AJÁNLÓ
 
13:40
2016. 08. 15.
Van valaki, akinek feltétel nélkül elhiszem, hogy César Franck zenéjében nincs semmi ódon,...
A bejegyzés folyatódik
 
13:40
2016. 08. 15.
Augusztus 17-én otthon hagytam a kritikust. Csak a műkedvelő énemmel mentem a Kaposfestre....
A bejegyzés folyatódik
 
13:40
2016. 08. 15.
A Kaposfest egyre csak növekszik. Akár egyetlen koncerten belül is. Érdekesen alakult például...
A bejegyzés folyatódik
 
13:40
2016. 08. 15.
Kaposvár, 21 fok, eső - a Franck még mindig tart! Tartson is sokáig! Dübörög a vadromantika,...
A bejegyzés folyatódik
 
13:40
2016. 08. 15.
Miért ájulnak el rögtön a zeneszeretők és a taxisofőrök is, ha Stradivarit hallanak? Hogyan...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A vasárnap délelőtti koncert záróprodukciója egy szóban foglalja össze a Kaposfest sikerének titkát. A titok a fellépő művészek közötti kontraszt.

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Ensemble Cantilene Lesták Bedő Eszter Dinyés Soma Anneke Boeke Kohán István Víkingur Ólafsson Mona Dániel
Baráti Kristóf és Várdai István

 

Mit is jelent a „kontraszt” szó? Az idegen szavak gyűjteménye szerint egyszerűen „ellentétet” vagy „különbséget”. Szerintem azonban többről van szó. A kontraszt inkább komplementer, mint ellentét, de talán úgy írnám le: harmonikus különbség. A Kaposfest művészei pedig pontosan megfelelnek ennek a fogalomnak: megvan a saját hangjuk, a saját zenei elképzelésük, de ezeket az egyéni megoldásokat a legnagyobb összhangban alkalmazzák egy-egy kamaradarabban. A kontraszt az, amikor a fellépők egyedi vonásaikat a darabot segítve, nem pedig a másikat elnyomva tudják kidomborítani. Ez az együttműködésen alapuló közös produkcióba oltott szuverenitás különbözteti meg a kamarazenélést a zenekartól. Egymást erősítő egyéniségek: ez a kontraszt, ez a Kaposfest.

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Ensemble Cantilene Lesták Bedő Eszter Dinyés Soma Anneke Boeke Kohán István Víkingur Ólafsson Mona Dániel
Ensemble Cantilene
 

A nyitókoncerthez hasonló íve volt a délelőtti hangversenynek is: felemásan indult, de hatalmasat szólt a végére. Ha nagyon gonosz akarnék lenni, azt mondanám, William Babell egyike a méltán elfeledett zeneszerzőknek. Az ő blockflöte concertójával indult a program. A barokk szabályokat követő, de egyedi stílust szigorúan nélkülöző darabot lehetetlen érdekfeszítően előadni. Nem maradt hát más, mint az egyéni teljesítmények vizsgálata. Az Ensemble Cantilene névre hallgató formációnak Lesták Bedő Eszter jelezte le pontosan a belépéseket, a tremolók dinamikai vonalát vagy a késleltetések díszítéseinek hosszát. A csembalista Dinyés Soma olyan biztos pont minden együttesben, amiben játszik, hogy én magam is teljesen megnyugszom, ha látom őt beülni a hangszer mögé. Végül szólnunk kell természetesen Anneke Boeke furulyajátékáról is. Trillái és staccatói lenyűgöztek, de nem váltották ki a hangszer fogyatékosságát, vagyis a pontatlan intonáció elkerülhetetlenségét.

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Ensemble Cantilene Lesták Bedő Eszter Dinyés Soma Anneke Boeke Kohán István Víkingur Ólafsson Mona Dániel
Baráti Kristóf és Várdai István
 

Egy zenei anyagában nyilvánvalóan komplexebb és érdekesebb Händel-concerto után következett a nap első igazi csemegéje, Ravel hegedűre és csellóra írt szonátája a két művészeti vezető előadásában. A szakadt vonószőrök mutatták az interpretáció intenzitását, a lopott félmosolyok a darab tréfás oldalait, a taps erőssége pedig a művészek iránti töretlen szimpátiát. A harmadik tétel vége kísértetiesre, vérfagyasztóra sikerült, és ehhez csak részben volt köze az időközben rosszul lett hallgatónak, akinek ezúton is jobbulást kívánunk! Baráti Kristóf és Várdai István natúr hangjai, a fel és le járó vonók valósággal megállították az időt. A két muzsikus itt teljes egységben játszott, a darab azonban több helyen lehetőséget ad mindkettőjüknek az egyéni kibontakozásra, mely kibontakozásokat Várdai és Baráti ügyesen egyetlen cérnaszálra fűzött fel. Hiába, szemmel láthatóan és füllel hallhatóan ők is élvezik ezt a kontrasztkodást.Baráti Kristóf

Kaposfest Baráti Kristóf Várdai István Ensemble Cantilene Lesták Bedő Eszter Dinyés Soma Anneke Boeke Kohán István Víkingur Ólafsson Mona Dániel
Baráti Kristóf, Víkingur Ólafsson és Kohán István
 

A koncertet a már sokat emlegetett Bartók-mű, a Kontrasztok zárta, melyben Baráti Kristóf partnerei ezúttal Kohán István és Víkingur Ólafsson voltak. A három fellépő játékában világosan lehetett követni, ahogy Bartók ide-oda adogatja a főszerepet a hangszerek között. Ólafsson megtalálta a megfelelő arányokat, és el nem felejthető harmadikként, de a szólistákat háttérbe nem szorítva zongorázott. Kohán pedig önmagában is kontrasztok tárháza volt: a magas és mély, a hangos és halk, a durva és lágy váltogatásának mestere. Egy szál klarinéttal képes volt a termet betöltő, sőt kinövő vad hangokra, miközben olyan semmiből észrevétlenül előtűnő pianissimo belépéseket mutatott, amelyekbe egyszerűen szerelmesnek kell lennie minden zenekedvelőnek.

Mona Dániel

fotók: Mózsi Gábor

0 Komment