AJÁNLÓ
 
08:00
2016. 01. 03.
Idén is megrendezik a tavaly bemutatkozó és nagy sikernek örvendő veszprémi Auer Hegedűfesztivált....
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 03.
Vannak koncertek, melyeken a darabválasztás és a megszólaltatás nívója egymást szerencsésen...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 03.
A Liszt Ferenc téri főépület újranyitása óta gyakran hallhatunk művészeket, tanárokat,...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 03.
Varietas delectat, azaz a változatosság gyönyörködtet - a Fesztiválakadémia nyitókoncertjének...
A bejegyzés folyatódik
 
08:00
2016. 01. 03.
Minden művész ismeri az érzést, amikor a koncert részletei a legutolsó pillanatban dőlnek...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Választhatunk-e magunknak invenciózusabb programot karácsony előtt, mint hogy kipipáljuk a rendes évi Diótörőt? Ha csupán a tényeket nézzük: minden bizonnyal. Ha azonban az előadói teljesítményeket is mérlegre tesszük, az eredmény már jóval biztatóbb. A Nemzeti Filharmonikusok december 23-i Csajkovszkij-előadásán jártunk.

Kocsis Zoltán Nemzeti Filharmonikusok Budapest Bábszínház Szőnyi Kató Meczner János Teszárek Csaba Blasek Gyöngyi Sz. Nagy Mária Ellinger Edina Papp Orsolya Kemény István Tatai Zsolt Ács Norbert Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkórusa ifj. Sapszon Ferenc Bóka Gábor

 

Bő százhúsz éve, hogy A Diótörő (Nußknacker, Nutcracker, Casse-Noisette és egyéb nyugati címei mellett álljon itt stílusosan az orosz is: Scselkuncsik) éppúgy hozzátartozik a nagyvárosi karácsonyokhoz, mint a bejgli. Az Ernst Theodor Amadeus Hoffmann kisregénye nyomán komponált, eredetileg egy dilógia részeként színre került balett (Csajkovszkij a Jolanta mellé, a majdnem-tragikus opera mesés párdarabjaként képzelte el, és így is mutatták be 1892-ben Szentpéterváron) csakhamar önálló életre kelt, és azóta biztos pontja a zenés színházak decemberi műsorának: mondhatni orrvérzésig játsszák. Csajkovszkij balettje ráadásul sokfelé „szent tehénnek” számít: egyike azon daraboknak, melyeknek jó pár évtizeddel ezelőtti látványvilága és koreográfiája sérthetetlen. Sokáig így volt ez Budapesten is: az Operaház 1952-re datálódó Diótörőjét (Oláh Gusztáv díszleteivel és jelmezeivel) éppen idén váltotta fel egy újabb verzió.

Tovább őrzi azonban a hagyományt a Budapest Bábszínház 1978-as produkciója, mely – immáron évek óta megszokott módon – karácsony táján a Müpában vendégszerepel. Szőnyi Kató rendezése (melyet később Meczner János újított fel) eredetileg nem a teljes Csajkovszkij-balettzenéhez készült: a bábszínházi előadások nagyjából 90 percesek – ezt egészítették ki később a teljes balettzenéhez alkalmazva. Kocsis Zoltánnak, mióta érdeklődése a zenés színház felé fordult, fontos törekvése a 19-20. század balettirodalmának rehabilitálása. Produkciói azon a felismerésen alapulnak, hogy a korszak valóban értékes balettzenéinek azon interpretációi, melyek zenei értelemben nívósak, jórészt a színpadtól teljesen függetlenül, koncertszerű körülmények között születnek; az emlékezetes színpadi produkciókhoz viszont ritkán társul méltó zenei színvonal. A Kocsis-féle balettsorozat célja e kettő egyesítése: s ebben már a kezdet kezdetétől fontos partnere a Budapest Bábszínház, akiknek Diótörője mellett A fából faragott királyfi- és Petruska-előadását is láthattuk már a Nemzeti Filharmonikusok közreműködésével.

Kocsis Zoltán Nemzeti Filharmonikusok Budapest Bábszínház Szőnyi Kató Meczner János Teszárek Csaba Blasek Gyöngyi Sz. Nagy Mária Ellinger Edina Papp Orsolya Kemény István Tatai Zsolt Ács Norbert Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkórusa ifj. Sapszon Ferenc Bóka Gábor

Az iméntiekben már ott is a válasz a ki nem mondott kérdésre: elsősorban a zenei színvonal az oka annak, hogy az évenkénti Diótörő-kínálatból magam a Müpa-beli mellett teszem le a garast immár hosszú ideje. Nem tudom, nem akarom elfogadni sem a playbackes előadásokat, sem azokat, ahol a muzsika csupán kísérő funkciót lát el – hiszen ez a zene olyan minőséget képvisel, aminek gondos betanítása és kivitelezése elengedhetetlen a teljekörű művészi élményhez. Ezt kapjuk Kocsis Zoltántól és a Nemzeti Filharmonikusoktól, sőt még ennél is többet: a nyolc évvel ezelőtt is magával ragadó produkció napjainkra kiérleltté vált, hosszú évek óta nem elsősorban a teljesítmény, hanem a zenekari játék ízei-zamatai jelentik ezen előadások legfőbb vonzerejét.

Nem lévén a bábművészet szakértője, a szokottnál is szubjektívebben értékelhetem csak az előadás vizuális világát – mely évről évre elvarázsol. Hogy a darab első felvonását, a karácsonyesti családi összejövetelt, majd Diótörő és Egérkirály harcát a Budapest Bábszínház magas szinten interpretálja, aligha meglepő – mindenesetre figyelmet érdemel a belebújós bábok alkalmazása, melyek méretkülönbségei frappánsan oldják meg a hagyományos színház egyik gyakori problémáját: a felnőttek és a gyerekek méretkülönbségének érzékeltetését (báb, maszk: Bródy Vera). Ennél is bravúrosabbnak érzem azonban a második felvonás divertissement-jának, táncsorozatának invenciózus megoldásait: a spanyol tánc legyezőkből felépülő női alakja, a később négy arab nőnek bizonyuló négypúpú teve, vagy éppen a trepak varázsdobozai mind-mind műfaji és vizuális értelemben egyaránt érvényes válaszok a darab által felvetett problémákra. Arról nem is beszélve, hogy Marika álomvilágának szinte mindegyik eleme kicsiben megtalálható az első felvonás karácsonyfája alatt: a mindvégig érzékeny utalásrendszer a darab mesés kereteit finom eleganciával közelíti a realizmushoz, kellő mennyiségű gondolkodnivalót bízva ezzel az előadás ifjú nézőire.

Kocsis Zoltán Nemzeti Filharmonikusok Budapest Bábszínház Szőnyi Kató Meczner János Teszárek Csaba Blasek Gyöngyi Sz. Nagy Mária Ellinger Edina Papp Orsolya Kemény István Tatai Zsolt Ács Norbert Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkórusa ifj. Sapszon Ferenc Bóka Gábor

A december 23-i esti előadáson sem maradt el a siker: s nem csak a gyerekek, de a felnőtt nézők némelyike is azzal a biztos tudattal indulhatott haza karácsonyfát díszíteni, hogy jövőre ismét itt a helye.

 

Bóka Gábor

A fotók egy korábbi előadásról, a budapest-babszinhaz.hu oldalról származnak

0 Komment