AJÁNLÓ
 
08:00
2014. 01. 13.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2014. 01. 13.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2014. 01. 13.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2014. 01. 13.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2014. 01. 13.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Európában, még a legműveltebb emberek között is találunk olyat, aki 13-án – pláne, ha péntekre esik – nem fog semmi komolyabb tevékenységbe. Az e naphoz kötődő balszerencse-érzés kezdetét valahol a XII. században kell keresni. A templomos lovagrend elleni per és letartóztatási hullám is péntek 13-án, 1307 októberében indult el – feltehetőleg innen jön az egész.

Mint mindennek, ennek is van már orvosi neve, ez a triszkaidekafóbia, azaz félelem a 13-as számtól. Sok szállodában nincs 13. emelet, 13-as szoba, de babonából a repülők nagy részén sincs 13. sor, illetve sok reptéren a 12-es kapu után rögtön a 14-es jön. A német légierő és a Formula-1-es autóversenyek sem sietnek gép-, illetve rajtszámaik közé felvenni az elátkozott prímszámot.

Mondom, a legnagyobb elméket sem kíméli a babona: Arnold Schönberg osztrák zeneszerző is triszkaidekafób volt, ráadásul 13-án született. Úgy kalkulálta, hogy 76 éves korában fog meghalni (mert 7 + 6 = 13). Az még hagyján, hogy tényleg annyi idősen hunyt el, de ráadásul péntek 13-án…

Szerencsére az opusz-számokkal kapcsolatban nincs ilyen babona, Beethoven egyik leghíresebb szonátája, a Pathétique kapta az Op. 13-as számot. Gyönyörű darab, minden valamirevaló zongorista a repertoárján tartja. A Karl von Lichnowsky hercegnek ajánlott c-moll mű 1798-ban készült el, és a rákövetkező esztendőben már kis is adták. Egyike azon kevés Beethoven-daraboknak, amelyeknek melléknevét maga a szerző adta. Egyes zenetörténészek ragaszkodnak az elmélethez, miszerint Beethoven műve Mozart K. 457-es jegyzékszámú (szintén c-moll) zongoraszonátájának hatására íródott. Nem lehet tudni, mi az igazság, a lassú tétel tényleg mutat hasonlatosságokat a salzburgi zseni alkotásával, de Beethoven, Mozarttól eltérően nagyon is határozott vezérmotívumokat alkalmazott.

13-as opusz ide vagy oda, a mű gyönyörű, nem csak ma érdemes meghallgatni…

Playliszt

0 Komment