Kulcs Európához
2016 06 22. 22:00 - bamd
Az Országos Meteorológiai Szolgálat művészetre fogékony munkatársai feltöltöttek két műholdképet az OMSZ Facebook-oldalára. A szemfülesebbek már az elsőn is láthatják, a többeiknek a második kép rajza segít, hogy észregyék a légköri jelenség zenei vonatkozását.
Játékosokról játékosoknak – 1. rész
2016 06 22. 08:00 - bamd
A magyar labdarúgó válogatott ma játssza utolsó csoportmérkőzését az EB-n. A csapat már biztosan ott van a legjobb 16 között, a Portugálok elleni meccs már csak azt dönti el, mely országokkal kerülünk egy ágra az egyenes kieséses szakaszban. Hogy a ma estének csak ekkora tétje van, az nagyban köszönhető a június 18-án Izland ellen kivívott döntetlenünknek. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy az egész ország szorít a srácokért. Még a Wagner-napok zenészei is az öltözőben nézték a szünetekben a legutóbbi meccset, majd az eredménytől fellelkesülve nemzeti színű arcfestékben hívták be a közönséget a szokásos fanfárral a Siegfried harmadik felvonására.
Nyár-nyitány
2016 06 21. 17:00 - bamd
Június 21-ét szokás a nyár első napjának is nevezni. De hogy mennyi mindent ünneplünk ma? Zenében és videóban gazdag összefoglalónkból kiderül.
A Liszt Múzeum éjszakája
2016 06 21. 08:00 - bamd
Tavaly arra vállalkoztunk, hogy bemutassuk a Múzeumok Éjszakája valamennyi budapesti zenei programját. Idén szeretnék kicsit hazabeszélni, és hétköznapjaim színtere, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont szombati programjáról mesélni.
Beethoven, a konzervatív
2016 06 20. 15:15 - bamd
Arnold Schönberg 1947-ben megjelent "Brahms, a haladó" című esszéjében provokatívan szembefordult azokkal, akik a 19. századi szerzőt konzervatívnak tartották. Véleménye szerint Brahms hasonló zenei megoldásokat használt, mint a "modernista" Wagner, sőt sok tekintetben a második bécsi iskolát előlegezte meg. Ez utóbbi állítás persze túlzás, inkább Schönberg önigazolására szolgált: így emelte be magát a zenetörténeti hagyományba. Stephen Rumph Beethoven after Napoleon. Political Romanticism in the Late Works. című könyvében hasonló "kopernikuszi fordulat" tanúi lehetünk: Beethoven nemcsak a kozmopolita felvilágosodás és liberalizmus hirdetője volt, hanem 1809 után a német politikai romantika konzervatív, keresztény, nacionalista ideológiája is hatott művészetére. Ahogy a 20. századi modernitás felfedezte a "progresszív" vonásokat a "konzervatívban", a posztmodernitás hasonlóképpen látja meg a "retrográd" tendenciákat a "forradalmárban". (Recenzió)