, nem kívánhatunk hatásosabb záróprodukciót egy ünnepi gálára.

Mona Dániel

fotók: Zeneakadémia / Valuska Gábor

0 Komment