AJÁNLÓ
 
18:00
2016. 07. 29.
Mi sem bizonyítja jobban, hogy a Fesztiválakadémia zárókoncertje hosszú, de tartalmas volt,...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 07. 29.
"Sok szép zenét hallottunk kiváló előadásokban, de a sportteljesítmény közben nem sikerült...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 07. 29.
Vasárnapra azt már megszokhattuk, hogy a Fesztiválakadémia koncertjeinek műsora hosszabb,...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 07. 29.
Szerencsére egyre több kamarazenei fesztivál van Magyarországon, így számos művésszel lehet...
A bejegyzés folyatódik
 
18:00
2016. 07. 29.
A sok műsor- és időpontváltozás, a programok csereberéje és minden egyéb bonyodalom mellett,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Liszt Ferenc téri főépület újranyitása óta gyakran hallhatunk művészeket, tanárokat, diákokat beszélni arról, mennyire megváltozott a Zeneakadémia atmoszférája. Legtöbben a pezsgő életet, a termekből kiszűrődő zenét, a mindenki számára nyitott órákat, a szabadon látogatható próbákat, vagy a társasági élet valaha egyik legfontosabb színterének számító márványpultok szabadságát hiányolják. „Kár, hogy a régi jó dolgokból nem maradt semmi.” – gondolhatnánk. A Fesztiválakadémia azonban bebizonyította, hogy igenis, van élet a Liszt Ferenc téri zenepalota falai között.

Fesztiválakadémia Festival Academy Budapest Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás José Gallardo Vilde Frang Kocsis Zoltán Fazekas Gergely Bősze Ádám Fenyő László
Pillanatkép Kelemen Barnabás mesterkurzusáról (fotó: Krizsik András)

 

Esti hangversenyek, matinékoncertek, mesterkurzusok, előadások, koncertismertetők, továbbképzések... Elképesztő mennyiségű program várta az idén debütáló Fesztiválakadémia hosszú hétvégéjén a zeneszeretőket. Akárhogy is alakult a pontos menetrend, egy dologban végig biztosak lehettünk: a három nap minden pillanatában zajlott legalább egy helyszínen valami, amit nem lett volna érdemes kihagyni.

Fesztiválakadémia Festival Academy Budapest Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás José Gallardo Vilde Frang Kocsis Zoltán Fazekas Gergely Bősze Ádám Fenyő László
Kocsis Zoltán előadást tart (fotó: Krizsik András)
 

Kocsis Zoltán előadása már a fesztivál első nyilvános napján százakat vonzott a Nagyterembe. A karmester-zongoraművész Bartók-kvartettekről szóló gondolatai nemcsak magukba a művekbe és Bartók kompozíciós gondolkodásmódjába, de Kocsis saját Bartók-értelmezésébe és -interpretációjába is betekintést engedtek. A Kelemen Kvartett értő közreműködésével Bartók zenéje meg is elevenedett – s csak azt sajnáltam, hogy bár a színpad közepén álló zongora reményt ébresztett bennem, Kocsis javarészt felvételről mutatta be a zongorára írott zenei részleteket. Talán nem túlzás azt állítani, hogy akárhogyan, akármilyen zenéhez is nyúl, Kocsis bármikor képes interpretációjával (legyen az zenei vagy prózai) lenyűgözni az embereket. A nyitott programnak köszönhetően pedig azoknak is lehetősége nyílt testközelből, egy ritkábban látható oldaláról megtapasztalni a „Kocsis-jelenséget”, akik korábban csak a zene nyelvén hallhatták élőben az ő gondolatait.

Fesztiválakadémia Festival Academy Budapest Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás José Gallardo Vilde Frang Kocsis Zoltán Fazekas Gergely Bősze Ádám Fenyő László
Fenyő László Kodály Zoltán Szólószonátájáról beszél (fotó: Posztós János)
 

