Tiriri-tiri-ti-tiri
2016 10 23. 19:20 - bamd
Clavecinekre írt művek előadása
2016 10 10. 17:00 - bamd
"…a clavecint [csembalót] a maga idejében aligha hurcolták koncertpódiumra; ez a vékonyhangú szerszám specialiter kamarahangszer volt, melyet csak kamarában, azaz szobában használtak. Ha tehát valaki azt kifogásolja, hogy a kamarának teremmé való bővülésével a hangzás is arányosan megnövekedett, kifogásait azzal kellene kezdenie, hogy a tér bővítését helytelenítse, amivel azt nyilatkozná ki, hogy Rameau, Couperin, Scarlatti és Bach nem valók hangversenyterembe."
Nagyot fordult a zenei világ Bartók Béla 1912-ben megjelent "Clavecinre írt művek előadása" című cikke óta. Mára a 20. század közepén létrejött historikus előadói gyakorlat, és ennek folyományaként a korhű hangszerek használata nemcsak polgárjogot nyert, hanem úgyszólván kötelező lett; így manapság inkább az okoz feltűnést, ha valaki arra vállalkozik, hogy nyilvános hangversenyen barokk műveket csembaló helyett zongorán szólaltat meg. A Zeneakadémia "Összkiadás élőben" című hangversenysorozatának 2016. október 2-i koncertjén ráadásul Johann Sebastian Bach eredetileg nem is egy, hanem rögtön két-, három- és négy csembalóra írt versenyművei szerepeltek.
„A legvidámabb barokk”
2016 02 15. 17:30 - bamd
A Simplicissimus Kamaraegyüttes február 18-án Telemann-estet ad az Óbudai Társaskörben. Hogy mit is kell értenünk régizene alatt, és hogyan fér meg egymással "akadémikus" és "kreatív" régizene-játszás? Melyik darabnak hol a helye, és hogyan kerülnek többszáz éves darabok egy kávézóba? Mekkora jelentőségű szerző is volt Telemann valójában? Németh Zsomborral, a Simplicissimus művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Félezren közös nevezőn
2015 05 29. 06:00 - playliszt
Egy kívülálló szemszögéből nézve mondom: nem vagyok híve az egyesített, grandiózus kórusoknak - a nagyság legtöbbször a művészi teljesítmény rovására megy. Másfelől, mint olyan, aki vett már részt nagyszabású közös zenélésben, azt mondom: nincs annál nagyobb élmény, mint sokan egy közös célért önfeledten együtt dolgozni. Van lehetőség majd' félezer embert szó szerint összhangba hozni úgy, hogy közben a jó hangulat is megvan? Igen, lehet: ez az "Énekel az ország".
Egy nap Jordi Savall-lal
2015 05 25. 06:00 - playliszt
A Zeneakadémia talán legjobb újítása a "tematikus nap": egy-egy előadót nemcsak egy koncert erejéig hívnak meg, hanem előtte lehetőséget biztosítanak a hallgatóságnak és a(z örök) fiataloknak, hogy valamilyen módon betekintést nyerjenek a nagy művész világába. Ősszel - elsőként - a Holland Baroque Society szerepelt ily módon: ők a hangversenyt megelőző este zenekari workshopot tartottak, illetve engedélyezték a próbájukon való részvételt. Május 18-án Jordi Savall vendégeskedett Budapesten, aki az esti koncert délelőttjén nyilvános mesterkurzuson tanított.