AJÁNLÓ
 
06:00
2013. 11. 27.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2013. 11. 27.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2013. 11. 27.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2013. 11. 27.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2013. 11. 27.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az opera, mint műfaj mindig is erőteljesen képviselte magát a német főváros életében. A hidegháború idején a Deutsche Oper a nyugati oldalon működött, míg az 1742 óta fennálló Staatsoper a keleti oldal vezető színháza volt. S el ne felejtsük, a „hársfák alatt”, az Unter den Linden bulváron fekszik a kiváló Komische Oper is.

A berlini fal lebontása utána városvezetésnek szembe kellett néznie a kihívással: képes-e fenntartani három operaházat, a 17 prózai színház és 8 zenekar mellett? Az anyagi támogatásért folytatott csaták csak mélyítették a szakadékot Kelet és Nyugat között. Ha nem a városszintű támogatásokról lett volna szó, a Deutsche Oper 2004-ben nagy valószínűséggel bezárhatta volna a kapuit.

Manapság, majdnem egy évtized elteltével a két intézmény közös terveket is sző, s bár a rivalizálás még nem ért teljesen véget, a jelenlegi állapot határozottan biztató.

Staatsoper Unter den Linden, Berlin

A város Maestrója továbbra is Daniel Barenboim, aki Jürgen Flimm impresszárióval karöltve irányítja a Staatsopert. A vezető karmester Donald Runnicles, és egy év intendánsmentes lét után az intézmény ismét jó kezekben van: az a Dietmar Schwarz csatlakozott nemrég a csapathoz, akit egekig dicsér a szakma a bázeli Színházbéli sikerei miatt.

A három opera intendánsa most együtt, vállvetve dolgozik. Mindenki tiszteletben tartja a maga kereteit és szabályrendszerét, de egyben azt is, hogy a másik csapat más elvek alapján működik. Míg a Staatsoper olyan nevekkel dicsekedhet, mint René Pape vagy a fiatal Anna Prohaska, a Deutsche Opernek sincs oka a szégyenkezésre: a bel canto csillagai, Joyce Didonato és Vittorio Grigolo szerepel náluk. „De”, ahogy Georg Vierthaler, a Berlini Opera Alapítvány vezetője megállapította, „az ilyenfajta versengés kimondottan jót tesz az üzletnek. Minél tarkább a kínálat, annál jobban érdeklődik majd a közönség.”

Szakértők azt remélik, hogy a három zenei intézmény összefogása megerősíti majd Berlin pozícióját a nemzetközi zenei életben. „Minél több jó karmestert tudunk idecsábítani, annál boldogabbak leszünk” – összegezte gondolatait Jürgen Flimm.

Playliszt

(forrás: The New York Times)

0 Komment