Elektronikus zenei médiaművészek uralják a (hang)teret
2016 06 06. 18:00 - bamd
Az elektroakusztikus zenét központba állító rendezvényt szervez június 6–9. között a Zeneakadémia Elektronikus Zenei Médiaművész (EZMM) szakiránya. A négynapos program koncerteken, egy konferencián és egy hangsétába rendezett installáción keresztül változatos formában mutatja be a szakirány munkáját, kötődéseit és együttműködéseit.
Hogy kik azok az elektronikus zenei médiaművészek? A Zeneakadémián 2011-ben indított szakirány egészen fiatal ága a kreatív zenei oktatásnak: célja, hogy az elektronikus eszközöket, számítógépeket alkalmazó zeneszerzők, hangdesignerek egyetemi szinten sajátíthassák el a területre jellemző ismereteket. Tanulmányaik során az elektronikus zenei médiaművészek hangelemző, hangelőállító, hangátalakító, interaktív zenei és algoritmikus zenei kezelő programok segítségével készítenek kompozíciós etűdöket, saját műveket és önálló zenei projekteket.
Ebbe az egészen új és izgalmas világba nyerhetünk betekintést június 6–9. között a szakirány és a 4DSOUND együttműködésével megvalósuló programokon. A Keuler Jenő zeneszerző köszöntésére rendezett első koncertet követően (melyen a szerző sokcsatornás művei és a szakirány hallgatói által az ő tiszteletére komponált darabok is elhangzanak) a második nap teljes egészében a fiataloké lesz. Az elektronikus zenei médiaművész hallgatók koncertjén hangsétába rendezett installációkat, teresített sztereo darabokat, sokcsatornás műveket és laptop együttesre komponált alkotásokat is hallhat a közönség.
Egy nemzetközi együttműködésre koncentrálva a hang teresítése lesz a témája a 4DSOUND és az EZMM rendezvénysorozata második részének, a hangélmények mellé pedig egy konferencia is társul, ahol zeneszerzők, hangdesignerek, és muzikológusok angol nyelvű előadásaiból ismerhetik meg a résztvevők a térhangzás kialakulásának legfontosabb kérdéseit. „Melyek a zenei hangteresítésről szóló vezető elképzelések és iskolák, amelyek kialakították jelenlegi zenei topográfiánkat? Milyen új lehetőségeket nyithat a térbeli hang kérdésköre a jövőbeni hangzáskutatás és az új zenei formák számára?” Ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ a ‘Points on the Curve’: a térbeli zene múltja, jelene és jövője című előadássorozzat, amely kritikai megközelítéssel vizsgálja a térbeli zenét (mint kialakulófélben lévő médiumot).
Június 9-én csütörtökön a konferenciát ‘Points on the Curve’ címmel a Zeneakadémia és a 4DSOUND közös koncertje követi. A Spatial Sound Institute termében rendezett sokcsatornás koncerten különleges élményben lesz része a közönségnek: tanúja lehet, hogyan reagálnak az új generáció alkotói egy teljesen új zenei helyzetre, ahol a hangmagasság, a ritmus és a hangszín minőségeivel együttműködve a tér-képzés paraméterei teremtik meg a zenei formát. Az 53 hangszórós előadótér és a 4DSOUND rendszert vezérlő alkalmazás új tereket és lehetőségeket nyit meg nemcsak a zeneszerzők, de az új élményekre nyitott hallgatóság előtt is.
Playliszt
via zeneakademia.hu
képek: Fabian Oefner