AJÁNLÓ
 
18:20
2016. 07. 27.
A Liszt Ferenc téri főépület újranyitása óta gyakran hallhatunk művészeket, tanárokat,...
A bejegyzés folyatódik
 
18:20
2016. 07. 27.
"Sok szép zenét hallottunk kiváló előadásokban, de a sportteljesítmény közben nem sikerült...
A bejegyzés folyatódik
 
18:20
2016. 07. 27.
Vasárnapra azt már megszokhattuk, hogy a Fesztiválakadémia koncertjeinek műsora hosszabb,...
A bejegyzés folyatódik
 
18:20
2016. 07. 27.
Szerencsére egyre több kamarazenei fesztivál van Magyarországon, így számos művésszel lehet...
A bejegyzés folyatódik
 
18:20
2016. 07. 27.
A sok műsor- és időpontváltozás, a programok csereberéje és minden egyéb bonyodalom mellett,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Mi sem bizonyítja jobban, hogy a Fesztiválakadémia zárókoncertje hosszú, de tartalmas volt, mint hogy a beszámolót is két részre kellett tagolnom. Most térünk vissza a szünetről…

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás Homoki Gábor Boris Andrianov Holozsai Eszter Molnár Piroska Zsigmond Emőke Nagy Norbert Bánfalvi Eszter Székely B. Miklós Maxim Rysanov Mona Dániel
Székely B. Miklós és a Fesztiválakadémia művészeiből alakult zenekar

 

A második félidő felvezetéseképp Boris Andrianov Saint-Saëns Hattyúját, a Virtuózokból ismert Holozsai Eszter (fuvola) pedig Kelemen Barnabás és Homoki Gábor közreműködésével Beethoven D-dúr szerenádjának első tételét adta elő. Mivel már mindenki a Rómeó és Júliát várta, elég „kötelező” szaga volt az előtte elhangzó két műnek, még ha szépen is játszott Andrianov, és kedves is volt a Beethoven-tétel. Végül bevonult a Fesztiválakadémia művészeiből álló zenekar: a matinékról ismert fiatal tehetségek, valamint a meghívott magyar és külföldi művészek. Az együttest a korábban brácsásként bemutatkozó Maxim Rysanov vezényelte.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás Homoki Gábor Boris Andrianov Holozsai Eszter Molnár Piroska Zsigmond Emőke Nagy Norbert Bánfalvi Eszter Székely B. Miklós Maxim Rysanov Mona Dániel
Nagy Norbert és a Fesztiválakadémia zenekara
 

De még mindig nem kaphattuk meg Prokofjev zenéjét, mert a színészek néhány sora indította az előadást. Bár sem a műsorfüzetben, sem a fesztivál honlapján nem találhatók meg a színművészek nevei, kisebb internetes kutatással azért meg lehet őket találni, és érdemes is megjegyeznünk néhány nevet. Hogy a dajkát alakító Molnár Piroska volt az előadás húzóneve, az nem kérdés. Bármilyen szerephez nyúl, arannyá változik. Helyszíntől, körülményektől függetlenül megragad, beszippant a világába, és nem enged el. Ha nagy párhuzamokkal akarnék dobálózni, azt mondanám, úgy játszik, mintha egy zenemű lenne, amely az apró részletektől, a szünetektől, a dinamikától és a tempóktól lesz mestermű.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás Homoki Gábor Boris Andrianov Holozsai Eszter Molnár Piroska Zsigmond Emőke Nagy Norbert Bánfalvi Eszter Székely B. Miklós Maxim Rysanov Mona Dániel
Molnár Piroska és Zsigmond Emőke
 

Zsigmond Emőke Júliája is ígéretes volt: a shakespeare-i szöveg ellenére is természetesen kislányos. Párja, Nagy Norbert nem mindig találta el a Molnár Piroskánál említett aktuálisan megfelelő dinamikákat; esetében a heves túl hevesre, a szenvedő túl szenvedőre sikerült. Bánfalvi Eszter (Capuletné) egyszerű karaktert alakított, de azt hatásosan, Székely B. Miklós viszont Lőrinc barátként mintha nem döntötte volna el, mi lesz az ő figurájának alap tulajdonsága.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás Homoki Gábor Boris Andrianov Holozsai Eszter Molnár Piroska Zsigmond Emőke Nagy Norbert Bánfalvi Eszter Székely B. Miklós Maxim Rysanov Mona Dániel
Kelemen Barnabás mint koncertmester
 

A prózai részletek meglepően hosszúak voltak. Azt hittem, jobban kidomborítják majd a zenére beszélést, többször összemossák Prokofjev zenéjét a konkrét mondanivalóval. Ehelyett inkább – és nagyjából meg is győzött a koncepció – bizonyos részeket zenével, más szakaszokat szöveggel mondtak el. Szereplőket lehetett megspórolni így, hiszen a mozgalmas jeleneteket zenével illusztrálták. Zene is zárta a produkciót, így az öngyilkosságokat is csak a fülünkkel tapasztaltuk meg. Hogy a legmegfelelőbb szövegeket választották-e ki, arról hosszasan lehetne vitatkozni, de ez a kommentelőkre marad.

Fesztiválakadémia Festival Academy Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás Homoki Gábor Boris Andrianov Holozsai Eszter Molnár Piroska Zsigmond Emőke Nagy Norbert Bánfalvi Eszter Székely B. Miklós Maxim Rysanov Mona Dániel
Maxim Rysanov vezényel
 

Sokkal fontosabb, hogy szót ejtsünk végre a zenéről. A zenekar összetételét tekintve igencsak színes volt, hiszen a fesztiválon résztvevő művészek alkották. A vonóskar mellett két-két hangszerből álló fa- és rézfúvós szekció, lant, gitár, cimbalom, két zongora és néhány ütős foglalt helyet a pódiumon. Őrült erővel és elszántsággal szólaltak meg a tutti szakaszok, kiválóan érvényesült Prokofjev zenéjének drámaisága. A különleges áthangszerelés azoknak is tartogatott újdonságot, akik töviről hegyire ismerik a művet. Rysanov hatalmas határozott mozdulatokkal tartotta egyben a minden bizonnyal kevés próbára szorítkozó együttest. Lehet, hogy késő volt, lehet, hogy a próza gyakran megakasztotta a zene folytonosságát, végül lehet, hogy nem egy összeszokott zenekart hallottunk, de a művészeken érződött a közlési szándék, az alázat, a lendület, Prokofjev muzsikája pedig úgy szólalt meg a kezük alatt, hogy így, néhány nap után már csak arra emlékszem. Mint egy jó maraton: megszépülnek az emlékek, és a hosszú, bizony fájdalomtól sem mentes futás helyett csak a célfotó jóleső pillanata marad meg.

 

Mona Dániel

fotók: Posztós János

0 Komment