AJÁNLÓ
 
08:00
2016. 01. 30.
A fiatal német komponista, Anno Schreier első színpadi művét a Zürichi Operaház mutatta...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 30.
Ha valaki önnön melegségét tárja a környezete elé, azt angol kifejezéssel "coming out"-nak...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 30.
Ezekben a napokban a Művészetek Palotája közönségének különleges élvezetben lehetett része:...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 30.
A nyári uborkaszezonban is érdemes emlékeznünk Európa legnagyobb fesztiválja, a Bécsi Ünnepi...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 30.
Szokatlan nemtetszés-nyilvánításoknak lehetett tanúja a dicső múltú Theater an der Wien ...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Brecht-Weill Háromgarasos operájának (1928) rendhagyó produkciójával ünnepelte – „új operaházként” való működésének – tízéves jubileumát a bécsi Theater an der Wien. A szerepeket a szokásoktól eltérően nem Thália papjai játszották, hanem valódi operaénekesek. Csak Penge Mackie-t alakította igazi (bár zeneileg is képzett) színész: a Rex felügyelő-tévésorozatból nálunk is sztárként ismert Tobias Moretti. A teljes színházi élményt nyújtó előadás brechti iróniájáért Keith Warner rendezése, az eredeti Weill-partitúra autentikus megszólaltatásáért – a Klangforum Wien élén – Johannes Kalitzke vezénylete szavatolt.

„A hangszerelés tereli rá leginkább a figyelmünket Weill zenéjének értékére; annyira okos, hogy az az érzésünk: Weillnek nincs is szüksége több vagy más hangszerre” – mondja a rendező Keith Warner, hozzátéve: „Mindig is úgy véltem, hogy Kurt Weill zenéje fantasztikusan eredeti. Nem tudom, annyira sokkoló-e is, mint például Stravinsky bármelyik műve, de legalább olyan fantasztikus. Persze, hogy Brecht minden idők egyik legnagyobb drámaírója, de ez a darabja nem kis részben annak a ténynek köszönheti a hírnevét, hogy Weill ennyire különleges zenét komponált hozzá. Minden egyes song annyira fülbemászó, mint egy jó Broadway-darabban. Azon kapjuk magunkat, hogy egész nap dúdoljuk őket, miközben mindegyik különleges, és bizonyos, hogy 1928-ban egytől-egyig letaglózta a közönséget.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
Bertolt Brecht (1898 – 1956) és Kurt Weill (1900 – 1950)

 

Keith Warner: „Akkoriban ez tüneményesen forradalmi mű volt, vívmányait azonban időközben annyira magába szippantotta a színház és a zene főárama, hogy azok most már nem hatnak forradalmian. A mű mai rendezőjének legnehezebb feladata a darab újszerűségét némileg megőrizni s a közönség elvárásait kijátszani. Kell valami, ami ezeket az elvárásokat megzavarja; ami nem teljesen logikus és érthető; ami más viszonyt alakít ki a közönség és a színpadon történtek közt. Számomra Brecht erről szól.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
Az „összetákolt” színpadképet Boris Kudlička tervezte.
 

K. W.: „Meg akartuk mutatni, hogy operaénekesek is tudnak színészkedni, színészek pedig tudnak a zenével bánni és énekelni, még ha nem is a hagyományos operai módon.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„És a cápa fal javába…” Penge Mackie: Tobias Moretti
 

K. W.: „Penge Mackie elbűvölő karakter. Tobias Morettivel fölfedeztük benne s a többi szereplőhöz való viszonyában a sötéten tragikus figurát. Eleinte ő az elképzelhető legrosszabb ember – a nyitó rigmus [„Cápa-dal”] alapozza meg véreskezűsége hírét –, a végére azonban a társadalom korruptabbnak és rosszabbnak tűnik, mint ő. Épp ezért szinte jobban is rí ki a környezetéből, mint az, aki áldozata e társadalomnak.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„Mit ér majd, ha a szörnyű »Dobban a szív« sláger zeng… / Ha a mocsokban a szerelmük tönkre ment?” Peachumné: Angelika Kirchschlager; Peachum: Florian Boesch
 

