AJÁNLÓ
 
06:00
2015. 05. 07.
Van valaki, akinek feltétel nélkül elhiszem, hogy César Franck zenéjében nincs semmi ódon,...
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2015. 05. 07.
Augusztus 17-én otthon hagytam a kritikust. Csak a műkedvelő énemmel mentem a Kaposfestre....
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2015. 05. 07.
A Kaposfest egyre csak növekszik. Akár egyetlen koncerten belül is. Érdekesen alakult például...
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2015. 05. 07.
Kaposvár, 21 fok, eső - a Franck még mindig tart! Tartson is sokáig! Dübörög a vadromantika,...
A bejegyzés folyatódik
 
06:00
2015. 05. 07.
Vasárnap este. Baráth Emőke - nagyon várom; Chopin-zongoraverseny - kedvencem; Schumann: Meseképek...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Várdai István és a Kodály Filharmonikusok Debrecen koncertjére némi rezignáltsággal indultam el: azt gondoltam, ha a világsztár, tökéletes játékú csellista egy magyar nagyváros zenekarával romantikus darabokat játszik, az nagy meglepetéseket nem rejthet. Tévedtem.

Várdai István (fotó: Müpa / Pályi Zsófia)
 

 

Gyorsan hozzá is kell tennem, nem Várdaival kapcsolatban, hiszen őt már hallottam korábban is, például éppen azon a koncerten, amiről írtam is a Playlisztre. A Szimfonikus felfedezések – Bábeli romantika sorozat utolsó, Az Ó- és Újvilág találkozása alcímre hallgató koncertjén a meglepetést egyrészt maga a közönség, másrészt a karmester, Somogyi-Tóth Dániel okozta. Az előbbi esetében – bár nem ért váratlanul – az egyik negatív tapasztalat az volt, hogy a Müpa második emeletét ki sem nyitották, pedig mint azt már írtam, számítani lehetett a legmagasabb rendű zenei élményre. Erre élő bizonyítékként szolgált, hogy egy sorral előttem Baráti Kristóf és Devich Gergely hallgatta a koncertet. Ha ez nem lenne elég, Debrecen polgármesterének bevezető beszédét nagyjából három perc után gyakorlatilag kitapsolták/-fütyülték, érzésem szerint (ami lehet, hogy téves) politikai megfontolásból. Hozzá kell tennem, engem sem kötött le igazán a mondandója, mégsem gondolom, hogy egy koncertteremben helye lenne ilyesminek.

Várdai István és Somogyi-Tóth Dániel (fotó: Müpa / Pályi Zsófia)
 

Ezzel szemben a hangszerpakoló óriási tapsot kapott, csak úgy, mint a „Befejezetlen” szimfónia első tétele, amit nemcsak a szokás, hanem az előadás sem indokolt igazán. Az előzmények után talán nem meglepő, hogy nem úgy sikerült a műfaj sokak által legelső romantikus opusaként emlegetett szimfónia kezdete, ahogy kellett volna: a tempó túl lassú volt, és az egyébként később kiemelkedően jó fafúvósok témájába is becsúszott egy kisebb gikszer. Ennél még zavaróbb volt a tétel harmóniailag és formailag is kulcsfontosságú, moduláló átvezető szakaszának rezes félrefújása, valószínűleg Somogyi-Tóth hibájából fakadóan. A második tételre mintha már magához tért volna a zenekar: a bukolikus hangulatú zenében jól érvényesült a vonósok puhasága, a fák intelligens dallamformálása, ám összességében ezek ellenére sem lehetett részünk olyan előadásban, amit a mű megkövetelt volna.

Somogyi-Tóth Dániel (fotó: Müpa / Pályi Zsófia)
 

Amint azonban bejött a színpadra Várdai István, mintha minden a helyére került volna. Bruch Kol Nidrei című művében – amely a zsidó liturgia engesztelő napjának, a jom kippurnak a beköszöntő imája – Várdai már a legelső hangba belesűrítette nem csak a mű, de annak vallási és történelmi mondanivalóját, akár azt is mondhatjuk, recepciótörténetét is, hiszen a 19. században született darabot betiltották a náci Németországban. A hangverseny címében szereplő Óvilágot e mű képviselte, az Amerikába kivándorolt Dvořák ezután következő, fülbemászó dallamvilágú g-moll rondója, illetve a szünet utáni h-moll gordonkaverseny pedig az Újvilághoz tartozott. Ez utóbbi két darab bizonyult minden szempontból az est fénypontjának. Bár a műismertetőben az áll, Dvořák mindkét műve (a rondót még Csehországban írta, a concertót viszont már az óceán másik oldalán) inkább a cseh hagyományokhoz kapcsolódik, a versenyműben mégis felfedezhető volt a komponista új hangja. A kettő közt Csajkovszkij Pezzo capricciosója hangzott el, amelynek halál-tematikáját nemcsak h-moll hangneme, hanem önéletrajzi kontextusa is bizonyítja – a zeneszerző egy közeli barátja éppen ez időben került a szifilisz fájdalmas státuszába, amelyet Csajkovszkij végigasszisztált.

Várdai István (fotó: Müpa / Pályi Zsófia)
 

Várdai játéka az érzelmek borzasztó széles skáláján mozgott, zenéjén és testbeszédén is végig érződött, hogy próbál minél inkább együttműködni, kommunikálni a zenekarral, a kapcsolódás azonban nem minden esetben volt kölcsönös. A leghangosabb sikert a gordonkaverseny aratta, amely során már a zenekar is átvette a harminc éves csellista lendületét, muzikalitását. A koncert végén a közönségnek sikerült három Bach-ráadást is kicsikarnia Várdaiból, aki viccesen megjegyezte: legközelebb ad majd egy szólóestet a zeneszerző műveiből. Talán mindenki nevében szólok, ha azt mondom: izgatottan várjuk!

Könyves-Tóth Zsuzsanna

0 Komment