AJÁNLÓ
 
10:20
2014. 02. 17.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2014. 02. 17.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2014. 02. 17.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2014. 02. 17.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2014. 02. 17.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Megértés, tolerancia, kölcsönös tisztelet. Ez volt az üzenete annak a koncertnek, amelyet izraeli és magyar zeneakadémisták adtak február 12-én a Zeneakadémia Solti Termében. Az ötletgazdát, Ilan Mort, Izrael nagykövetét, és a házigazdát, Vigh Andreát, a Zeneakadémia rektorasszonyát kérdeztük. 

A zeneakadémiai koncert és az azt megelőző workshop is a Reconnections – A kamarazene művészete címet viseli. Milyen szimbolikus jelentéssel bír ez Izrael és Magyarország zenei kapcsolatát illetően?

Ilan Mor: Számomra a cím nem szimbolikus, sokkal inkább pragmatikus tartalmat jelöl. A Reconnections a Jerusalem Academy of Music and Dance és a Zeneakadémia 2013-ban indult csereprogramja, melynek keretein belül tehetséges fiatal zenészek kerülnek kapcsolatba egymással, hogy a két intézmény kiváló tanárainak irányításával többnapos kamarazenei műhelyfoglalkozásokon vegyenek részt. A program célja, hogy összehozza az embereket, elősegítse egymás megismerését, toleranciához, megértéshez vezessen. A közös munka során egyetlen dolog számít: a zene szeretete. A zene nyújtja azt az alapot, amelyre építve a fiatalok beszélgetni kezdhetnek egymással, elmélyedhetnek egymás kultúrájában; a zene az, ami igazán összekapcsolja az embereket.

Vigh Andrea: Úgy látom, hogy igazán harmonikus az együttműködés, nagyon élvezik a hallgatók a közös munkát. Magas szintű a kommunikáció köztük, kiválóan megértik egymást, és ez a zenélésükből is kiderül. Rendkívül magas színvonalú produkciók születtek a műhelyfoglalkozások során.

A Zeneakadémia szempontjából milyen előnyei vannak az együttműködésnek?

Vigh Andrea: A Zeneakadémia számára természetesen a szakmai szempontok a legfontosabbak, de a Jerusalem Academy of Music and Dance intézményével való együttműködésben nem csak ez játszik szerepet. A két ország közötti kapcsolat idén különösen fontos, hiszen idén huszönt éves az izraeli–magyar diplomáciai együttműködés. Ilan Morral már évek óta nagyon erős kapcsolatot ápolunk, ennek pedig egyik legszebb példája az a zeneakadémiai hallgatók közreműködésével megvalósuló kamarazenei sorozat, amelynek a nagykövet úr rezidenciája ad otthont.

(fotó: Zeneakadémia / Felvégi Andrea)

Hogyan született meg a sorozat ötlete?

Ilan Mor: Volt egy álmom, hogy ha nagykövet leszek, az egyik első dolgom lesz megnyitni a rezidenciámat a helyi emberek, értékek és kultúra számára. 2011 őszén – nem sokkal Magyarországra érkezésem után –, egy zeneakadémiai látogatásom alkalmával ismertettem a terveimet Batta Andrással, az intézmény akkori rektorával. A csereprogram mellett felajánlottam, hogy kész vagyok támogatni a Zeneakadémia hallgatóit azzal, hogy minden második hónapban otthont adok egy koncertnek a rezidenciámon. A Zeneakadémia biztosítja a legjobban játszó, legtehetségesebb növendékeket, én pedig a magyar politika és értelmiség krémjét invitálom a hangversenyekre. Az indulás óta több mint tíz koncertre került sor. A siker töretlen, s ez nem kis részben a tehetséges zeneakadémistáknak köszönhető. A koncert végén sosem mulasztom el emlékeztetni a közönséget – miután lenyűgözte és elkápráztatta őket a zene –, hogy ha az est folyamán fellépő hölgyek vagy urak egyike pár év múlva igazán híres lesz, ne feledjék, hol hallották őt játszani először…

Egy korábbi interjújában úgy fogalmazott, hogy „egy jó koncert diplomáciailag is többet ér, mint bármely hivatalos politikai találkozó”. Mire gondolt?