K. W.: „Peachum és Mackie ugyanannak az éremnek a két oldala. Peachum sohasem adja föl, mindig az üzlet lehetőségét hajkurássza, a gonoszságra való csillapíthatatlan étvággyal. Rendíthetetlenül és megátalkodottan romlott figura.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„Így él a gárda, ágyú az ágya…” Tigris Brown: Markus Butter
 
Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„Hű leszel hozzám, Mack?” Polly: Nina Bernsteiner
 

K. W.: „Jó ember nincs ebben a darabban, de a nők annyira legalább okosak, hogy a sorsukat a kezükben tartsák – talán még egy kicsit okosabbak is a férfiaknál.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„A dicsőség szegényes szenvedés / A bátorság, a hírnév oly kevés…”
Koreográfia: Anthony van Laast
 
Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„Előbb a has jön, aztán a morál.”
 

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„Míg józan ész vezette őt / S rabolt minden rabolhatót / Saját céhében nagyra nőtt.” Kocsma Jenny: Anne Sofie von Otter
 

K. W.: „Amit ugyancsak fontosnak tartok: Brecht kijelentése, hogy a songok és a párbeszédek két külön világ, amelyeknek nem szabad egybeolvadniuk. Amikor musicalt rendezek, hosszan töröm a fejemet azon, miként vezessem át a beszélt szöveget az énekbe úgy, hogy az természetesnek hasson. Itt ez fordítva van. Az ősbemutató idején rendhagyó és friss ötlet volt a szétválasztás, ám úgy hiszem, e nélkül a gondolat nélkül a mai színház és zenés színház is elképzelhetetlen volna.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
„Ti emberek, ebből tanuljatok – Az Istentől kérek bocsánatot.”
 

K. W.: „A darab során Mackie inkább pozitív hőssé válik – ő legalább nem kétszínű, mint a többiek mind.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté
Végkorál: „Ne űzzétek a kis bűnt, mert hisz nemsokára / Úgyis a föld hidegje járja át / Gondoljatok a télre és homályra / E völgyben, melynek jajszava kiált.”
 

K. W.: „Az előadás az 1950-es évek Londonjában játszódik, ahol jól kiismerem magamat. Hisz a cselekmény fontos eleme a közelgő koronázás, és ez jól passzol mai királynőnkhöz, akit 1953-ban koronáztak meg… Az európai identitás jelenlegi válságában fontosnak tartottam, hogy a jelmezekben fölismerhetők legyenek az akkori divat és öltözködés nyomai [jelmez: Kaspar Glarner]. Rendezésemben látni akartam modern világunk egy részét, de nem a legaktuálisabbat, hogy bizonyos távolságot tudjunk tartani. Így a brechti elidegenítés-eszme jegyében hátraléphetünk egy lépést: a történteket inkább csak figyeljük, mintsem hogy érzelmileg átélnénk vagy saját érzéseinkben gyönyörködnénk. Fölismerhetően a mi világunk legyen, de 50 évnyi távolságból, mintha vitrinben kiállítva szemlélnénk.”

Koldusopera Háromgarasos opera Theater an der Wien Bertolt Brecht Kurt Weill Keith Warner Johannes Kalitzke Tobias Moretti Angelika Kirchschlager Florian Boesch Markus Butter Nina Bernsteiner Anne Sofie von Otter Mesterházi Máté

K. W.: „Hiszen ez anti-opera, s ha az utolsó öt percében operaszerűvé válik is, az csak azért van, hogy ironikus és abszurd legyen.”

A műsorfüzetből idézett: Mesterházi Máté

Előadási fotók: Monika Rittershaus

(A dalszövegidézetek Vas István műfordításai.)

0 Komment