Így szekáld a zenészedet
2016 09 11. 08:00 - bamd
Egy unalmasabb koncerten a színpadon vagy egy rendkívül hosszúra nyúlt operaelőadáson a zenekari árokban, egy zenésznek bárhol és bármikor szüksége lehet olyan finom beszólásokra, amelyekkel életben (és hangulatban) tudja tartani társait.
A Classicfm összeállításából válogattunk:
A világ legkisebb zongorája
2016 09 10. 07:00 - bamd
Hogy kinek jut eszébe egy olyan „nagyzongorát" megépíteni, amely mindössze 25 cm széles, és 4 mm széles billentyűi vannak? Talán nem meglepetés, hogy nem a Bösendorfer vagy a Steinway & Sons, hanem egy videójátékokkal foglalkozó japán cég, a Sega tört be a miniatűr-zongora piacra. A hangszer a megszólalásig hasonlít egy valódi koncertzongorára, és precízen követi is annak felépítését. És bár nehéz olyan kézszerkezetű embereket találni, akinek ideális ez a hangszerméret, máris vannak olyan zongoristák, akik boldogok a ténytől, hogy lesz min Rahmanyinovot játszani...
Playliszt
Oreo kekszekkel forradalmasították a zeneelméletet
2016 09 08. 23:30 - bamd
Mindössze néhány darab keksz elég ahhoz, hogy fizikai valójukban megelevenedjenek a rémisztőbbnél rémisztőbbnek hitt zenei fogalmak. Az Oreo-forradalomnak köszönhetően a szonátaforma, a mixolíd vagy a szűkített szeptim sem pusztán elvont szakszavak többé. Magyar zenei témákhoz bátran lehet próbálkozni Pilóta kekszekkel is!
(További képek a Classicfm oldalán.)
Playliszt
„Ki kell lépnünk a megszokott keretekből”
2016 09 06. 11:00 - bamd
Homoszexuális volt-e Schubert, és mi köze ennek a zenetudományhoz? Hogyan épült fel és milyen ágai vannak ma a Schubert-biznisznek? Napjaink legkorszerűbb Schubert-életrajzának szerzője, Christopher H. Gibbs, a Bard College professzora többek között arról is beszélt, mit jelent számára a "nyilvános zenetudomány", és miért számított Schubert szexi kutatási témának a nyolcvanas-kilencvenes évek Amerikájában.
Szenzációs újra-felfedezéssel ünnepelte 40 éves jubileumát az Innsbrucki Régizenei Fesztivál
2016 09 06. 09:00 - bamd
A Le nozze in sogno ("Álombéli menyegző") című, 1665-ben Firenzében bemutatott operáról csak néhány éve mutatta ki két olasz zenetudós, hogy Pietro Antonio Cesti alkotása…
Márpedig életének öt esztendejét (1652-57) a kortársak által énekesként és zeneszerzőként egyaránt elismert Cesti éppen Innsbruckban töltötte, egy Habsburg-Medici frigyből született főherceg szolgálatában. Negyedfélszáz évig tartó Csipkerózsika-álom után most a tiroli fővárosban került sor a mű legújabb kori bemutatójára, az ottani egyetem teológiai karának reneszánsz udvarán. A szűkszavú, kora barokk partitúrát az ifjú muzsikusokból álló Ensemble Innsbruck Barock keltette életre Enrico Onofri irányításával, az előadást Alessio Pizzech rendezte, a szerepeket pedig túlnyomórészt ugyancsak fiatalok, a fesztivál énekversenyének díjazottjai alakították. És persze úgy kerek a világ, hogy e barokkének-verseny - amelyen korábban Zeneakadémiánk neveltjei, Baráth Emőke és Szigetvári Dávid is díjat nyertek - sem más nevét viseli, mint Pietro Antonio Cestiét…