Úgy érkeztem, mint szórakozásra éhes hallgató, úgy távoztam, mint benyomásokat racionalizáló kritikus. Hogy mi történt közben? Hallottam egy remek koncertet, valamint rám talált a főszerkesztő. Február 24-én Anne Sofie von Otter és a Les Musiciens du Louvre Grenoble adott hangversenyt a Zeneakadémia Nagytermében.
„Koldusopera” fényűző szereposztásban
2016 01 30. 08:00 - bamd
Brecht-Weill Háromgarasos operájának (1928) rendhagyó produkciójával ünnepelte - "új operaházként" való működésének - tízéves jubileumát a bécsi Theater an der Wien. A szerepeket a szokásoktól eltérően nem Thália papjai játszották, hanem valódi operaénekesek. Csak Penge Mackie-t alakította igazi (bár zeneileg is képzett) színész: a Rex felügyelő-tévésorozatból nálunk is sztárként ismert Tobias Moretti. A teljes színházi élményt nyújtó előadás brechti iróniájáért Keith Warner rendezése, az eredeti Weill-partitúra autentikus megszólaltatásáért - a Klangforum Wien élén - Johannes Kalitzke vezénylete szavatolt.
"A hangszerelés tereli rá leginkább a figyelmünket Weill zenéjének értékére; annyira okos, hogy az az érzésünk: Weillnek nincs is szüksége több vagy más hangszerre" - mondja a rendező Keith Warner, hozzátéve: "Mindig is úgy véltem, hogy Kurt Weill zenéje fantasztikusan eredeti. Nem tudom, annyira sokkoló-e is, mint például Stravinsky bármelyik műve, de legalább olyan fantasztikus. Persze, hogy Brecht minden idők egyik legnagyobb drámaírója, de ez a darabja nem kis részben annak a ténynek köszönheti a hírnevét, hogy Weill ennyire különleges zenét komponált hozzá. Minden egyes song annyira fülbemászó, mint egy jó Broadway-darabban. Azon kapjuk magunkat, hogy egész nap dúdoljuk őket, miközben mindegyik különleges, és bizonyos, hogy 1928-ban egytől-egyig letaglózta a közönséget."
Vértelenül
2015 04 27. 06:00 - playliszt
Eötvös Péter Senza Sangue című operájának premierjére készülnek a New York-i Filharmonikusok: a művet a zenekar Alan Gilbert vezényletével koncertszerű előadáson szólaltatja meg május 1-jén Kölnben. Az Eötvös-féle pszichothriller, mely Alessandro Baricco 2002-ben megjelent kisregényén alapul, eredetileg a Kékszakállú párdarabjának készült. Bár a New York-iak Schubert "Befejezetlen" szimfóniájával játsszák egy koncerten a művet, hamarosan Eötvös elképzelése is megvalósul - a 2016-os színpadi premieren a Kékszakállúval együtt vezényelheti a darabot Avignonban, Franciaországban. Az új opera egyik próbájának szünetében a zeneszerző a New York Timesnak a mű születéséről és a műfajjal való kapcsolatának izgalmas fordulatairól is mesélt.