AJÁNLÓ
 
15:00
2015. 12. 03.
Habár széles körben kedvelt operáját, a Sába királynőjét emlegetve szinte nincs is olyan,...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2015. 12. 03.
(A cikksorozat első két része itt és itt található.) A Sába királynője 1980-as felvétele...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2015. 12. 03.
Megemlékezések sora, margitszigeti, majd Erkel-színházi operabemutató, az Operaházban tartott...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2015. 12. 03.
Ma délután sajtótájékoztató keretében mutatták be Várjon Dénes és a Keller András vezette...
A bejegyzés folyatódik
 
15:00
2015. 12. 03.
Bruckner 4. "Romantikus" szimfóniájának egykor Mahler tulajdonában álló, saját bejegyzéseivel...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Goldmark Károlynak talán két olyan műve van, amelynek a hangfelvételét a legtöbb lemezboltban meg lehet vásárolni: a Hegedűverseny és a Sába királynője. Utóbbi a zeneszerző első és egyben legsikeresebb operája, már Goldmark életében is színre került nemcsak Európa legnagyobb operaházaiban, de Amerikában is.

 

Ennek ellenére mindössze két teljes felvétel létezik belőle, egy New York-i privát felvétel 1970-ből, valamint a Hungaroton 1980-ban, még LP lemezen kiadott stúdiófelvétele (CD-n: HCD 12179–82). A huszadik század első felében azonban számos részletéből készült felvétel, ezeknek egy része modern hanghordozón is megjelent. Kereskedelmi forgalomban hozzáférhető például egy keresztmetszet az opera leghíresebb részleteinek a 20. század első éveiben, nagyrészt Bécsben készült felvételeiből (Pannon Classic, PCL 8053).

Goldmark Károly Hungaroton Gustav Mahler Leo Slezak Wilhelm Hesch Friedrich Weidemann Gerhard Stehmann Elise Elizza Elsa Bland Grete Forst Enrico Caruso Takáts Mihály Siegfried Jerusalem Németh Mária Kalmár Magda Kincses Veronika Takács Klára Sólyom Nagy Sándor Gregor József Fischer Ádám Szabó Ferenc János

Utóbbi kiadvány jól mutatja, hogy már a századfordulón is a Sába királynője volt Goldmark legnépszerűbb operája. A bécsi Operaház 1901-es, Gustav Mahler által vezetett új betanulása nagy sikert aratott, a főbb szerepeket a kor bécsi operasztárjai énekelték. 1904-ben új, még ragyogóbb szereposztással adták elő a Sába királynőjét Bécsben. Mahler talán kárpótolni akarta ezzel a zeneszerzőt, hiszen két évvel korábban elzárkózott attól, hogy bemutassa ott Goldmark legújabb operáját. (Mint azt a cikk első részében írtuk, a Götz von Berlichingen végül Budapesten hangzott el először.) Mahler igyekezetét mutatja, hogy mindent megtett azért, hogy Leo Slezakot rávegye, tanulja be Asszád szerepét a felújításra. Sikerrel járt, és – mint az a CD-n is hallható – Slezak is jól járt a szereppel: a „Magische Töne” kezdetű áriából két hangfelvételt is készített, mindkettő valóban mágikusan szép.

A Pannon Classic CD-je nem nevezhető klasszikus értelemben vett operai keresztmetszetnek, ugyanis a rajta hallható felvételek nem egy időben készültek, 1903 és 1909 között rögzített áriák és együttesek utólagos összeállításának eredményeképpen állt össze a lemez. Szoros kapcsolatot képez ugyanakkor az, hogy a hangfelvételeken a bécsi, Mahler-féle előadások énekesei hallhatók. A felvételek nagy része az új szereposztás után, annak előadóival készült, így hallhatjuk Leo Slezak mellett Wilhelm Hesch (aki már az 1901-es szereposztásban is a főpap szerepét énekelte), Friedrich Weidemann (Salamon király) és az együttesekben Gerhard Stehmann (Baal-Hanan) hangját is. Sajnos nem tudjuk, ki a hangfelvételek karmestere. Ez azért is elgondolkodtató, mert a Sába királynője 44-szer került színre Bécsben Mahler igazgatása alatt, több alkalommal is Mahler vezényletével. Ha nem is állíthatjuk biztosan, hogy ő vezényelte a lemezfelvételeket, de annyi kijelenthető, hogy betanításának nyomai érződnek rajtuk.

Goldmark Károly Hungaroton Gustav Mahler Leo Slezak Wilhelm Hesch Friedrich Weidemann Gerhard Stehmann Elise Elizza Elsa Bland Grete Forst Enrico Caruso Takáts Mihály Siegfried Jerusalem Németh Mária Kalmár Magda Kincses Veronika Takács Klára Sólyom Nagy Sándor Gregor József Fischer Ádám Szabó Ferenc János

A CD-n hallható archív hangfelvételek minősége a korszakbeli átlaghoz képest kiemelkedően jó. Ez nagyrészt a kiváló hangrestaurálásnak köszönhető, így még a sokszor bizony kellemetlen élményt nyújtó női hangfelvételek is remekül szólnak a lemezen Elise Elizza (Szulamit), Elsa Bland (Sába királynője) és Grete Forst (Asztarót) előadásában.

