AJÁNLÓ
 
11:54
2014. 03. 11.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
11:54
2014. 03. 11.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
11:54
2014. 03. 11.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
11:54
2014. 03. 11.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
11:54
2014. 03. 11.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy anekdota szerint George Gershwin az európai modern zene több nagyságától is megpróbált leckéket venni. Valamennyien visszautasították.

Állítólag felkereste Arnold Schönberget, aki azzal hárította el a megkeresést, hogy „én legfeljebb egy rossz Schönberget tudnék magából faragni, miközben ön egy hibátlan Gershwin”. Maurice Ravel hasonló szavak kíséretében nem vállalta a lelkes amerikai tanítását: „miért szeretne ön egy másodosztályú Ravel lenni, amikor már most egy első osztályú Gershwin?”. Az anekdotázók fantáziája egészen Stravinskyig röpítette hősünket, aki visszakérdezett: „Mennyit is keres Ön, kedves Gershwin?” „Évente 100 000 dollárt” – szólt a válasz. „Nem adna akkor inkább maga leckéket nekem?” – riposztozott Stravinsky. A kiötlött dialógust még Larry Starr is felidézte egy 2010 végén megjelent Gershwin-monográfiában. Olyan, nagy valószínűséggel nem igaz történetként tálalta, mely érzékletesen jellemzi a pénzfüggő zeneszerzőzsenit (Stravinsky) és az önmagán mindig dolgozni kész, fáradhatatlan self-made manGershwint.

 

Stravinsky és Gershwin zenéje szólt a Liszt Ferenc Kamarazenekar legutóbbi hangversenyének első részében. A Bázeli Concerto (Concerto in D) valamint hat Gershwin-dal. Bevallom, hogy nem is annyira a műsor, mint inkább a vendégénekes személye miatt vártam már hetek óta ezt a koncertet. A dalokat Harcsa Veronika énekelte. Az énekesnő (így, minden jelző és kiegészítés nélkül: énekesnő) káprázatos volt. Visszafogott, de nagyon expresszív. Egyszerűen énekelt. Természetesen, ám ebben a természetességben volt valami finom rafinéria is. Produkciójának minden pillanatában egyszerre volt jelen a naiv kitárulkozás és a precizitás. Egy Hamupipőkét láttunk, helyesebben egy hercegkisasszony-dívát, aki lefegyverző hitelességgel alakítja Hamupipőkét. Hibátlan intonációval, makulátlan ízléssel, áttetszően világos, szép hangon dalolt: felmutatta minden más produkciójának (ide érteve akár a Tankcsapda-feldolgozás viccét is) aranyfedezetét. Harcsa Veronika vokális technikája nagyon masszív alapokon áll, tévedhetetlenül pozícionál minden egyes hangot, a test valamennyi porcikáját kontrollálva, a szó anatómiai értelmében is belülről, nagyon mélyről énekel.

Hosszan ecsetelhetném a Harcsa Veronika-jelenséget és gusztálhatnám pompásabbnál pompásabb ellentmondásait, miközben a koncertélmény egyetlen mondatban is megragadható: szájtátva, zsibbadtan hallgattam. Azt sem bántam volna, ha rám szakad a BMC koncerttermének mennyezete. Középen egy lány énekel, fehér ruhában, mindenféle ékszer nélkül, ajkán tűzpiros rúzzsal, és egy vonószenekar játszik. Mindenki tudja, hogy közeledik egy jéghegy, jön egy aszteroida, megcserélődnek a pólusok és percek alatt mindent ötven méteres jég borít majd be. De senki sem mozdul, mert ennél szebb utolsó pillanat úgysem létezhet.

A hat dalt két mini-ciklusban foglalva hallhattuk. Az első három (Do it again – Someone to watch over me – Bidin’ my time) hasonló ívet írt le, mint a második hármas (Embraceable you – Summertime – It ain’t necessarily so); mindkétszer finomon meglendült a tempó, az introvertált lírából az út egy felszabadultabb, extrovertáltabb előadói magatartás felé vezetett. Harcsa Veronika még az olyan nagy slágerek terhét is könnyedén viselte, mint amilyen a Summertimevagy Sporting Life frivol prédikációja, az It ain’t necessarily so. Egyszerűségében nagyszerűek voltak a vonószenekari letétek, készítőjének nevét a műsorlap homályban tartotta. A „szemfüles” kritikus azonban belepillantott a kottapultokon „felejtett” szólampéldányokba, innen tudja, hogy a hangszerelésért az első rész koncertmesterének, Tfirst Péternek tartozik köszönettel. A megbűvölt közönség csak egy ráadás után (naná, hogy a Summertimevolt az) engedte el a művésznőt.

 

Paul Sacher a Bázeli Kamarazenekar fennállásának tizedik évfordulójára (1937) rendelt Bartóktól új művet (Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára), Stravinskytől a huszadikra (Concerto in D). Azt hiszem, nem vitatható, hogy a két darab közül melyik a mestermű. Ráadásul a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában a Stravinsky-dolgozat az elvárhatónál szárazabbra, és kissé sótlanra sikeredett. Nem így a teljes második rész, melyet már Rolla János koncertmesteri irányításával (és kissé megerősített elsőhegedűvel) játszott az együttes, benne két Dvořák-darabbal (Nocturne, Op. 40., E-dúr szerenád, Op. 22.). Emlékezetes maradt a szerenád negyedik tétele (Larghetto), melynek hangvétele, tónusa mintha Mahler híres Adagiettóját jósolná. A ráadás természetesen most sem maradt el, búcsú gyanánt egy keringőt hallhattunk a cseh mestertől.

Molnár Szabolcs

(Budapest Music Center, március 9.)

0 Komment