Mahler esete Brucknerrel
2015 07 22. 11:00 - playliszt
Bruckner 4. „Romantikus” szimfóniájának egykor Mahler tulajdonában álló, saját bejegyzéseivel ellátott partitúrája a New York-i Filharmonikusok Digitális Archívumának egyik legfontosabb darabja. Mahler ezt a kottát a darab 1910. március 30-i bemutatójához kapcsolódóan a használta, az idő alatt, míg zenei igazgatóként működött a Filharmonikusoknál.
A Clark University professzoraként Benjamin Korstvedt volt az első, aki behatóan vizsgálta Mahler kottába írt utasításait. A különleges interpretációról a kutató így nyilatkozott: „Figyelemre méltó Mahler Finale-értelmezése, mely a tétel zenéjének több mint egyharmadát eliminálja. Mahler ezzel a húzással radikálisan megváltoztatta a tétel természetét: az epikus hangvételű zenét a viharos részek eltüntetésével, a hangszerelés és néhány dinamikai utasítás árnyalásával, valamint a modulációs szerkezet átalakításával rövid, könnyedebb darabbá változtatta. Bár az eredmény egyenesen szembe megy Bruckner elképzeléseivel, megvan a maga logikája.”
A szimfónia Mahler-féle változatát a közönség és a kritika is lelkesedéssel fogadta, a New York Times a premiert követően nagyszerű interpretációról írt, mely Mahler Bruckner zenéje iránti szimpátiáját és elkötelezettségét tükrözte. Mahler a partitúrát a Filharmonikusok könyvtárára hagyta, a szólamanyagokat azonban magával vitte Európába, és sosem hozta vissza… Ezeket a kottákat ma a Bécsi Városi Könyvtár Zenei Osztályán őrzik.
Playliszt
Forrás: New York Philharmonic
(A New York-i Filharmonikusok Digitális Archívumát egyébként érdemes böngészni, hiszen nemcsak Mahlerhez, de például Bernsteinhoz, valamint a zenekar életének fontos periódusaihoz, izgalmas előadásaihoz kapcsolódóan is rengeteg hasznos dokumentumot gyűjt össze.)