A lemezen öt további, a keresztmetszethez nem kapcsolódó „bonus track” szerepel, ami érthető, hiszen a Sába királynője részleteiből a 20. század első éveiben készült hangfelvételek között igazi kincseket lehet találni. Enrico Caruso olasz nyelven előadott „Magische Töné”-je például a világhírű tenorénekes repertoárjának egyetlen magyar vonatkozású tétele volt.

Egyetlen magyar művészként Takáts Mihály is helyet kapott a válogatásban, aki 1885 és 1912 között Goldmark mindegyik operájában színpadra lépett a Magyar Királyi Operaházban, a Sába királynőjében Baal-Hanan és Salamon szerepét is énekelte. A CD-n Salamon imáját énekli egy 1908-ban, Budapesten készült hangfelvételen.

Goldmark Károly Hungaroton Gustav Mahler Leo Slezak Wilhelm Hesch Friedrich Weidemann Gerhard Stehmann Elise Elizza Elsa Bland Grete Forst Enrico Caruso Takáts Mihály Siegfried Jerusalem Németh Mária Kalmár Magda Kincses Veronika Takács Klára Sólyom Nagy Sándor Gregor József Fischer Ádám Szabó Ferenc János

A két világháború között még számos kitűnő hangfelvétel készült a Sába királynője részleteiből – különösen emlékezetesek lehetnek Németh Mária Szulamit-áriái –, azonban a mű a 2. világháború kezdetével tulajdonképpen eltűnt a nemzetközi hanglemezrepertoárról. Első – és máig egyetlen – teljes stúdiófelvételét 1980-ban adta ki a Hungaroton, korabeli sztárszereposztással. Asszád szerepének igényességét is mutatja, hogy a korszak ismert Wagner-tenora, Siegfried Jerusalem énekli a lemezen, és sajnos ő sem hibátlanul: éppen a „Magische Töne” elején intonációs problémákat hallunk. Igaz, Asszád 1. felvonásbeli elbeszélése („Am Fuß des Libanons…”) meggyőző erővel hat – ez a részlet zeneileg is nyilvánvalóan közelebb áll az énekes számára is megszokottabb wagneri hangvételhez.

A Hungaroton-felvételen a női előadók ragadnak magukkal leginkább. Talán az egész operafelvétel legemlékezetesebb jelenete Asztarót (Kalmár Magda) csalogató éneke – s az azt keretező gyönyörű, színes, szinte illatosnak mondható zenekari játék –, mely állja a versenyt a századforduló énekes-csalogányainak Lockrufjaival. Kincses Veronika Szulamitja nagyon szép, hangvétele, hangszíne egyaránt megfelel a szerepnek. Takács Klára hangja a királynő szerepének magas fekvésű részeiben néha éles, de a 2. felvonás szerelmi kettősében igéző, varázslatos. A főbb férfiszerepekben Sólyom Nagy Sándor és Gregor József hallható még a felvételen.

Goldmark Károly Hungaroton Gustav Mahler Leo Slezak Wilhelm Hesch Friedrich Weidemann Gerhard Stehmann Elise Elizza Elsa Bland Grete Forst Enrico Caruso Takáts Mihály Siegfried Jerusalem Németh Mária Kalmár Magda Kincses Veronika Takács Klára Sólyom Nagy Sándor Gregor József Fischer Ádám Szabó Ferenc János

Ellentétben a fenti, archív keresztmetszettel, e hangfelvétel karmesterét ismerjük. Fischer Ádám remekül kezében tartja az előadói együttest, a zenekari szövetből elsősorban Wagner hatását emeli ki. S külön élmény, hogy a rendszerint jelentősen rövidítve játszott bevonulási induló teljes egészében elhangzik a felvételen. A lemezt meghallgatva érthető, hogy miért volt olyan népszerű egykor Goldmark első operája.

Ahogy Kovács János karmester fogalmazott a Sába királynője az Erkel-színházban tartott jubileumi bemutatójának műsorfüzetében, ez az opera azon zeneművek közé tartozik, amelyek nem tűrik el, hogy közepes előadásban szólaljanak meg, kivételes adottságú előadóművészek kellenek a méltó és illúziókeltő megszólaltatásához. E felvételek igazolni látszanak ezt a felvetést. A 20. század második felének kiváló operaénekesei, de még inkább a század első felének magyar és külföldi sztárjai valóban élővé tudják tenni Goldmark Károly zenéjét.

Szabó Ferenc János

A Goldmark-lemezekkel foglalkozó cikksorozat harmadik részében a Merlin című opera hangfelvételeiről lesz szó. A Sába királynője archív felvételeit tartalmazó CD iránt érdeklődők az info@pannonjazz.hu címen érhetik el a kiadót.

0 Komment