Ilan Mor: A politika és a diplomácia mindig udvariasságot és politikai korrektséget követel. Úgy gondolom, hogy a zenében értelmezhetetlen a politikai korrektség fogalma. A zene önmagáért van, és épp ezért gyönyörű. A zene tisztaságával nem fér össze politikai interpretáció, az ideológia vagy a rasszizmus. És éppen ezt teszi igazán különlegessé a zene révén kialakuló kapcsolatokat.

A Solti Teremben tartott koncerten a magyar szerzők, Bartók, Dohnányi, Weiner, valamint Brahms és Mozart művei mellett elhangzott Mark Kopytman (1929–2011), a Jerusalem Academy of Music and Dance előző rektorának egy kompozíciója is.

Vigh Andrea: Tegnap hallhattam a művet Pécsett, és nagyon tetszett. Mély emocionális tartalma van, és kitűnően játszották az előadók: a jeruzsálemi zeneakadémia jelenlegi rektora is igen elégedett volt, aki egyébként maga is zeneszerző. Az elismerést így igazán komolynak tekinthetjük.

A csereprogram elmúlt hetében a nagykövet úr közel kerülhetett a Zeneakadémiához. Mit gondol a megújult intézményről politikai, diplomáciai jelentőségéről?

Ilan Mor: A névadó, Liszt Ferenc valóságos ikon, Magyarország arca. Úgy gondolom, hogy Magyarország nagyon helyesen őrzi Liszt Ferenc emlékét, azét a páratlan muzsikusét, aki a zenén keresztül oly sok tiszteletet és megbecsülést hozott az országnak. Az új épület fantasztikus, kitűnő az akusztika, és csodálatos, hogy a város szívében van. Nagyon örülök a Zeneakadémiának.

(fotó: Zeneakadémia / Felvégi Andrea)

Más nagykövetek részéről van-e ehhez fogható érdeklődés a zene, a Zeneakadémia iránt, várható-e a jövőben hasonló hátterű együttműködés, kapcsolat további országokkal is?

Vigh Andrea: Ennyire erős kapcsolatot nem tudnék említeni, de a Zeneakadémia nyitott minden ország és kultúra hasonló színvonalú, közösen megvalósuló művészi bemutatására, amihez persze kellenek az efféle eredeti kezdeményezések és elképzelések. A mostani együttműködés intenzitása különleges, s azt látjuk, hogy mindkét fél számára rendkívül eredményes. Mindez arra ösztönöz bennünket, hogy folytassuk a programot, és fenntartsuk a folyamatos kapcsolatot a két intézmény között. Kivételesen sokat jelent számunkra, hogy Ilan Mor nagykövet úr ilyen mértékű támogatást nyújt, és így a szívén viseli az egész projekt sorsát. Egy ilyen gesztus nagy segítséget jelent az ehhez hasonló kulturális eseménynek megvalósításában.

Folytatódik-e tovább a programsorozat? Mik a tervek a jeruzsálemi és a budapesti Zeneakadémia, a két ország jövőbeni zenei, kulturális együttműködésével kapcsolatban?

Vigh Andrea: Mindenképpen lesz folytatás. A kamarazenét mindkét fél kiemelten fontosnak tartja, de terveink vannak a zeneszerzéssel is: szeretnénk ezen a területen is bevonni a fiatalokat.

Ilan Mor: Az együttműködés nem ér véget, a rezidencia házi koncertjei folytatódnak, a csereprogram jövő évi állomásaként pedig Izraelbe várjuk újra a magyar hallgatókat és tanárokat. Idén több izraeli művész is ellátogat majd Magyarországra, erről azonban a program véglegesítése előtt nem árulhatok el részleteket. Arra törekszünk, hogy minél szélesebb körben tudjuk elhozni és megismertetni az emberekkel Izrael kultúráját a zenén, az irodalmon, a képzőművészeteken, a természettudományon és a kultúra más területein keresztül. Sok dolgunk van még.

Belinszky Anna

0 Komment