Karácsonyi bordélyház és hipochondria
2013 12 28. 17:37 - playliszt
Amikor a nyolcvanas években a Várban található Zenetudományi Intézetből a közeli menzára jártunk ebédelni (finoman szólva nem volt elegáns étterem, Köjálilag pedig kifejezetten kétes), a zeneszerzői jegyzékszámok segítségével tájékozódtunk a napi menüárakban.
Shura Cherkassky - a zene utazó ügynöke
2013 12 27. 20:32 - playliszt
A romantikus zongorairodalom volt az erőssége. Ha csukott szemmel hallgatjuk, akkor is felismerhető virtuóz játékmódja és éneklő, rendkívül kifejező stílusa…
Alekszander Iszakovics Cserkaszkij 1909. október 7-én született Odesszában. Családja a gyermek megszületése után nem sokkal az Amerikai Egyesült Államokba menekült a forradalom elől.
Mivel életének jelentős részét angol nyelvterületen töltötte, így nevét angolszász átírásban ismeri a világ (a Shura az Alekszander becézett formája az oroszban.)
Karácsonyi felfedezések
2013 12 26. 17:35 - playliszt
Gálakoncerttel zárult a Gárdonyi Géza Emlékév. December 23-án, a Zeneakadémia nagytermében ősbemutatók hangoztak el.
Vonó, tenyér, pálca
2013 12 23. 06:00 - playliszt
Nagyszerű koncertet adott a Budapesti Fesztiválzenekar a világhírű hegedűssel és immár karmesterrel, Leonidas Kavakossal.
Először láttam-hallottam Kavakost vezényelni. Nagyon érdekelt, hogy mit művel a pálcával ez a kiváló muzsikus. A december 17-i hangverseny első részében játszott Mozart- és Haydn-darabokban a pálca elő sem került. Kavakos jellegzetesen olyan muzsikus, akinek a zenei működéséről bajos bármi lényegit szavakkal elmondani, kevés a látvány, kevés a manír, kevés a bonyodalmas körülírás nélkül bemutatható esemény. Annál több a tiszta, őszinte, örömet adó zeneiség. (Hát igen, de mi az?)
Budapestnek kamaraoperája lett - és nem is akármilyen!
2013 12 20. 23:15 - playliszt
Ha az ember már olyan vén, mint jómagam, akkor végeláthatatlan sorára emlékezik vissza ama hamvukba holt próbálkozásoknak, amelyek alternatívát kívántak (volna) nyújtani az államilag szavatolt operakultúrához. Természetesen a most megnyílt Solti György Kamaraterem is állami "intézmény", hiszen nem más, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, azaz a budapesti Zeneakadémia Kisterme. Ám lehetőségei s jelesül az operajátszásra nyíló távlatai olyannyira kibővültek, megsokszorozódtak, hogy az az egész magyar zenésszínházi kultúrára nézvést is beláthatatlan - és remélhetőleg pozitív - következményekkel járhat.