AJÁNLÓ
 
17:00
2016. 05. 31.
Október 27-én, azaz most csütörtökön igazi különlegesség fül- és ezúttal szemtanúi...
A bejegyzés folyatódik
 
17:00
2016. 05. 31.
Újabb évad, újabb MetronómTető. Immár hatodik alkalommal hallgathattunk kortárszenét a Corvin...
A bejegyzés folyatódik
 
17:00
2016. 05. 31.
Még mindig csütörtökök, még mindig Corvin Bar és még mindig ízig-vérig kortárs zenék,...
A bejegyzés folyatódik
 
17:00
2016. 05. 31.
Amikor először hallottam az akkor még készülődő kortárszenei sorozatról, bevallom, kicsit...
A bejegyzés folyatódik
 
17:00
2016. 05. 31.
A MetronómTető néven futó kortárszenés beszélgetős sorozat következő vendégei Seleljo...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Május 26-án már negyedszer volt MetronómTető a Corvin Barban. És ahogy elnézem, messze nem utoljára. Egyre nagyobb az érdeklődés, fellépni kívánó zenészek és kortárszenére vágyó hallgatók közt egyaránt. Ne várja senki, hogy elfogulatlanul írjak, de annyi tény: kiváló hangulatú este volt!

MetronómTető Metronóm Corvin Bar György Boglárka Nagy Réka Nagy Teodóra Revóczky Ottília Hirling Bettina Szuromi Borbála Gelléri András Sári József Varga Abigél Baráz Ádám Kurtág György Mona Dániel

 

Egy szóló, egy kamara és még egy szóló est után ismét a kamarazenélésé volt a főszerep. A még zeneakadémista hegedűs, György Boglárka neve alatt futott az esemény, aki különböző formációkban játszotta el különböző szerzők egy-egy művét. Műsorára tűzött szólóhegedű darabot, de fellépett hegedűduóban, trióban (brácsával és csellóval), zongorával és énekessel is. A komponisták névsora is változatos: Kurtág Györgyön és Sári Józsefen kívül helyet kapott a BA tanulmányait folytató Gelléri András, az alkalmazott zeneszerzést tanuló Varga Abigél és a leginkább zongoristaként ismert Baráz Ádám is. A kamarapartnerek mind „házon belülről” érkeztek, vagyis egytől egyig aktív zeneakadémisták voltak. És hogy ezt miért érdemes hangsúlyozni? Mert ezek a huszonéves muzsikusok olyan természetességgel, olyan szeretettel nyúlnak a legmodernebb darabokhoz is, ami szerintem az egyetlen megoldás a hasonló korú befogadók megnyerésére.

MetronómTető Metronóm Corvin Bar György Boglárka Nagy Réka Nagy Teodóra Revóczky Ottília Hirling Bettina Szuromi Borbála Gelléri András Sári József Varga Abigél Baráz Ádám Kurtág György Mona Dániel

A közönség egyre könnyebben odatalál a Corvin Barba, és egyre kevésbé lepődik meg a helyszínen. Sokan már hallottak a MetronómTetőről, még többen pedig visszatérő vendégek, aminél jobb reklám aligha kell egy sorozatnak. A liftes kolléga, aki eddig azt hitte, a diszkós bulikhoz képest ez egy laza este lesz, folyamatosan fel-le járatta a liftet, hogy felszállítsa a rekord létszámú hallgatóságot. Sok szakmabeli érkezett, illetve a rokonok is szép számban képviseltették magukat, de nagy örömünkre az eredetileg elképzelt célközönség, a laikusnak nevezett tábor néhány tagja is megjelent. Ami pedig még nagyobb büszkeség, hogy többen közülük kifejezetten pozitív élményként élték meg az estét. Azonnali megnyugtató kikapcsolásról és átszellemülésről beszélgettek a koncert után. Sőt, a zenét követő, szerzőkkel és fellépőkkel közös beszélgetésben sikerült szóra bírnunk a bátrabb laikusokat. Ezzel pedig valóra látszik válni az álmunk: a nem szakmabeliek közelítése a hivatásos szerzőkhöz–zenészekhez, így a kortárszenéhez. A beszélgetés, mint mindig, a moderátorok és a szerzők között indult, de hamar becsatlakozott néhány érdeklődő, akik aztán rátették a társalgást arra a sínre, amelyen mindenki együtt tudott haladni. Elégedettséggel és örömmel szemléltem, ahogy egy társaságként, de sokan szóhoz jutva folyt a vita disszonanciáról, esztétikáról, hangulatokról, kortárszene és kortárszene közti különbségekről.

MetronómTető Metronóm Corvin Bar György Boglárka Nagy Réka Nagy Teodóra Revóczky Ottília Hirling Bettina Szuromi Borbála Gelléri András Sári József Varga Abigél Baráz Ádám Kurtág György Mona Dániel
Szuromi Borbála és György Boglárka
 

És persze nem szabad megfeledkeznünk a zenéről, hiszen mindig az a beszélgetés eredője. A zenészek hibátlan játékának köszönhetően teljes mértékben átadhattuk magunkat a művek világának, még ha voltak is olyan nehezítő tényezők, mint egy-egy ajtónyikorgás vagy a hűtőszekrény és a ventilátorok hangja. Gelléri András Madrigale per archi című darabja Nagy Réka (cselló) és Nagy Teodóra (bárcsa) közreműködésével szólalt meg. A személyes hangvételű mű megadta a koncert alaphangulatát. Ezt öt könnyű hegedűduó követte Sári Józseftől, amelyekben György Boglárka partnere Revóczky Ottília volt. Érdekes volt összevetni a közel 50 éves hegedűduókat Baráz Ádám hasonló apparátusra írt rövid karakterdarabjaival. A nagyon direkt jelenetekre konkrét címekkel is utaló 7 hegedűduó vetette fel a koncert utáni beszélgetés egyik legizgalmasabb kérdését: vajon segíti vagy korlátozza a hallgatót a cím? Varga Abigél Ab initio című háromtételes hegedű-zongoradarabja (közreműködött: Hirling Bettina) Baráz kompozíciójával együtt az est legfogyaszthatóbb, legkönnyedebb műve volt. Okos választás volt a Kurtág-részletek elé tenni ezeket a darabokat, mert így nagyon egyértelműen kirajzolódott, milyen különböző irányzatok élnek egymás mellett a zeneművészetben. A koncertet tehát Kurtág két nagy opusának, a Kafka-töredékeknek és a Jelek, játékok és üzeneteknek néhány részlete zárta, előbbi a szoprán Szuromi Borbálával közös előadásban. A koncentrált interpretáció még a kortárszenétől idegenkedőkkel is éreztette: a klasszikus zene legminőségibb rétegébe van módjuk épp belehallgatni.

Mona Dániel

fotók: Mona Dániel

0 Komment