AJÁNLÓ
 
07:00
2015. 09. 21.
"Mindenki megérdemelte volna az elismerést" - mondta Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 09. 21.
Zenével szórakoztatni óriási felelősség. Bohóckodni, idétlenkedni csak a legkomolyabb felkészültséggel...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 09. 21.
Klasszikus program-összeállítással és világklasszis szólistával csalogatta a zenekedvelőket...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 09. 21.
Idén ünnepeljük Mosonyi Mihály, az eredetileg német ajkú magyar zeneszerző születésének...
A bejegyzés folyatódik
 
07:00
2015. 09. 21.
Mintha az időjárás is kitüntetett figyelemmel viseltetett volna Vashegyi György és a Concerto...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A fantázia szó jelentése az idegen szavak szótára szerint alkotó képzelőerő, álmodozás. Pálfalvi Tamás és Palojtay János szeptember 17-én a Régi Zeneakadémia Kamaratermében megrendezett koncertjének a fantázia műfaja köré rendeződött programja valóban lehetővé tette a két művész alkotóerejének, képzelőerejének sokoldalú kibontakozását. A hangversenynek a barokktól a 20. század végéig ívelő műsora egyrészt lehetőséget adott az előadók különböző zenei stílusokban való jártasságának demonstrálásához – a Zeneakadémia Karrierirodája által támogatott fiatal tehetségek koncertjéről lévén szó, valószínűleg ez sem lehetett elhanyagolható szempont a program összeállítása során. Másrészt, ha szigorúan zenei érvekkel magyarázzuk a programtervet, akkor erényeként könyvelhetjük el, hogy általa a közönség izgalmas betekintést nyerhetett a fantázia műfajának több évszázados alakulásába.

Palojtay János és Pálfalvi Tamás
Palojtay János és Pálfalvi Tamás

 

A fantázia jegyében rendezett koncerten a barokk korszakot mintegy kakukktojásként Georg Friedrich Händel D-dúr szvitje képviselte, bevezető fanfárként azonban nagyszerűen funkcionált. Pálfalvi Tamás ezúttal nem a megszokott klasszikus trombitán, hanem annak kistestvérén, kornetten játszott. Kezdeti elfogódottságához nagymértékben hozzájárulhattak a különleges, nehezen kezelhető hangszer támasztotta leküzdendő akadályok.

Második műsorszámként a klasszika képviseletében Wolfgang Amadeus Mozart zongorára írt c-moll fantáziája (K 475) hangzott el. Palojtay János koncentrált, mindvégig világosan értelmezett és mélyen átélt játékát hallgatva az az érzésem támadt, hogy a mű előttem születik meg. Az egyszerű, unisono felhangzó zenei gondolatból, mondhatni zenei közhelyből magától értődő természetességgel bomlott ki a lenyűgözően gazdag és – a szűk negyedórás időtartamból fakadóan – tömény intellektuális tartalmat hordozó kompozíció. Az érzelmek széles skáláján rapszodikusan csapongó hangulatokat, a hangzó matériában egyre-másra félig kimondott szavakként felbukkanó motívumtöredékeket Palojtay remekül fogta egységbe. A színes kalandozások után könyörtelenül visszalopakodó kezdőtéma egy olyan kilátástalanság, végső magány érzését erősítette, melyet talán csak sztoikus bölcsességgel lehet valahogyan elviselni.

Palojtay János és Pálfalvi Tamás
Palojtay János és Pálfalvi Tamás
 

Hová lehet ezt fokozni? – kérdeztem magamtól. A műsorszerkesztők az egyetlen lehetséges megoldást választották: nem folytatni kívánták a súlyos kérdésekkel teli fantáziák sorát, hanem valami teljesen mással feloldani. Hidas Frigyes trombitára és zongorára készült Fantáziája felépítését tekintve a romantika korának virtuóz sikerdarabjait juttatta eszembe. Rövid, figyelemfelkeltő bevezetés után egy lírai lassú, majd egy fergetegesen sziporkázó gyors szakasz hangzott el. A kompozíció hangzása helyenként jazzt idézett, néhol pedig már-már a musicalek harmónia- és dallamvilágára hajazott. Mindkét előadó fantáziadús örömzenéléssel örvendeztette meg a hallgatóságot.

A rövid szünet után visszafelé indultunk a zenetörténetben. 1924-ben George Gershwin Rhapsody in Blue című, jazzes elemeket és a komolyzenét fuzionáló művével robbant be a zenei köztudatba. Kissé fájlaltam, hogy a közönségnek kiosztott műsorlapon a hazai koncertéletben sajnálatosan meggyökeresedett magyar félrefordítás, a Kék rapszódia cím szerepelt. A lényeg, a zenei előadás azonban kifogástalan volt. Pálfalvi és Palojtay egyaránt otthonosan és élvezettel mozogtak Gershwin világában. A trombita sokféle sordinójának látványos cserélgetése zökkenőmentesen zajlott, nem kevésbé volt lenyűgöző a hangzó élmény. A trombita nem hiába nyert polgárjogot szólóhangszerként is, megfelelő mester kezében a zenei kifejezések színes palettájának tolmácsolására képes.

Pálfalvi Tamás
Pálfalvi Tamás
 

Alekszander Szkrjabin h-moll fantáziája teret ad a zenei gondolatok szabad áramlásának. Tünékenységét, fantázia-jellegét támasztja alá az a félig-anekdota, miszerint maga Szkrjabin is hosszú időre megfeledkezett a mű létezéséről. Ez magyarázza, hogy a darabot csak 1907-ben, hét esztendővel keletkezése után mutatták be. Ezen az estén Palojtay János korántsem felejthető, a Mozart-fantáziában már megtapasztalt szuggesztív előadásában hangzott el. A koncert zárószáma, igazi különlegességként, ismét a trombita mint szólóhangszer létjogosultságát volt hivatott bebizonyítani. A tragikus sorsú amerikai zeneszerző, Richard Erickson Kryl című kompozícióját adta elő Pálfalvi Tamás. A mű elképesztő virtuozitást kíván előadójától. A legkülönbözőbb speciális befúvástechnikák, extrémen mély és extrémen magas hangfekvések kiaknázása jellemzi a matériát. Ráadásul a trombitajátékosnak énekelnie, vagy inkább csuklania, sikoltania kell a normál instrumentális hangképzéssel váltogatva. Pálfalvi bravúrosan vette a technikai akadályokat, és beleéléssel tett eleget Erickson leghajmeresztőbb előírásainak is. Végül a két előadó egy rövid ráadással köszönte meg a közönség lelkes tapsát. Palojtay és Pálfalvi személyében egy ereje teljében lévő és egy ígéretesen bontakozó tehetség játékában gyönyörködhettünk. Kíváncsian várom a folytatást.

 

Ozsvárt Viktória

fotók: Zeneakadémia / Benkő Sándor

0 Komment