Egy-egy nagyszabású mű vagy témakör kapcsán Maxim Rysanov, Fenyő László, Lendvay József, Szalai András, Kelemen Barnabás és Boris Andrianov is megosztotta tapasztalatait, s úgy tűnt, a közönség szinte ki van éhezve az előadásokon hallott szigorú értelemben vett zenei ismeretterjesztésre. Fantasztikus volt, ahogyan a művészek ugyanazzal az energiával és lelkesedéssel szólaltatták meg előadásuk részeként a zenei sorokat, amivel aztán az este folyamán a hangversenyeken is hallhattuk játszani őket. Ugyanezt az összhangot tapasztalhattuk meg a zenészek mesterkurzusokon adott instrukciói és saját interpretációjuk között. Brahms Hegedűversenye kapcsán Vilde Frang például arra hívta fel a kurzuson a figyelmet, mennyire elengedhetetlen az, hogy a szólista ne misztifikálja túl a saját szerepét, és szólamát a zenekari szólamok hálójába illesztve, azokkal szerves egységben értelmezze. Ugyanaznap este a norvég hegedűművésznő Mendelssohn Esz-dúr oktettjének elsőhegedűseként játszott, s a délutáni kurzuson megfogalmazott elvek tükrében még feltűnőbbé vált számomra, milyen érzékenységgel fordul kamarapartnerei felé, és milyen finoman illeszti szólamát a többi hangszer anyagának szövetébe. De említhetném a Fesztiválakadémián legtöbbet hallott zongorista, José Gallardo rendkívül precízen kidolgozott hangszíneit és hatásos hangerő-kontrasztjait is, melyek technikai részleteiről a mesterkurzusokon kaphattunk közelebbi képet.

Fesztiválakadémia Festival Academy Budapest Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás José Gallardo Vilde Frang Kocsis Zoltán Fazekas Gergely Bősze Ádám Fenyő László
José Gallardo (fotó: Posztós János)
 

A művészek nemcsak az esti koncerteken, de egy-egy kamaracsoportba beépülve a matinékoncerteken is a maximumot nyújtották. És bár az elsősorban a Fesztiválakadémia diákjairól szóló délelőtti hangversenyeken a kamarazene egészen más aspektusai váltak hangsúlyossá, mint a „nagykoncerteken”, a művészek zene iránti alázata és szeretete a különböző zenészgenerációk együttjátékában is megmutatkozott. A nagy művészekkel való közös munka és fellépés a fiatal zenészek számára olyan új útjait nyithatta meg az egymástól való tanulásnak, amelyekért igazán érdemes volt aktívan is részévé válni egy ilyen fesztiválnak.

Fesztiválakadémia Festival Academy Budapest Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás José Gallardo Vilde Frang Kocsis Zoltán Fazekas Gergely Bősze Ádám Fenyő László
Pillanatkép egy matinékoncertről
Abouzahra Amira, Mariam és Kokas Katalin (fotó: Posztós János)
 

A sok-sok zenész mellett azonban nem szabad elfeledkeznünk a Fesztiválakadémia rezidens zenetörténészeiről, az esti koncertek előtti hangolót vezető Fazekas Gergelyről és a műsorvezetőként a legizgalmasabb szituációkban is helytálló Bősze Ádámról, akik egyéni módon illusztrálták, mennyi rejtett üzenet és sajátos történet kapcsolódhat a zenéhez. „Minden olyan információ, amely hozzátesz a megszólaló hangokhoz, elmélyítheti az élményt.” Fazekas Gergely fogalmazta meg ekképp egy korábbi interjúban a zenetörténeti előadások lényegét, és úgy tűnt, a közönség is egyetért vele: egy Solti teremnyi ember vált legalább néhány napra függőjévé annak, hogy „bennfentes” információk birtokában hallgassa a koncerteket.

Fesztiválakadémia Festival Academy Budapest Zeneakadémia Kokas Katalin Kelemen Barnabás José Gallardo Vilde Frang Kocsis Zoltán Fazekas Gergely Bősze Ádám Fenyő László
Fazekas Gergely (fotó: Posztós János)
 

A Fesztiválakadémia néhány napja elképesztő tömörséggel és intenzitással mutatta be, mennyi különféle program és misszió válhat részévé egy kamarazenei fesztiválnak. Azt a hangulatot és levegőt, amely nagyon régen beleivódott a Liszt Ferenc téri épület falaiba, most nemcsak a művészek érezhették magukénak, hanem mindazok, akik a zenére és új tapasztalatokra nyitottan érkeztek a fesztiválra. A zene életre kelt, s bízhatunk abban, hogy a Zeneakadémia falai közt még sokáig életben is marad.

Belinszky Anna

0 Komment