Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Liszt-kukacok Akadémiája nem nyugszik, új és új hangszerekkel ismerteti meg a lelkes fiatalokat. December 7-én a klarinét volt a soros – amit Szűcs Péter klarinétművész, Bacsó Kristóf szaxofonművész és Fazekas Gergely zenetörténész mutatott be. 

Playliszt

0 Komment

Nagy várakozás előzte meg Ian Bostridge és Thomas Adès zeneakadémiai dalestjét. Schubert kultikus dalciklusát napjaink egyik legérdekesebb énekes egyénisége a mai angol zene meghatározó zeneszerzőjének oldalán szólaltatta meg.

0 Komment

A Glyndebourne-i Opera Wolfgang Amadeus Mozart műveire koncentrál, de időnként színpadra álmodnak kortárs operákat is, bár a vezetőség nem minden tagja volt egyértelműen lelkes a téma iránt.

Egyik este Heinz Werner Elégia fiatal szerelmesek számára című művének Henze által megkomponált változatát adták. A szünetben egy szponzorral sétálva a kertben a fesztivál egyik alapító atyja, John Christie így szólt:

- Uram, látja azokat a teheneket amott a távolban?

- Látom – válaszolta a partnere.

- Nos hát, amikor Mozartot játszunk, akkor azok mindig itt legelésznek a közelben.

 

Wolfgang Amadeus Mozart 223 évvel ezelőtt, 1791. december 5-én hunyt el. 

Playliszt

0 Komment

Az Egy, kettő, három nyomán Onkel Präsident ("Elnök bácsi") címmel született "zenei bohózat"

A legnagyobb élő osztrák komponista, Friedrich Cerha (*1926) a komoly témák és a szó szoros értelmében is komoly - dodekafon és szeriális - zenék szerzőjeként vált ismertté Európában. Világhírre akkor tett szert, amikor Pierre Boulez fölkérésére befejezte - mintegy másfél évtizedes munkával - a Lulu (1937) harmadik felvonásának Alban Berg által töredékben hátrahagyott hangszerelését (bem. 1979). Saját operái, a Bertold Brecht nyomán írott Baal (1981), a Carl Zuckmayer nyomán komponált A patkányfogó (1987), valamint a Peter Turrini nyomán született A Steinfeld óriása (2002) mind komoly, sőt komor drámákon alapulnak. A ma 89-edik életévében járó Cerha tehát jókora meglepetést okozott zenei bohózatával, amelyet az Egy, kettő, három című Molnár Ferenc-vígjátékra (1929), illetve az ezt szabadon feldolgozó szövegkönyvre szerzett (librettó: Peter Wolf és Friedrich Cerha). A Staatstheater am Gärtnerplatz produkcióját a mű tavalyi, müncheni ősbemutatója után a bécsi Volksoper közönsége is lelkesen fogadta (karmester: Alfred Eschwé; rendező: Josef E. Köpplinger).

Megoszlanak a vélemények arról, hogy Molnár Ferenc vígjátéka milyen mértékben társadalomkritikus. Míg a szerzőért amúgy kevéssé lelkesedő Nagy Lajos szerint Molnár itt komoly társadalombírálatot gyakorolt (még ha polgári mivoltában a társadalom megváltoztatását nem tűzte is ki célul), addig Schöpflin Aladár egyenesen arra mutatott rá, hogy Molnárnál "maga a forma válik mondanivalóvá, a tulajdonképpeni anyag pedig csak tárgy a forma közlésére… A szó legszorosabb értelmében színpadi bravúr ez: nem gondolati eszközökkel, nem is életjelenségekkel operál, hanem egyedül csak a színpad eszközeivel. Ezek azonban úgy belé vannak idegződve, hogy úgy bánik velük, mint készséges szolgáival" (Nyugat, 1929/20.).

0 Komment

Egyszer volt, hol nem volt, egy angol postamester fiaként 1795. december 3-án, 219 éve Kidderminsterben megszületett Rowland Hill. Lelkes pedagógus és hivatalnok volt, szívesen törte a fejét, hogy hogyan s tehetné gördülékenyebbé a bürokrácia már akkor is nehézkes útjait.

Hogy ez minket miért érdekel? Mert hosszú, fáradtságos munka után 1840-ben szabadalmaztatta a postabélyeget, amely ma már a világ minden táján feltétele annak, hogy egy levél A-ból B-be eljusson.

0 Komment