AJÁNLÓ
 
18:00
2016. 01. 25.
Október 31-én a hazánk egyik legizgalmasabb kamarazenei formációjaként működő Budapest...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 01. 25.
Kopp-kopp. KoppKopp. KopKopp. KoKopp. KKopp. Kopp. Kopp.
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 01. 25.
Kinek és miért jut eszébe Beethoven zenéjét jazz és pop elemekkel vegyíteni? Hová tűnt...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 01. 25.
"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 01. 25.
Nagyon nem mindegy, hogyan interpretálja egy pianista a zongorairodalom legnépszerűbb darabjait....
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Mozart 1788 nyarán komponált C-dúr szimfóniáját a 18. század vége óta repertoáron tartják, már több mint kétszáz éve kanonizált műnek számít. A német felvilágosodás univerzális alkotásnak tekintette, amely minden embert megszólíthat. A „Jupiter” címke – amit valószínűleg egy híres impresszárió, Salomon akasztott rá – szintén ezt a humanista, páneurópai gondolatot hirdeti. A Deutsche Kammerphilharmonie Bremen előadását azonban könnyedség és tarka kavalkád jellemezte, a lokális osztrák színek előtérbe kerülésével. A főisten nem egy klasszicizáló márványszobor képében lépett elénk, hanem mulatozó osztrákok közé vegyülve ländlert táncolt egy napfényes délelőtt.

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Trevor Pinnock Maria João Pires Zeneakadémia Merényi Péter
Trevor Pinnock és Maria João Pires

 

A régizene specialistái és a klasszikus-romantikus repertoár előadóművészei kevés koncerten léphetnek partnerként színpadra. Talán csak Mozart és Haydn életműve jelent közös pontot: még egy Beethoven előtti „romlatlan” időszakról van szó, amely azonban már részben egy megerősödő polgári-liberális korszak égisze alatt fogant. Január 21-én egy ilyen találkozónak lehettünk tanúi. Az est karmestere, Trevor Pinnock a brit historikus mozgalom úttörő alakjaként vált ismertté, Maria João Pires (zongora) pedig mint a „hosszú tizenkilencedik század” műveinek előadója lett híres Mozart-játékos. Érett koruk ellenére mindketten irigylésre méltóan energikus művészek.

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Trevor Pinnock Maria João Pires Zeneakadémia Merényi Péter
Trevor Pinnock
 

Ugyan az előző bekezdésben szembeállítottam a historikus és nem historikus iskolát, az elmúlt bő évtized zenei közbeszéde megfogalmazta, hogy a két előadásmód között nem is feszül akkora ellentét. A „történetileg informált interpretáció” ugyanis sokkal inkább az ezredforduló ízlését tükrözi, nem a 200-500 éves hangzó valóságnak felel meg. Tulajdonképpen a 19-20. századi romantikus előadásmód és az elmúlt évszázadban divatos szikár, merev modernizmus meghaladását jelenti. A B-dúr koncert (K. 595) előadása is bizonyította, hogy modern hangversenyzongorán is új, egyedi olvasatot nyerhet egy mű, nem feltétlenül szükséges korhű hangszeren, fortepianón előadni.

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Trevor Pinnock Maria João Pires Zeneakadémia Merényi Péter
A Deutsche Kammerphilharmonie Bremen
 

A koncerten Mozart egy-egy műfajban alkotott utolsó művét hallottuk: a Titus kegyelme nyitányát, illetve a már említett B-dúr zongoraversenyt és „Jupiter” szimfóniát. Az operanyitányt a muzsikusok kevesebb egyedi színnel és ötlettel adták elő, mint a másik két művet – ez talán a kompozíció rövidségével és viszonylag sztereotip stílusával magyarázható.

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Trevor Pinnock Maria João Pires Zeneakadémia Merényi Péter
Trevor Pinnock
 

A zongoraversenyben Pires inkább a periódusok dallamvonala alapján frazeált, és nem a szimmetrikusan egymáshoz illeszkedő zenei időegységek szerint rendezte a súlyokat. Ez főleg a tematikus területeken volt feltűnő. A sablonosabb szakaszokat (futamokat, moduláló szekvenciákat) természetesebben tagolta. Mindenesetre megcsodálhattuk kifinomult billentéstechnikáját: költőien utánozta a különböző hangszercsoportok hangszínét, azokkal érzékeny interakcióba lépett. A zongora választékos párbeszédet folytatott a magas fafúvókkal (3. tétel), a vonóskar pizzicatói és a billentyűs szólam kölcsönösen áthangolta egymás hangszínét (1. tétel). Pires kimért testtartással zenélt, néha azonban kevésbé üzembiztos játékmódra váltott: alkarjával hevesen gesztikulálva, virtuóz billentéssel szólaltatta meg a cadenzákat. Ráadáskánt kamaraművet játszott, a zenekar két tagjával alakított zongoratriót. Ez a felállás ritkán fordul elő a modern hangversenygyakorlatban, hiszen a szólisták inkább szólóművekkel köszöntik a közönséget. Mindenesetre szépen kifejezte, hogy egy zenekarra fokozottan figyelő zongorista és egy szólista alkatú zenészekből álló zenekar hangversenyén jártunk.

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Trevor Pinnock Maria João Pires Zeneakadémia Merényi Péter

A „Jupiter” szimfóniát könnyed, osztrákos hangvételű előadásban hallhatta a közönség. Elgondolkodtató, hogy ezt a jellegzetesen közép-európai atmoszférát egy észak-német zenekar és egy angol karmester teremtette meg. Az interpretációtól távol állt a patetikus, romantikus hangvétel, inkább egy barokk operára emlékeztetett: drámai érzelmeket ábrázolt, de nem élte át azokat. Az első tétel lendületes futamai inkább gesztusok voltak, mint kijátszott hangok, bizonyítva, hogy a zenében sokszor fontosabb egy mozdulat vagy hangszín, mint a biztos megformáltság. A melléktémát viszont kicsit hajszoltnak éreztem. A kontrasztok enyhén komikussá hangolták a második tétel főtémáját. A menüettet szinte ländleres karakterrel játszották, a fricskával lekerekített első téma népiesen humoros hatást keltett. A finálé napfényes délelőttöt, kisvárosi kavalkádot idézett emlékezetembe, a fúga-szakaszok mentesek voltak bármiféle tudálékos komolyságtól. Talán ez az olvasat is bizonyította, hogy a szimfóniákban sokszor fontosabbak a harmóniák, hangszínek és hangnemek, mint a tematikus-motivikus munka. A drámai modulációk és disszonanciák sem törték át a derűs alaphangulatot, a borús érzelmek hamar átsiklottak tudatunk felszínén.

Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Trevor Pinnock Maria João Pires Zeneakadémia Merényi Péter

A koncert előtt nem gondoltam volna, hogy egy hideg téli éjszakán fogalmazódik meg bennem a gondolat: egy olyan világban is megtalálhatjuk a magányt és a humort, a gondokat és a harmóniát, ahonnan már régen elköltöztek a fenséges ragyogású istenek.

Merényi Péter

fotók: Zeneakadémia / Mudra László

0 Komment