Clavecinekre írt művek előadása
2016 10 10. 17:00 - bamd
"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú szerszám specialiter kamarahangszer volt, melyet csak kamarában, azaz szobában használtak. Ha tehát valaki azt kifogásolja, hogy a kamarának teremmé való bővülésével a hangzás is arányosan megnövekedett, kifogásait azzal kellene kezdenie, hogy a tér bővítését helytelenítse, amivel azt nyilatkozná ki, hogy Rameau, Couperin, Scarlatti és Bach nem valók hangversenyterembe."
Nagyot fordult a zenei világ Bartók Béla 1912-ben megjelent "Clavecinre írt művek előadása" című cikke óta. Mára a 20. század közepén létrejött historikus előadói gyakorlat, és ennek folyományaként a korhű hangszerek használata nemcsak polgárjogot nyert, hanem úgyszólván kötelező lett; így manapság inkább az okoz feltűnést, ha valaki arra vállalkozik, hogy nyilvános hangversenyen barokk műveket csembaló helyett zongorán szólaltat meg. A Zeneakadémia "Összkiadás élőben" című hangversenysorozatának 2016. október 2-i koncertjén ráadásul Johann Sebastian Bach eredetileg nem is egy, hanem rögtön két-, három- és négy csembalóra írt versenyművei szerepeltek.
Vadonatúj Hamlet-opera aratott szenzációs sikert Bécsben
2016 10 08. 16:15 - bamd
A fiatal német komponista, Anno Schreier első színpadi művét a Zürichi Operaház mutatta be 2011-ben (a karmester Hamar Zsolt volt). Most a bécsi Theater an der Wien rendelt tőle Hamlet-témájú operát, így emlékezvén meg Shakespeare halálának négyszázadik évfordulójáról. A korábbi történeti forrásokra is támaszkodó, modern szövegkönyv Thomas Jonigk munkájának eredménye, a korokon átívelő, szuggesztív rendezés Christoph Loy tehetségét dicsérte, a szerepeket nemzetközi sztárok formálták meg, az ORF Rádió Szimfonikus Zenekarát Michael Boder vezényelte.
Így szekáld a zenészedet
2016 09 11. 08:00 - bamd
Egy unalmasabb koncerten a színpadon vagy egy rendkívül hosszúra nyúlt operaelőadáson a zenekari árokban, egy zenésznek bárhol és bármikor szüksége lehet olyan finom beszólásokra, amelyekkel életben (és hangulatban) tudja tartani társait.
A Classicfm összeállításából válogattunk:
Újra Auer!
2016 08 02. 17:15 - bamd
Idén is megrendezik a tavaly bemutatkozó és nagy sikernek örvendő veszprémi Auer Hegedűfesztivált. A koncertsorozat ma kezdődik, augusztus 7-ig tart, és a vonószene legtöbb típusát felsorakoztatja.
Carreras színpadi búcsúja
2016 07 23. 16:00 - bamd
A legendás "Három tenor"-ból Pavarotti már halott, Domingo pedig operaigazgatóként, karmesterként és baritonként (!) igyekszik rácáfolni az idő múlására… Hármójuk legfiatalabbja és legszebbje, José Carreras (* 1946) súlyos betegségen (leukémián) átesve, nyolcévi távollét után tért vissza az operaszínpadra, hogy neki írt, kifejezetten rászabott szerepben mondjon örökre búcsút a világot jelentő deszkáknak. Christian Kolonovits El Juez ("A bíró") című operájának főhőseként Carreras most nemcsak realisztikusan hiteles figurát alakított, hanem - a döntő pillanatokban - hangjának ragyogását és erejét is megcsillantotta a bécsi Theater an der Wien hálás közönsége előtt. A korábban Bilbaóban is látható előadást Emilio Sagi rendezte, az ORF Rádió Szimfonikus Zenekarát és az Arnold Schoenberg Kórust David Giménez vezényelte.