Kodály revisited
2015 12 27. 08:00 - bamd
Mit tehet a koncertszervező annak érdekében, hogy megteljen a hangversenyterem? Nos, elővehet unalomig játszott slágerműveket, meghívhat méregdrága sztárelőadókat vagy folyamodhat valami más, kreatív módszerhez. A Zeneakadémia egyik idei ötlete a "legendás koncertek" sorozat, melynek keretében olyan nevezetessé vált nagytermi hangversenyeket elevenítenek fel, mint Bartók és Pásztory Ditta búcsúkoncertje, a II. világháborút követő első zeneakadémiai hangverseny vagy Kodály 1918. május 7-i szerzői estje. Az utóbbi koncert "újrajátszására" december 16-án, Kodály születésnapján került sor.
„Embersége mérce, zenéje örökérvényű” – A nagy Bartók-nap
2015 09 28. 07:00 - bamd
Bartók Béla szeptember 26-án, hetven éve hunyt el New Yorkban. Az évforduló alkalmából számos koncert mellett a Bartók-összkiadás megindításának ünnepélyes bejelentésével is tisztelegtek a zeneszerző előtt. Az emlékezésre való felhívás mellett a hetvenedik évfordulónak komoly gyakorlati jelentősége is van: a vonatkozó törvények alapján ugyanis ez év végén járnak le Bartók Béla szerzői jogai. De miért is lehet "nemzetstratégiai jelentőségű" kérdés egy összkiadás, és milyen koncertekkel teremtettek idén méltó alkalmat a Bartókra való emlékezésre? Válogatott összefoglalónk következik a 2015. évi Bartók-nap rendezvényeiről.
„…De nem abba halunk bele”
2015 07 27. 21:00 - playliszt
A nyári uborkaszezonban is érdemes emlékeznünk Európa legnagyobb fesztiválja, a Bécsi Ünnepi Hetek múlt havi, kiemelkedő eseményére: a német színház "rettenetes asszonya", Andrea Breth Bartók Béla operáját, A kékszakállú herceg várát (1911) rendezte meg a Theater an der Wien-ben azzal a színházi kifejezőerővel, amelyben e remekműnek csak ritkán van része. Juditot a kiváló francia mezzoszoprán, Nora Gubisch alakította, aki Breth máig emlékezetes - Nikolaus Harnoncourt vezényelte -, grazi Carmen-rendezésének (2005) címszereplője is volt. A Kékszakállút Bretz Gábor énekelte olyan szép hanggal és attraktív színpadi jelenléttel, hogy hajlamosak vagyunk kijelenteni: ő nemcsak hogy ma talán világviszonylatban is e szerep leghitelesebb alakítója, hanem a mű százéves hazai történetében is az egyik legkiemelkedőbb Kékszakállú. A posztimpresszionista Bartók-partitúrát a Gustav Mahler Jugendorchester remek fiatal muzsikusai izzították fel mesterük, Kent Nagano lenyűgözően intenzív vezénylete alatt.
Az igazsághoz tartozik, hogy a Bartók-egyfelvonásos után, az est második felében Andrea Breth jócskán próbára tette a közönség türelmét. Akik azonban nem restelltek a félelmetesen okos rendezőnővel tartani erre a lelki kalandra, azok nem mindennapi katarzist élhettek át a Theater an der Wien több mint kétszáz éves (Beethovent is látott!) nézőterén. Ám erről majd később. Merthogy türelmünk próbatétele már A kékszakállú herceg vára elején elkezdődött…
„Az igazi események a konkréton túl kezdődnek”
2015 07 16. 12:00 - playliszt
Tegnap elhangzott Sáry László Remek hang a futkosásban című műve a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál keretében. A rendező Balázs Zoltánnal és a zenei vezető Rozmán Lajossal készített interjú első fele itt olvasható. A folytatásban műfaji kérdésekről, a közönségről és a próbák menetéről beszélgettünk.
„Ez egy kivételesen szerencsés találkozás”
2015 07 15. 14:30 - playliszt
Különleges összművészeti produkciót kínál az idei Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál. A Maladype Színház és a Qaartsiluni Ensemble közös előadásában kerül színpadra Sáry László félig komoly operája, a Weöres Sándor variációs költeményére írt Remek hang a futkosásban. Az előadás rendezőjével, Balázs Zoltánnal (Maladype Színház), és zenei vezetőjével, Rozmán Lajossal (Qaartsiluni Ensemble) beszélgettünk a készülő produkcióról.