AJÁNLÓ
 
16:00
2016. 08. 16.
Van valaki, akinek feltétel nélkül elhiszem, hogy César Franck zenéjében nincs semmi ódon,...
A bejegyzés folyatódik
 
16:00
2016. 08. 16.
Augusztus 17-én otthon hagytam a kritikust. Csak a műkedvelő énemmel mentem a Kaposfestre....
A bejegyzés folyatódik
 
16:00
2016. 08. 16.
A Kaposfest egyre csak növekszik. Akár egyetlen koncerten belül is. Érdekesen alakult például...
A bejegyzés folyatódik
 
16:00
2016. 08. 16.
Miért ájulnak el rögtön a zeneszeretők és a taxisofőrök is, ha Stradivarit hallanak? Hogyan...
A bejegyzés folyatódik
 
16:00
2016. 08. 16.
Júniusban a Tündérkirálynő címszereplőjeként láthattuk az Operaházban, júliusban Takács-Nagy...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kaposvár, 21 fok, eső – a Franck még mindig tart! Tartson is sokáig! Dübörög a vadromantika, brekeg bennünk a gumicukor béka. Ilyen ez a hétfő este.

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Gringolts kvartett Kirill Troussov Julien Quentin Nelson Goerner Eduard Wulfson Mona Dániel
Várdai István és Nelson Goerner

 

Kezdjük a békákkal, talán az szorul a leginkább magyarázatra. A Kaposfest szervezői egy-egy tégely gumicukor békával lepték meg a hallgatókat, amikor is azok Haydn D-dúr („A béka”) vonósnégyese után kifelé sétáltak a koncertteremből. A Gringolts kvartett gondoskodott arról, hogy az előadás hű legyen a cím szellemességéhez. Ez volt az első vonósnégyes az idei fesztiválon, s minthogy a műfajt a kamarázás abszolút csúcsaként emlegetik, óvatos választásnak tűnt Haydn-darabbal kiállni. Ám mindig kiderül, hogy az óriási életművet hátrahagyó nagymesterek is nagymesterek, csak az olykor egy kaptafásnak tűnő művek kellően értő előadást igényelnek ennek bizonyításához. A 2008-ban alakult kvartett a nyolc évnyi közös munkát éreztetve, de a fesztiválhoz dukáló meglepetésszerű effektusokkal tarkítva szólaltatta meg a művet. Bécsi klasszikához illő szabályosság és pontosság jellemezte játékukat, miközben bátran kezelték a szüneteket, a hangerőt és a tempóingadozást. Vidám, precíz csapat, akik a fesztivál során még sok más tulajdonságukat is megvillanthatják. Ahogy tették is ma délelőtt Bartók 3. vonósnégyesében.

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Gringolts kvartett Kirill Troussov Julien Quentin Nelson Goerner Eduard Wulfson Mona Dániel
Gringolts kvartett
 

Szegény Kirill Troussov a vasárnapi Chopin-zongoraverseny kapcsán nem sok jót kapott tőlem, de itt volt a lehetőség, hogy megmutassa, milyen fából faragták azt a híres 1702-ben készült Stradivarit és őt magát, milyen zeneiség, milyen érzékenység rejlik benne, ha nem egy kamarazenére alkalmatlan zenei anyagot kell tolmácsolnia. Ő kezdte a hétfő esti hangversenyt, Mendelssohn 1838-ban hegedűre és zongorára komponált F-dúr szonátáját adta elő Julien Quentin közreműködésével. A darab alkalmas a hegedűs lírai, drámai, virtuóz és letisztult oldalának bemutatására. Az az igazság, hogy „Brodsky” hibátlanul szól, ezt a délelőtti bemutatón Baráti Kristóf is bizonyította. Sőt, Troussov sem vétett világosan meghatározható hibát: gikszer, ritmikai vagy intonációs pontatlanság nélkül nyomta végig a szonátát. Nem puszta szlengből használom a „nyomta végig” kifejezést. A hegedűművész láthatóan élvezi az instrumentumból kiömlő hangot és azt is, hogy a darab nem okoz neki technikai nehézséget. Ennek eredményeképp viszont egy ennyivel megelégedő, a hangokat tovább nemigen gondoló, virtuozitás-centrikus, már-már felületes hangást kaptunk. Julien Quentin pedig vagy nem tudott mit kezdeni ezzel a játékmodorral, vagy a kevés próba miatt volt oly visszafogott, mindenesetre nem tudta kibillenteni Troussovot.

A szünet után egy teljesen ellentétes produkció következett. Az ugyanabban a Chopin-zongoraversenyben meggyőzően zongorázó Nelson Goerner és az Eduard Wulfson által délelőtt a világ legjobb csellistájának kikiáltott Várdai István César Franck A-dúr szonátáját játszotta, melyet maga a szerző dolgozott át hegedű-zongorából cselló-zongorára. Óriási hírem van: Várdai István tud hibázni. Ez borzasztóan megnyugtató tény, mert megcáfol egy csomó transzcendenssel operáló elképzelést vele kapcsolatban. Azt mondják, az igazán nagy művészek mindig vétenek valami apró hibát a művükön, különben megháborgatnák a tökéletesség isteni kizárólagosságát. A hatalmas fortissimókba beférkőző plusz hangok vagy a piano szakaszokba véletlenül beleszóló üveghangok a megszokottnál többször előfordultak. De kérdem én tiszteletteljesen: kit érdekel?

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Gringolts kvartett Kirill Troussov Julien Quentin Nelson Goerner Eduard Wulfson Mona Dániel
Várdai István és Nelson Goerner
 

Nem hogy zavaró, egyenesen magával ragadó volt, ahogy az átszellemült csellóművész a darab hevében emberi erőfeszítésre utaló nyomelemekkel színezte lenyűgöző előadását. Sterilitás, óvatos, biztonsági játék helyett egy bevállalós, őszinte darabot hallottunk. Goerner pedig azonnal rá tudott hangolódni erre a világra. Már az testtartásán látszódott, hogy uralja a hangszert: vállból és karból indított minden akkordot, laza csuklóval, minden túlmozgás nélkül szórta az oktávokat, és elképesztően széles dinamikai skálát járt be. Megtámogatta Várdai játékát, és osztozott vele a zenei kihívásokban. A bogár-rovar mondásból kiindulva pedig a tanulság: a tökéletes előadásnak nem feltétele a hiba, de a hibátlanság önmagában kevés a tökéletes produkcióhoz.

Mona Dániel

fotók: Mózsi Gábor

0 Komment