AJÁNLÓ
 
09:00
2014. 02. 18.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
09:00
2014. 02. 18.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
09:00
2014. 02. 18.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
09:00
2014. 02. 18.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
09:00
2014. 02. 18.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Visszatekintve a múltba, néha hihetetlen, hogy mára fontossá, vagy egyértelművé vált intézkedéseket, döntéseket valakinek meg kellett hozni. Ki gondolta volna, hogy valakinek eszébe jut, hogy megrendeljen egy Napóleon-festményt, hogy a korzikait Angliában is megismerhessék? S hogy aki ezt megtette, egy tehetséges festőművésznő és zeneszerző?

 

Maria Hadfield Itáliában született 1759-ben, szülei panziókat üzemeltettek, kimondottan a tradicionális európai körútjukon lévő angol turistákra szakosodtak. A tehetős Hadfield famíliának nyolc gyermeke született, de közülük csak négy érte meg a felnőttkort. Furcsamód nem betegség végzett a másik néggyel, hanem egy elmebeteg szolgáló, akit akkor csíptek el, amikor már Maria megölését tervezte. Jószándékkal, mint mondta, hogy biztosítsa a kisdedek mihamarabbi mennybe jutását.

Annak ellenére, hogy Maria tehetséges és művelt muzsikus volt, az utókor inkább festményeiről tud, legtöbbjük máig is látható a British Museumban vagy a New York Public Library kiállításain. Maria ugyanis hasonló ügyességgel kezelte az ecsetet és a vásznat, mint a kottapapírt, a firenzei Művészeti Akadémia hallgatója is volt. Később Londonban a Művészeti Akadémia két hölgytagja, Angelica Kaufmann és Mary Moser segített neki, hogy látogathassa az Akadémia tárlatait, sőt, hamarosan, 1781-ben saját kiállítást nyithatott. Erőssége a mitológiai jelenetek voltak.

Maria Firenzében ismerkedett meg későbbi férjével, Richard Cosway-jel. A tőle 20 esztendővel idősebb – és a korabeli leírások szerint majomszerű külsővel rendelkező – férfi , szintén festőművésznek tanult, felismerte és támogatta felesége tehetségét. Házasságuk egymás kölcsönös nagyrabecsülésén alapult, egyéb érzelem vagy lángolás nem volt közöttük, s ezt a hiányt az asszony (és férje is) számos szeretővel próbálta pótolni. Az egyik leghíresebb, történelmi szempontból is fontos kapcsolat az amerikai államférfihoz, Thomas Jeffersonhoz fűzte. 1784-ben Jefferson Párizsban időzött, ekkor kezdett szenvedélyes viszonyt Maria Cosway-jel, olyannyira, hogy amikor az asszony és férje Angliába utazott, a férfi lélekszakadva, lóháton vágtázott a hintó után, ameddig csak tehette. Elválásuk után még évekig írtak egymásnak lángoló szerelmes leveleket, ezek mindegyikét megtalálhatjuk a világ nagy levéltáraiban. Az egyik leghíresebb ilyen iromány a „A fej és a szív párbeszéde” címet viseli, s ebben találhatóak Thomas Jefferson következő szavai: „Inkább a halálra, mint az életre érzem most késznek magam. De ha visszatekintek azokra az örömökre, amelyeknek ezt az állapotot köszönhetem, kijelenthetem, hogy megérték ezt az árat.”

Három év angliai tartózkodás után Maria egyedül visszatért Franciaországba, abban a reményben, hogy felújíthatja kapcsolatát Jeffersonnal, aki azonban nem óhajtotta folytatni viszonyukat. Ettől kezdve Maria egészen haláláig rendszeresen írt Jeffersonnak, és kérte, hívja meg Amerikába, de a férfi finoman, de visszautasította őt.

A napóleoni idők alatt Maria Cosway leánynevelő intézetet alapított és vezetett Párizsban. Később Itáliában, Lodiban létrehozott egy hasonló intézményt, amelyet egésze 1838-ban bekövetkezett haláláig vezetett.

Playliszt

0 Komment