AJÁNLÓ
 
08:00
2016. 03. 11.
Március 3-án este különleges koncertnek ad helyet a Zeneakadémia Nagyterme: fiatal muzsikusokból...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 11.
Október 31-én a hazánk egyik legizgalmasabb kamarazenei formációjaként működő Budapest...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 11.
Kopp-kopp. KoppKopp. KopKopp. KoKopp. KKopp. Kopp. Kopp.
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 11.
Kinek és miért jut eszébe Beethoven zenéjét jazz és pop elemekkel vegyíteni? Hová tűnt...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 03. 11.
"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

„Hat évvel ezelőtt Batta András kezdeményezésére alakult az Eufónia Zenekar” – olvashatjuk a Zeneakadémia honlapján az évről évre újjáalakuló együttesről. Idén Zágrábban, Szarajevóban, Grazban, Budapesten, Ljubljanában, Belgrádban és Banja Lukában tanuló zeneakadémisták alkották az együttest. (A projektről bővebb információ korábbi cikkünkben olvasható.)

Eufónia Eufónia Közép-Európai Ifjúsági Zenekar Mladen Tarbuk Dora Pejačević Blagoje Bersa Vedran Janjanin Zeneakadémia Fedoszov Júlia

 

A horvát karmester, Mladen Tarbuk vezetése alatt a zenekar három későromantikus művet, egy phantasie concertantét és két szimfonikus költeményt adott elő. A program kétségkívül nagyon érdekes volt, egyúttal lehetőséget adott mind a zenészeknek, mind a hallgatóságnak, hogy két olyan horvát zeneszerző művét ismerjék meg, akiknek darabjaival nemigen találkozunk a koncertek műsorán. Dora Pejačević, a 19-20. század fordulóján élt komponista Phantasie Concertante zongorára és zenekarra című szerzeményében a szólót az éppen Budapesten tanuló Vedran Janjanin játszotta. A Pejačević-kortárs Blagoje Bersa Sunčana polja (Napfényes mezők) és Richard Strauss Hősi élet című szimfonikus költeménye a zenekari játék hatalmas kihívásai elé állította a zenészeket. A műsort először Zágrábban, majd Ljubljanában és Grazban, végül Budapesten hallhatta a közönség. Az együttes a próbák és koncertek során összeszokott, kiválóan együttműködő zenekarrá vált, ugyanakkor a Budapesti koncert első felében az intonáció néhol, talán az érthető kimerültség következtében, pontatlanra sikerült.

Eufónia Eufónia Közép-Európai Ifjúsági Zenekar Mladen Tarbuk Dora Pejačević Blagoje Bersa Vedran Janjanin Zeneakadémia Fedoszov Júlia
Mladen Tarbuk
 

Bersa szimfonikus költeményét remekül felépített, koncentrált előadásban hallhattuk. Kétségkívül koncertteremben, nem pedig felvételen érvényesülhet leginkább ez a teret betöltő, monumentálissá fokozódó, majd elcsendesedő nagyzenekari hangzás. A trombiták és harsonák orgonakarzaton való elhelyezése még inkább kiemelte a – déli harangszót megjelenítő, himnikus – csúcspontot. A vonósok egységesen, bársonyosan szóló tömbjei, a pásztorsípokat imitáló, plasztikus oboa- és népi fúvós-szóló külön-külön és együttesen is jó benyomást tettek.

A következő darab előtt, mintegy varázsütésre emelkedett elő a színpad alól a zongora. Az eseményt kíváncsian követte a közönség, s ez a titokzatos történés mintegy előkészítette a zongorista érkezését. Higgadtan ünnepélyes mozdulatai, öntudatos megjelenése után azonban számomra némileg csalódást okozott, hogy könnyed technikája a darab költészetéből kevesebbet mutatott meg, mint lehetett volna. A zenekar pontos, finom összjátéka, a fafúvósok, majd a csellószóló zongoraszólammal való összefonódása azonban kárpótolt. A mű harmóniai és részletgazdagságát hallva valóban hálásak lehetünk a koncertműsor koncepciójáért és a karmester szerény, háttérbe húzódó, mégis (hallhatóan inspiráló) irányításáért.

Eufónia Eufónia Közép-Európai Ifjúsági Zenekar Mladen Tarbuk Dora Pejačević Blagoje Bersa Vedran Janjanin Zeneakadémia Fedoszov Júlia
Vedran Janjanin
 

Az este fénypontja kétségkívül Richard Strauss darabjának előadása volt. A zenekar újult energiával, roppant meggyőzően, profi együttesként dolgozott együtt. A mű lendületes, kecses indítása, a szólisztikus fafúvós anyagok kidolgozott párbeszédessége, később a kiváló hegedűszóló győzte meg újra meg újra a hallgatókat, nem csak arról, hogy mesterművet hallanak, de arról is, hogy mesteri előadásban. A kürtök és csellók egybeolvadó uniszónója, a szélesen kiterített vonós háttér feletti mozgalmas fafúvós anyagok mind elmélyült munkáról tanúskodtak. A békésebb zenei szakaszok alatt esetleg elbóbiskoló közönséget a trombiták harci riadója rázta fel, a negyedik tétel illúziókeltően félelmetes, pregnánsan ritmikus volt. Az utolsó két tétel is professzionálisan összehangolt, pontos és kifejező előadásban szólalt meg.

A közönség örömére szolgálhatott az is, hogy a szép kivitelű, áttekinthető, többnyelvű műsorfüzet révén hasznos és érdekes információkhoz jutott a zenekart illetően. Különösen jó ötletnek tartom, hogy a zenekari tagok névsorában különböző színekkel jelölték az egyes zeneakadémiák növendékeit. Így könnyen követhető volt az is, hogy a budapesti Zeneakadémia csellistákkal, fuvolistákkal, klarinétosokkal és egy fagottossal járult e remek sorozat és nagyszerű este sikeréhez.

Fedoszov Júlia

fotók: Zeneakadémia / Tuba Zoltán

0 Komment